Η Μ. Βρετανία διατηρεί το στόχο των μηδενικών εκπομπών παρότι η αγορά, οι υποδομές φόρτισης αλλά και οι ανάγκες των κατασκευαστών υποστηρίζουν το ρεαλισμό της μετατόπισης του χρονικού ορίου πέραν του 2030 | Honda
Θέματα

Η Βρετανία αναβάλλει την απαγόρευση πώλησης θερμικών μετά το 2030

Η μέχρι πρότινος δέσμευσή της, όπως και του απελθόντος πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον, ήταν ότι η παραπάνω ημερομηνία θα ήταν η καταληκτική για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσον αφορά τα καινούργια αυτοκίνητα. Όμως, ο Ρίσι Σούνακ φαίνεται πως θεωρεί πως θα χρειαστούν πέντε επιπλέον χρόνια
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Η αρχική πρόταση έλεγε ότι τα θερμικά όπως και τα υβριδικά αυτοκίνητα (αυτά, δηλαδή, που τροφοδοτούνται από κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα) θα επιτρέπεται να πωλούνται έως το τέλος του 2034 εάν έχουν «σημαντική ικανότητα μηδενικών εκπομπών», κάτι που σημαίνει μεγάλη αυτονομία μόνο με ηλεκτρική ενέργεια. Ωστόσο η πρόταση δεν είχε δώσει σαφή ορισμό του απαιτούμενου εύρους μηδενικών εκπομπών.

Έτσι φαίνεται πως η ημερομηνία του 2030 είναι πιο φιλόδοξη από το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που απαιτεί τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται μετά το 2035 να έχουν μηδενικές εκπομπές, απαγορεύοντας ουσιαστικά την πώληση νέων μοντέλων βενζίνης και ντίζελ.

Το BBC ανέφερε ότι ο βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ αναμένεται να εκφωνήσει μια ομιλία τις επόμενες ημέρες που θα περιλαμβάνει τη χαλάρωση πολλών κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ενώ βρετανικά αυτοκινητικά Μέσα θεωρούν ήδη ειλημμένη την απόφαση. Ο Σούνακ, βέβαια, δεν προβλέπεται να υποχωρήσει όσον αφορά τον πρωταρχικό στόχο της κυβέρνησης, δηλαδή να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050, ανέφερε το BBC.

Στο άκουσμα της ανακοίνωσης, για παράδειγμα, η Jaguar Land Rover, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στη Βρετανία, δήλωσε ότι η αναβολή της απαγόρευσης είναι ρεαλιστική καθώς ευθυγραμμίζει το Ηνωμένο Βασίλειο με άλλα ευρωπαϊκά κράτη που επίσης μετατόπισαν τη χρονική προθεσμία απαγόρευσης πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες (ICE / Internal Combustion Engines). Η εταιρεία πρόσθεσε ότι δεσμεύεται να μην καταλήξει το 2035 να μετατοπιστεί ξανά στο 2039 αλλά να συνεισφέρει με τις προσπάθειές της να πεισθεί η αγορά ώστε να μετακινηθεί σε «ένα συναρπαστικό ηλεκτρικό μέλλον».

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση φαίνεται να αμφιταλαντεύεται για την απαγόρευση του 2030. Μόλις τον Ιούλιο, το μέλος του υπουργικού συμβουλίου, Μάικλ Γκόουβ, είχε αρνηθεί κατηγορηματικά ότι η κυβέρνηση θα άλλαζε την προγραμματισμένη απαγόρευση, λέγοντας ότι «η πολιτική παραμένει». Επίσης, είχε προσθέσει ότι «είμαστε δεσμευμένοι να διατηρήσουμε την πολιτική μας διασφαλίζοντας ότι έως το 2030 δεν θα πωλούνται νέα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ. Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν κάποιοι που θα ήθελαν να αλλάξουν αυτή την πολιτική, το καταλαβαίνω. Αλλά όχι, αυτή η πολιτική παραμένει». Όμως φαίνεται πως αλλάζει. Έστω, κατά πέντε επιπλέον έτη.

Ο νυν πρωθυπουργός έχει στο παρελθόν υπαινιχθεί αλλαγές στη στρατηγική που βασίζεται στην κλιματική αλλαγή, αλλαγές που, κατά την άποψή του, «επηρεάζουν άδικα το κοινό». Για παράδειγμα, τον Ιούλιο είχε δηλώσει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα «σημείωνε πρόοδο προς τις μηδενικές εκπομπές αλλά με έναν αναλογικό και ρεαλιστικό τρόπο που δεν θα μεταφέρει άσκοπα στον κόσμο περισσότερη ταλαιπωρία και μεγαλύτερο κόστος στη διαβίωσή τους». Δήλωση που, κατά κάποιους, κρίθηκε ως ψηφοθηρική.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τους Times, είναι γνωστές και οι εξαιρέσεις τύπου Aston Martin, σύμφωνα με τις οποίες, οι εταιρείες αυτοκινήτων με χαμηλό συνολικό κατασκευαστικό όγκο θα έχουν στη διάθεσή τους πιο χαλαρά όρια στο να στραφούν στα ηλεκτρικά. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως η τάση του εξηλεκτρισμού είναι δεδομένη επί ευρωπαϊκού εδάφους, χωρίς, φυσικά, να αφορά την πώληση μεταχειρισμένων με ICE. Ωστόσο, η όλη μετάβαση θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο απ’ όσο αρχικά θεωρούνταν.