Ο λόρδος Νόρμαν Φόστερ, εμβληματικός σταρ της διεθνούς αρχιτεκτονικής, ιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Foster & Partners, το οποίο υπογράφει το masterplan του Ελληνικού, καθώς και τον σχεδιασμό του Riviera, του πρώτου «πράσινου» Πύργου κατοικιών στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, έχει διακριθεί για το αρχιτεκτονικό του έργο (Pritzker prize Stirling prize, AIA Gold Medal, Minerva medal), το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εμβληματικά κτίρια: The Gherkin, Reichstag Building, Hearst Tower, Queen Elizabeth II Great Court, Viaduc de Millau, κ.α.
Και τώρα μια μεγάλη αναδρομική έκθεση που καλύπτει το έργο του των τελευταίων έξι δεκαετιών παρουσιάζεται στο κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι, το λεγόμενο Μπομπούρ, από τις 10 Μαΐου μέχρι τις 7 Αυγούστου τρέχοντος έτους.
Το εμβληματικό Apple Park στο Κουπερτίνο των ΗΠΑ (fosterandpartners.com)Η έκθεση, που καταλαμβάνει σχεδόν 2.200 τ.μ., σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Νόρμαν Φόστερ και διοργανώθηκε σε συνεργασία του Centre Pompidou με το γραφείο Foster + Partners και το Ιδρύμα Norman Foster. Εξερευνά τις διάφορες φάσεις της καριέρας του διάσημου βρετανού αρχιτέκτονα αναδεικνύοντας σημαντικά projects, όπως τα κεντρικά γραφεία της Hong Kong and Shanghai Baking Corporation (Χονγκ Κονγκ, 1979–1986), το Carré d’Art (Νιμ, 1984–1993), το Διεθνές Αεροδρόμιο του Χονγκ Κονγκ (1992–1998) και το Apple Park (Κουπερτίνο, ΗΠΑ, 2009-2017).
Πρόκειται για μια παρουσίαση ολόκληρου του έργου του Φόστερ μέσα από τον φακό επτά επιλεγμένων θεμάτων: «Φύση και Αστικότητα», «Δέρμα και Οστά», «Κάθετη Πόλη», «Ιστορία και Παράδοση», «Σχεδιασμός και Τοποθεσία», «Δίκτυα και Κινητικότητα και Μέλλον». Σχέδια, σκίτσα, πρωτότυπες μακέτες και διοράματα, μαζί με πολλά βίντεο, επιτρέπουν στους επισκέπτες να εμβαθύνουν σε 130 μεγάλα projects του πρωτοπόρου βρετανού αρχιτέκτονα.
«Αυτή η έκθεση ανιχνεύει τα θέματα της βιωσιμότητας και της πρόβλεψης του μέλλοντος. Η γέννηση της πρακτικής τη δεκαετία του 1960 συνέπεσε με τα πρώτα σημάδια συνειδητοποίησης της ευθραυστότητας του πλανήτη. Ηταν οι πράσινοι βλαστοί αυτού που αργότερα θα ονομαζόταν The Green Movement. Αυτές οι αρχές μπορεί τώρα να είναι mainstream, αλλά πριν από περισσότερο από μισό αιώνα ήταν επαναστατικές και είχαν προβλέψει τη σημερινή πραγματικότητα. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, προσπαθήσαμε να αμφισβητήσουμε τις συμβάσεις, να επανεφεύρουμε τύπους κτιρίων και να επιδείξουμε μια αρχιτεκτονική φωτός και ελαφρότητας, εμπνευσμένη από τη φύση, η οποία μπορεί να προσφέρει χαρά και ταυτόχρονα να είναι φιλική προς το περιβάλλον», δήλωσε ο οραματιστής Νόρμαν Φόστερ.
Στην είσοδο της έκθεσης, τους επισκέπτες καλωσορίζει μια σειρά από αντικείμενα που δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί στη Γαλλία, στα οποία περιλαμβάνονται σημειωματάρια του αρχιτέκτονα, σχέδια, σκίτσα και φωτογραφίες που έχει βγάλει ο ίδιος.
Απεικονίζοντας τη συνήχησή τους με την αρχιτεκτονική του Νόρμαν Φόστερ, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης έργα του γάλλου ζωγράφου και γλύπτη Φερνάν Λεζέ (1881-1955), του ρουμάνου γλύπτη, ζωγράφου και φωτογράφου Κονσταντίν Μπρανκούζι (1876-1957), του ιταλού ζωγράφου και γλύπτη Ουμπέρτο Μποτσιόνι, και του διάσημου σύγχρονου κινέζου ακτιβιστή και εικαστικού Αϊ Γουέι Γουέι (1957-), μαζί με βιομηχανικές δημιουργίες, όπως ένα ανεμόπτερο και πολλά κλασικά αυτοκίνητα, που συχνά έχουν χρησιμεύσει ως πηγές έμπνευσης για τον αρχιτέκτονα.
Την έκθεση συνοδεύει ένας κατάλογος 264 σελίδων, που έχει εκδοθεί από τις Editions du Centre Pompidou, υπό τη διεύθυνση του επιμελητή της έκθεσης Φρεντερίκ Μιγκερού, στον οποίο παρουσιάζεται το έργο του αρχιτέκτονα μέσα από το πρίσμα 80 από τα σημαντικότερα έργα του. Πρόκειται για μια μονογραφία η οποία περιλαμβάνει τρία portfolios, που παρουσιάζουν τις πρώτες πηγές έμπνευσης του Φόστερ, projects που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τον σπουδαίο αμερικανό νεωτεριστή αρχιτέκτονα Ρίτσαρντ Μπάκμινστερ Φούλερ (1895-1983), και άλλα σχέδια και σκίτσα.