Ορισμένα σχολιάστηκαν, πολεμήθηκαν, δίχασαν. Αδιαμφισβήτητα τα λαμπιόνια των εορτών έκαναν πιο φωτεινή την Αθήνα, που είπε δέκα χρόνια μετά την κρίση να μη μιζεριάσει, να γίνει πιο αλέγρα και να ντυθεί με τα «καλά» της. Σημασία έχει ότι ο Δήμος Αθηναίων με το πρόγραμμα «Υιοθέτησε την πόλη σου» επέτρεψε σε 19 επιχειρήσεις-χορηγούς πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις στο θέμα «Χριστούγεννα»: μίνιμαλ και πληθωρικές, θρησκευτικές και ουδέτερες, ζεστές και αποστασιοποιημένες. Ο στολισμός της Βασιλίσσης Σοφίας βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, παρουσιάζουν όμως και άλλοι δρόμοι ενδιαφέρον – ποικιλοτρόπως.
Το Protagon μίλησε με τους υπευθύνους τεσσάρων εταιρειών που έβαλαν το χεράκι τους στην εορταστική όψη της πρωτεύουσας, σε μια προσπάθεια κατανόησης της «έμπνευσής» τους, ακούγοντας σε κάθε περίπτωση και την άλλη πλευρά, πέραν αυτής των θαμώνων στις διαδικτυακές κοζερί.
Η Coca Cola στην Πανεπιστημίου και στο Σύνταγμα
Στα χνάρια της Art Deco και του αθηναϊκού μοντερνισμού διάλεξε να κινηθεί η Coca-Cola, που ανέλαβε «βαρύ» project, την Πανεπιστημίου, από τις πλέον κεντρικές αρτηρίες της πρωτεύουσας. Το μοτίβο που επελέγη συγκέντρωσε βέλη στα social media – μέχρι και σε ηλεκτρονικό παιχνίδι της δεκαετίας του ’80 παρέπεμψε κάποιους. Τολμηρή λύση, πιστή όμως, σύμφωνα με το επίσημο σκεπτικό, στην υφολογία που κάποτε ξένισε τους λάτρεις του νεοκλασικισμού, συνεπής στον ορισμό του κινήματος του Μεσοπολέμου, που άρχισε δειλά δειλά να εισφέρει νεωτεριστικές φόρμες, ακολουθώντας το μονοπάτι της Ευρώπης μετά τη δεκαετία του 1930.
Τη συνύπαρξη αντιθετικών στοιχείων σε αυτό που ονομάζεται Art Deco («Διακοσμητική Τέχνη») υπερασπίζεται η λογική της εταιρείας, αναδεικνύοντας -όπως σημειώνει- εμβληματικά κτίρια της Πανεπιστημίου, όπως αυτό του Rex. Δεν έχει παρά να προσέξει κανείς τις κάθετες γραμμές-λωρίδες στην πρόσοψη του θεάτρου, για να κατανοήσει τι συμβαίνει έξω από αυτό, στη φωταγώγηση του συγκεκριμένου τμήματος της οδού Πανεπιστημίου. Γεωμετρικές φόρμες και αρχιτεκτονικές αναφορές μετουσιώνονται σε εορταστικό διάκοσμο.
Η Coca-Cola φωταγωγεί επίσης το χριστουγεννιάτικο δέντρο, που κατέφθασε στο Σύνταγμα από το Καρπενήσι – δώρο στον δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη, αλλά και την ίδια την πλατεία, τοποθετώντας μεγάλους αγγέλους στα κυπαρίσσια της, λαμπιόνια στις νεραντζιές της, αστέρια στους φανοστάτες της, καθώς και τρία μεταλλικά ελάφια ως εγκατάσταση/installation στον δημόσιο χώρο. Στο κάτω μέρος της πλατείας θα υπάρχουν περιστρεφόμενα φώτα, ως άλλα κανόνια φωτός.
Καθ’ όλη τη διάρκεια των γιορτών η εταιρεία δίνει την ευκαιρία σε όσους έχουν διάθεση για προσφορά να επισκέπτονται το περίπτερό της (επί της πλατείας) και να τυλίγουν δώρα, γράφοντας ευχετήριες κάρτες, που θα μοιραστούν σε 1.200 αστέγους. Σε συνεργασία εξάλλου με τον Δήμο Αθηναίων και το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης (ΚΥΑΔΑ), η εταιρεία έχει αναλάβει το γεύμα προς τα μέλη ευπαθών κοινωνικών ομάδων, το οποίο παραδοσιακά παρατίθεται ανήμερα τα Χριστούγεννα.
Ακαδημίας-Ερμού-Φιλελλήνων, το «τρίγωνο» της MYTILINEOS
Η MYTILINEOS έχει υιοθετήσει τρεις δρόμους-κλειδιά για τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα: την πολύβουη Ερμού έως το Θησείο, την κομβική Φιλελλήνων, τη νευραλγική Ακαδημίας. Τις φωταγωγεί ως Protergia (ο τομέας ενέργειας της εταιρείας), ενώ υλοποιεί και την τοποθέτηση των στολιδιών, αυτή τη φορά ως ΜΕΤΚΑ (ο τομέας ολοκληρωμένων έργων και υποδομών της εταιρείας) – το τελευταίο είναι έργο που υπό άλλες συνθήκες θα έκανε ο ίδιος ο δήμος, με τους εργολάβους του, και με δικό του κόστος.
Για τον στολισμό της Αθήνας, τον οποίο και ανέλαβε υπό τη συντονιστική μπαγκέτα της η Διεύθυνση Επικοινωνίας της MYTILINEOS, η εταιρεία εμπιστεύτηκε τους μηχανικούς τού τομέα ολοκληρωμένων έργων και υποδομών, εξαιτίας της εμπειρίας τους. Η ΜΕΤΚΑ εξάλλου έχει αναλάβει κατά το παρελθόν έργα οδοφωτισμών στην Ελλάδα (όπως στον Βόλο) αλλά και στο εξωτερικό, καθώς συμμετείχε στο έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του συστήματος τεσσάρωνν πανεπιστημίων στη Νιγηρία, με χρήση υβριδικών τεχνολογιών όπου περιλαμβανόταν και το σύστημα οδοφωτισμού.
Η εταιρεία επέλεξε την κλασική οδό (δείτε τα φώτα-«διαμάντια» στον πεζόδρομο της Ερμού), αποφασίζοντας να βάλει χαριτωμένες πινελιές στην επικοινωνία της με τους κατοίκους της πόλης.
Οπως σημειώνει μιλώντας στο Protagon η Φιλιώ Λαναρά, προϊσταμένη του τμήματος εταιρικής επικοινωνίας και μάρκετινγκ, «η Protergia ετοιμάζει εκπλήξεις, και την ενέργεια ‘Φωτίζουμε στην Αθήνα, σας στέλνουμε στην Πόλη του Φωτός’. Θα περιμένει τους συμπολίτες μας στο κέντρο της Αθήνας, στην Ερμού, όπου μεταξύ άλλων θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για το πόσα είναι τα λαμπάκια που στόλισε. Ο νικητής του διαγωνισμού θα κερδίσει ένα ταξίδι στο Παρίσι, στην Πόλη του Φωτός».
Η Σταδίου υπό το φως του ΟΤΕ
Ο Οργανισμός Τηλεπικοινωνιων Ελλαδας φωτίζει την οδό Σταδίου, με στίγμα art deco. Δεν χωρεί αμφιβολία, το συγκεκριμένο κίνημα ανακηρύσσεται νικητής στην έμπνευση αυτών των εορτών. Σύμφωνα με την εταιρεία,
ο σχεδιασμός του φωτισμού εμπνέεται από τον αθηναικο μοντερνισμό και χαρακτηρίζεται από ευθείες γραμμές που αντανακλούν τη λιτή και δωρική λογική που χαρακτηρίζει εμβληματικά κτίρια της οδού, όπως το κτιριο του ΟΤΕ -της δεκαετίας του ’30- δίπλα στην Παλιά Βουλή και στο άγαλμα του Κολοκοτρωνη. «Ο γραμμικός σχεδιασμός δημιουργεί μια αίσθηση άμεσης σύνδεσης μεταξύ της Ομόνοιας και του Συντάγματος, των δύο βασικών σημείων αναφοράς του κέντρου της Αθήνας, ενώ το θερμό φως καθ’ όλο το μήκος της Σταδίου της χαρίζει λάμψη και αίγλη» τονιζεται χαρακτηριστικα. Η Σταδίου ήταν εξάλλου σε βάθος δεκαετιών ένας από τους πιο λαμπερούς δρόμους της πρωτεύουσας…
Η Διονυσίου Αρεοπαγίτου και η «Παπαστράτος»
Την ωραιότερη βόλτα της Αθήνας, τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, φωταγώγησε η «Παπαστράτος» από την 1η Δεκεμβρίου. Από το ύψος του Μουσείου της Ακρόπολης έως το Θησείο τοποθετήθηκαν φωτάκια σε όλους τους στύλους-φανοστάτες συνδυάζοντας ως concept το κλασικό με το μοντέρνο. Τον τόνο έδωσε η συνύπαρξη του βράχου της Ακρόπολης με το νέο Μουσείο, ενώ ως βασικό μοτίβο λειτούργησε το χριστουγεννιάτικο δέντρο: ό,τι πιο παραδοσιακό διαθέτει η μεγάλη γιορτή του χειμώνα, πλην όμως σε minimal και πιο μοντέρνα απόδοση.
«Ο στολισμός της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, με τη δημιουργία φωτεινού «διαδρόμου» σε ένα τέτοιο σημείο, ιστορικού ενδιαφέροντος, δημιουργεί μια μοναδική, εορταστική ατμόσφαιρα για κατοίκους και επισκέπτες» υπογραμμίζει η Μαρία Δημοπούλου, διευθύντρια επικοινωνίας και βιωσιμότητας της «Παπαστράτος». «Στηρίζουμε κάθε μικρή ή μεγαλύτερη δράση που θα αλλάξει την πόλη μας προς το καλύτερο».
Δρόμοι και λεωφόροι, πλατείες και πεζόδρομοι θα διατηρήσουν τη νέα τους όψη έως τις αρχές Ιανουαρίου, οπότε τα φώτα των εορτών θα σβήσουν. Πέρα από θετικές εντυπώσεις ή βιτριολικά σχόλια, η Αθήνα πρέπει να κρατήσει την ουσία του εγχειρήματος – δεν παύουν να την επισημαίνουν πολλοί από όσους εμπλέκονται συνολικά σε αυτό. Με το πρόγραμμα «Υιοθέτησε την Πόλη σου» ο Δήμος Αθηναίων πέτυχε να συγκεντρώσει περί τα 2 εκατ. ευρώ από τη δεξαμενή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας – τόσο θα ήταν το κόστος ενός ανάλογου δικού του project. Και μπόρεσε να αξιοποιήσει τα παλιά, δικά του στολίδια σε περιοχές που «κανονικά» δεν θα είχαν στολιστεί, όπως τα Πατήσια και η Αγίου Μελετίου, σημεία που έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ το φως, τη θαλπωρή των Χριστουγέννων.