Η Κίνα απαντά στους επιπλέον δασμούς που επέβαλε από τον Οκτώβριο η Ευρωπαϊκή Ενωση στα ηλεκτρικά που κατασκευάζονται στο έδαφος της πρώτης, κάνοντας έντεχνο μπασκετικό πίβοτ. Αφενός παράγει και εξάγει υβριδικά. Ηδη, για παράδειγμα, η πανίσχυρη BYD έφερε το πρώτο της υβριδικό και έπεται συνέχεια. Αφετέρου, τι πιο απλό, αγοράζει εργοστάσια.
Στην ουσία λέει: «Βάζετε ταρίφες σε όσα κατασκευάζονται στην Κίνα; Πολύ ωραία, θα τα φτιάχνουμε σε εργοστάσιά σας στην Ευρώπη». Με αυτά και με εκείνα, κάποιοι αναλυτές της αγοράς, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters την Πέμπτη, υπολογίζουν μια αύξηση της τάξης των 20% των κινεζικών υβριδικών για το 2024 και ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση του χρόνου.
Για να έχετε μια εικόνα, στην Κίνα παράγονται ετησίως περίπου 3 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα – διπλάσια παραγωγή από όλη την Ευρώπη. Είτε όντως υπάρχουν αθέμιτες κρατικές επιδοτήσεις που της δίνουν προβάδισμα, είτε η Ευρώπη παλεύει για να ανταγωνιστεί το κινεζικό τσουνάμι φθηνότερων ηλεκτρικών, η ουσία είναι ότι πιάστηκε στον ύπνο, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράδοξο για κολοσσούς που διαχειρίζονται απύθμενους προϋπολογισμούς.
Επίσης, για να τα λέμε όλα, η αλήθεια είναι πως κάποιοι –γερμανοί κυρίως– κατασκευαστές αντιτάχθηκαν στην απόφαση της ΕΕ, μίλησαν για κίνηση που θα επιφέρει συνέπειες-μπούμερανγκ και, εννοείται, φοβούνται και για τις δικές τους πωλήσεις σε πρίμιουμ κατηγορίες μοντέλων τους που διατίθενται σε εύπορους Κινέζους. Και είναι πολλοί αυτοί.
Ετσι, λοιπόν, τα υβριδικά, είτε τα ευρωπαϊκά που δίνουν χρόνο στους κατασκευαστές τους έναντι της προπορείας των κινεζικών EV είτε τα κινεζικά, έχουν πάρει φόρα. Ενδεικτικά, οι εξαγωγές των τελευταίων προς την Ευρώπη μέσα σε έναν περίπου χρόνο έφτασαν το 18%. Και έπεται συνέχεια.