Πριν καν αρχίσουν, οι θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες 2020 του Τόκιο έγιναν η πιo αμφιλεγόμενη διοργάνωση στην ιστορία του Ολυμπιακού κινήματος. Μια πρωτοφανής αναβολή λόγω της πανδημίας, που πλήττει ολόκληρο τον πλανήτη, μια άνευ προηγουμένου χαμηλή εγχώρια δημοτικότητα (η πιο χαμηλή όλων των εποχών με την ιδέα της διοργάνωσης να βρίσκει αντίθετο το 80% των Ιαπώνων), χωρίς θεατές, και εν μέσω αναφορών για κρούσματα κορονοϊού στο Ολυμπιακό χωριό, με πολλούς διεθνείς σταρ του αθλητισμού να απέχουν, και μια συγκλονιστική απόσυρση χορηγίας της τελευταίας στιγμής από την Toyota, έδωσαν έναν ανησυχητικό τόνο ήττας σ το πιο πολυπόθητο αθλητικό γεγονός στον κόσμο.
Οπως γράφει το Newsweek, η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας αποφάσισε να μην παρακολουθήσει την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων και να αποσύρει όλη την διαφημιστική της καμπάνια εξαιτίας της κριτικής, που δέχεται στην Ιαπωνία, η αμφιλεγόμενη κριτική Ολυμπιακή επιτροπή της χώρας. Ενοχλητικό εξάλλου είναι και το γεγονός ότι το @Tokyo2020, ο επίσημος λογαριασμός στο Instagram της οργανωτικής επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων στο Τόκιο, έχει (μόλις) 600.000 ακολούθους, όσο δηλαδή ένας μεσαίου μεγέθους influencer στα social media.
Στιγμιότυπο από την τελετή έναρξης
Αλλά ούτε και η διαμάχη, η οποία προκλήθηκε από τη δυσάρεστη έκπληξη των στενών και άβολων «anti-sex» κρεβατιών από πεπιεσμένο χαρτί, που περίμενε τους αθλητές στο Ολυμπιακό Χωριό, κατάφερε να δημιουργήσει τον πολυπόθητο θόρυβο για την τελετή έναρξης την Παρασκευή 23 Ιουλίου, ενώ το τι θα συμβεί τις επόμενες ημέρες των Αγώνων παραμένει απρόβλεπτο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα επόμενα χρόνια όλα αυτά θα μελετηθούν προσεκτικά από τα τμήματα μάρκετινγκ και τις υπηρεσίες Υγείας σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο, για τις εθνικές ομάδες που βρίσκονται φέτος στο Τόκιο, αυτή η αποκλειστικά τηλεοπτική διοργάνωση είναι μια μοναδική ευκαιρία να αγωνιστούν για την εθνική τους υπερηφάνεια σε μια εποχή, που πολλές χώρες παλεύουν να επανακάμψουν μετά την πανδημία, γράφει στο Forbes ο Στίβεν Ράμπιμοβ, ο οποίος ασχολείται με τη μόδα των Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι στολές του Polo Ralph Lauren για τους αθλητές των ΗΠΑ με ενσωματωμένες συσκευές κλιματισμού
Διότι ναι, στην εποχή μας η μόδα είναι ένα σημαντικό στοιχείο της διοργάνωσης και τα μάτια όλου του κόσμου πέφτουν βασικά στα κοστούμια των αθλητών στις τελετές έναρξης και λήξης των αγώνων.
Δεν ήταν πάντα έτσι. Στην αρχαιότητα οι αθλητές αγωνίζονταν γυμνοί. Ακόμη και το 1896, όταν έγινε η αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, τα σορτς ήταν μακριά και το μήκος των μανικιών των αθλητών, που αγωνίζονταν στα 100 μέτρα, διέφερε. Πραγματικά αθλητικά κοστούμια εμφανίστηκαν για πρώτη φορά το 1908 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, αναφέρει το Bustle. Αλλά χρειάστηκε να περάσει καιρός μέχρις ότου (τις δεκαετίες του 1970 και 1980) μεγάλοι μόδιστροι όπως οι Αντρέ Κουρέζ, Χάλστον, Βαλεντίνο και Αρμάνι αρχίσουν να σχεδιάζουν τις στολές των εθνικών ομάδων.
Αν και δεν απευθύνονται όλες οι χώρες σε διεθνή brands μόδας για τη δημιουργία των στολών των ομάδων τους, τέτοιου είδους συμφωνίες είναι πλέον συνηθισμένες. Οι όροι δεν δημοσιοποιούνται πάντα, ωστόσο όπως έγραψε η Wall Street Journal, το 2008, όταν ο Polo Ralph Lauren ανέλαβε να ράψει τις στολές της ομάδας των ΗΠΑ για τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου, η εταιρεία συμφώνησε να δώσει στην Ολυμπιακή Επιτροπή ένα 10% από τις πωλήσεις των προϊόντων της με το σήμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Ωστόσο δέχτηκε κριτική για το τεράστιο logo της που κοσμούσε τα σακάκια των αθλητών.
Η ομάδα της Λιβερίας με unisex στολές του Τέλφαρ Κλέμενς
Φέτος ο Ralph Lauren ανέλαβε και πάλι τα κοστούμια της ομάδας των ΗΠΑ προκαλώντας για ακόμα μια φορά συζητήσεις αλλά πλέον για διαφορετικό λόγο: όπως ανέφερε το CBSnews, τα σακάκια με τα οποία εμφανίστηκαν οι αμερικανοί αθλητές στην τελετή έναρξης του Τόκιο είναι εφοδιασμένα με την τεχνολογία αιχμής «RL Cooling»: έχουν ενσωματωμένες συσκευές κλιματισμού, που βοηθούν τους αθλητές να νιώθουν άνετα στη ζέστη του ιαπωνικού καλοκαιριού.
Ωστόσο, το όνομα που έκανε μπαμ φέτος είναι της Κιμ Καρντάσιαν, Η εταιρεία της τηλεπερσόνας, που έγινε επιχειρηματίας αξιώσεων, η SKIMS, είναι ο επίσημος προμηθευτής αθλητικών εσωρούχων της ομάδας των ΗΠΑ. Η Κιμ απάντησε σε όσους εξεπλάγησαν ότι την έχει μεγαλώσει ένας Ολυμπιονίκης –ο πατριός της Μπρους Τζένερ, που αργότερα άλλαξε φύλο και έγινε Κέιτλιν Τζένερ, κατέκτησε το χρυσό στο δέκαθλο το 1976 στο Μόντρεαλ-, εξ ου και έχει σχέση με την εκδήλωση από τότε που ήταν παιδί.
Κρεβάτια από ανακυκλωμένο χαρτόνι στο πλαίσιο της κοινωνικής απόστασης
Ο αμερικανολιβεριανός designer Τέλφαρ Κλέμενς, δημιουργός του πιο καυτού αξεσουάρ της περσινής χρονιάς, της τσάντας «Bushwick Birkin», έγραψε φέτος ένα κεφάλαιο στην ιστορία της μόδας των Ολυμπιακών Αγώνων με τα unisex σχέδιά του για τα 70 κομμάτια της γκαρνταρόμπας, της πενταμελούς ομάδας της Λιβερίας. Μάλιστα η Vogue χαρακτήρισε τις στολές του τις πιο «cool» της φετινής διοργάνωσης.
Από την άλλη ενώ οι περισσότεροι designers ενδιαφέρονται πάνω από όλα για την άνεση των αθλητών, η τσεχική ομάδα παραδίδει φέτος ένα συναρπαστικό μάθημα διπλωματίας στην ιστορία της μόδας, χάρη στην έμπνευση της Ζουζάνα Οζάκο, γράφει στο Forbes ο Ράμπιμοβ. Για τη δημιουργία των στολών της, η Οζάκο χρησιμοποίησε την τεχνική«modrotisk» (ένα είδος μπατίκ με χρώμα indigo blue), που έχει μεν τις ρίζες της στην Ιαπωνία, αλλά οι τεχνίτες του Δούναβη την προσάρμοσαν και την τελειοποίησαν με την πάροδο των αιώνων, και η UNESCO την έχει αναγνωρίσει στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Τσέχοι αθλητές με στολές της Ζουζάνα Οζάκο που χρησιμοποίησε την παραδοσιακή τεχνική «modrotisk»
Ο designer Τιμ Γιπ (γνωστός και ως Ye Jintia) ο οποίος τιμήθηκε με Οσκαρ Σκηνογραφίας για την ταινία «Τίγρης και Δράκος» (2001) είναι ο δημιουργός των στολών «Champion Dragon Suits» της ομάδας (είναι η μεγαλύτερη της διοργάνωσης με 777 αθλητές) της Κίνας, η οποία ετοιμάζεται να φιλοξενήσει σε έξι μήνες από τώρα τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες.
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι εθνικές ομάδες της Ιαπωνίας,τόσο των Ολυμπιακών Αγώνων όσο και των Παραολυμπιακών, θα φορούν τις ίδιες στολές, που φέρουν το σήμα της Aoki, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες μόδας της χώρας. Εχει μάλιστα ενδιαφέρον το γεγονός ότι το σύνθημα από τον Πιερ ντε Κουμπερτέν «Πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο δυνατά», άλλαξε φέτος για πρώτη φορά από το 1894, που προτάθηκε στην τότε νεοσύστατη ΔΟΕ, με την προσθήκη του «Μαζί». Και έγινε «Πιο γρήγορα, πιο ψηλά, πιο δυνατά – μαζί». Πρόκειται για μια κίνηση πραγματικά ευπρόσδεκτη από έναν κόσμο που προσπαθεί με κόπο να ανακάμψει από τη μια άκρη του πλανήτη μέχρι την άλλη.