Χωρίς καθόλου τουρίστες, σε κατάσταση μερικού lockdown και υποφέροντας από τη χειρότερη οικονομική ύφεση που μπορούν να θυμηθούν οι κάτοικοί της, η Βενετία ανακουφίστηκε κάπως καθώς σκηνοθέτες «χτυπούν» την πόρτα της για να επωφεληθούν από τα ερημικά σοκάκια και τις άδειες πλατείες της.
Ο Τομ Κρουζ έκανε πέρυσι την αρχή πηδώντας από βάρκα σε βάρκα σε έρημα κανάλια για το τελευταίο σίκουελ του «Mission Impossible 7» και ο Λιβ Σράιμπερ γυρίζει τώρα σκηνές στην άδεια πλατεία του Αγίου Μάρκου και στη γέφυρα του Ριάλτο για την κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Ερνεστ Χέμινγουεϊ «Μέσα από το ποτάμι και στα δέντρα».
«Η Covid εκκένωσε τη Βενετία, πράγμα που σημαίνει ότι τα κινηματογραφικά συνεργεία μπορούν τώρα να δουλέψουν πιο εύκολα και έχουν γίνει το μόνο σημάδι ζωής εδώ», δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα The Times, ο Σιμόνε Βεντουρίνι, επικεφαλής του τμήματος Τουρισμού, Πρόνοιας και Επιχειρήσεων της πόλης.
Εδώ και 11 μήνες, από τότε που ο κορονοϊός έπληξε θανάσιμα την Ιταλία, 205 μικρές παραγωγές τηλεοπτικών διαφημίσεων, καθώς και 12 μεσαίας και μεγάλης κλίμακας παραγωγές, έχουν πραγματοποιηθεί στη Βενετία, ενώ είναι εξαφανισμένοι οι 50.000 τουρίστες που συνήθως κατακλύζουν καθημερινά την πόλη: «Σώζεται η οικονομία, η οποία έχει χάσει δισεκατομμύρια ευρώ, και δίνεται οξυγόνο στα ξενοδοχεία, το προσωπικό ασφαλείας και τους κατασκευαστές σκηνικών», δήλωσε ακόμη ο κ. Βεντουρίνι.
Ο τουρισμός μειώθηκε κατά 90% την περασμένη άνοιξη και το φθινόπωρο κατά τη διάρκεια του πρώτου και του δεύτερου κύματος της Covid-19 στην Ιταλία, και κατά 60% το περασμένο καλοκαίρι. Και τα έσοδα της διάσημης ιταλικής πόλης μειώθηκαν περίπου 80% κατά τη διάρκεια του έτους.
Άλλες παραγωγές, που δίνουν πνοή στην πόλη-σκηνικό, είναι ένα ιταλικό τηλεοπτικό δράμα και ένα σόου με ανθρωποκυνηγητό διασημοτήτων για το Amazon. Ακόμη, η Sony πραγματοποίησε μια τεράστια φωτεινή εγκατάσταση στον Αγιο Μάρκο για τη διαφήμιση τη νέας της κονσόλας PS5.
Η Βενετία είναι εδώ και πολλά χρόνια το ιδανικό σκηνικό για ταινίες, από την κλασική ταινία τρόμου του Νίκολας Ρεγκ «Μετά τα μεσάνυκτα» (1973), μέχρι το «Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007: Επιχείρηση Μούνρεϊκερ» (1979), με τον Ρότζερ Μουρ να οδηγεί ο ίδιος στα κανάλια μια σπέσιαλ γόνδολα, πριν ο Ντάνιελ Κρεγκ, μεταγενέστερος Τζειμς Μποντ, παραλίγο να σκοτωθεί σχεδόν στην έκρηξη ενός παλάτσο στο «Casino Royale» (2006).
Χωρίς την ταλαιπωρία που προκαλούσαν παλαιότερα στα κινηματογραφικά συνεργεία οι ορδές των τουριστών, οι σκηνοθέτες προβάλλουν τώρα την καλύτερη εικόνα της πόλης. Ο Τομ Κρουζ, για παράδειγμα, έλουσε το Παλάτι των Δόγηδων με φώτα που χορεύουν, και γύρισε σκηνές σε λιγότερο γνωστές πλατείες, όπως το Κάμπο Σαν Τζιάκομο ντελ Οριο και στα στενά κανάλια γύρω από το Κάμπο Σαν Τζαν Ντέγκολα.
Ο κ. Βεντουρίνι είπε ότι στόχος του δήμου είναι να φέρει περισσότερους κινηματογραφιστές, καθώς και επιδείξεις μόδας, συνέδρια και μια νέα εκδήλωση επίδειξης σκαφών, για να βοηθήσει τη Βενετία να μην εξαρτάται από τους ημερήσιους ταξιδιώτες όταν τελειώσει το lockdown.
Τα νέα αντιπλημμυρικά έργα, εξάλλου, βοήθησαν επίσης να γίνονται κινηματογραφήσεις χωρίς… εκπλήξεις. «Έχουμε επίσης το πλεονέκτημα του αντιπλημμυρικού φράγματος “Μωυσής”, που σημαίνει ότι τα κινηματογραφικά συνεργεία δεν χρειάζεται πλέον να ελέγχουν συνεχώς τις προβλέψεις για το ύψος του νερού», πρόσθεσε ο Βεντουρίνι.