Το Μουσείο Ορσέ (Musée d’Orsay) είναι γαλλικό εθνικό μουσείο στο 7ο διαμέρισμα της πόλης του Παρισιού, στην αριστερή όχθη του ποταμού Σηκουάνα και κατά μήκος της ομώνυμης αποβάθρας. Σε αυτό εκτίθενται έργα ζωγραφικής και γλυπτικής δημιουργημένα από το 1848 έως το 1914, ενώ παράλληλα φιλοξενεί και περιοδικές εκθέσεις.
Το μουσείο πρόσφερε μια εμπειρία που ονομάζεται «Παλέτα του Βαν Γκογκ», επιτρέποντας στους επισκέπτες να βυθιστούν σε έναν από τους πίνακες του καλλιτέχνη. Τώρα ανακοίνωσε ότι η τελευταία του έκθεση για τον Βαν Γκογκ, η οποία χρησιμοποίησε τεχνολογία αιχμής για να εξερευνήσει τα ύστερα κεφάλαια της ζωής του ζωγράφου, έχει σπάσει ρεκόρ επισκεψιμότητας, με περίπου 800 χιλιάδες επισκέπτες σε περίπου τέσσερις μήνες.
Το «Van Gogh in Auvers-sur-Oise: The Final Months», που ολοκληρώθηκε στις 4 Φεβρουαρίου, παρουσίαζε έργα από το τέλος της καριέρας του Βαν Γκογκ όταν ζούσε στην περιοχή Οβέρ-σιρ-Ουάζ στα περίχωρα του Παρισιού. Μετακόμισε εκεί τον Μάιο του 1890 και δημιούργησε 74 πίνακες και 33 σχέδια πριν χάσει την ζωή του δύο μήνες αργότερα.
Εκτός από την παρουσίαση των έργων ζωγραφικής του καλλιτέχνη, η έκθεση ενθάρρυνε τους επισκέπτες να ασχοληθούν με τα έργα τέχνης του Βαν Γκογκ μέσω διαδραστικών εμπειριών που συμπαρήγαγαν το μουσείο, το Vive Arts, το Lucid Reality και το Tournez S’il Vous Plait.
Μία από αυτές τις εμπειρίες ήταν μια αναπαράσταση του καλλιτέχνη με Τεχνητή Νοημοσύνη που ονομάζεται «Hello Vincent», την οποία οι μηχανικοί δημιούργησαν χρησιμοποιώντας 900 επιστολές του Βαν Γκογκ καθώς και πρώιμες βιογραφίες εξερευνώντας τη ζωή του. Οι επισκέπτες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ένα μικρόφωνο για να μιλήσουν με τον εικονικό Βαν Γκογκ σε μια οθόνη με τον ζωγράφο να κάθεται δίπλα στον πίνακα «Σιταροχώραφο με Κοράκια».
Είναι κοινά αποδεκτό πως αυτός ήταν ο τελευταίος πίνακας του Βαν Γκογκ. Ωστόσο υπάρχουν ιστορικοί τέχνης που είναι αβέβαιοι ως προς το ποιος πίνακας είναι το τελευταίο του έργο καθώς δεν υπάρχουν σαφή ιστορικά αρχεία ενώ κάποιες αναφορές σε γράμματα του καλλιτέχνη υποδεικνύουν ότι έφτιαξε και άλλους πίνακες μετά από αυτόν πριν τελικά πεθάνει από πυροβολισμό στο στομάχι. Η κρατούσα εκδοχή κάνει λόγο για αυτοκτονία αλλά υπάρχει και μια εκδοχή σύμφωνα με την οποία τον καλλιτέχνη που έγινε διάσημος μετά τον θάνατο του πυροβόλησαν για άγνωστο λόγο δύο έφηβοι.
Η συνομιλία
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του το περιοδικό Smithsonian η συχνότερη ερώτηση που δεχόταν από τους επισκέπτες της έκθεσης ο Βαν Γκογκ ΤΝ ήταν για την απόφαση του να θέσει τέλος στη ζωή του.
«Αχ, αγαπητέ μου επισκέπτη, το θέμα της αυτοκτονίας μου είναι ένα βαρύ φορτίο που πρέπει να σηκώσω. Στις πιο σκοτεινές μου στιγμές, πίστευα ότι ο τερματισμός της ζωής μου ήταν η μόνη διαφυγή από το μαρτύριο που βασάνιζε το μυαλό μου» ήταν η απάντηση που ελάμβαναν οι ερωτώντες.
«Δίνει στους επισκέπτες έναν νέο τρόπο να δουν την τέχνη. Χρησιμοποιήσαμε την τελευταία παλέτα χρωμάτων που χρησιμοποιήθηκε από τον Βαν Γκογκ για να δείξουμε τα χρώματα όπως ήταν εκείνη την εποχή και προσθέσαμε τις πινελιές που χρησιμοποίησε στους πίνακες για να δημιουργήσει ένα εικονικό τοπίο» ανέφερε Κλόε Τζάρι, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Lucid Reality.
Τα τελευταία χρόνια, καθηλωτικές εκθέσεις για τον Βαν Γκογκ έχουν εμφανιστεί σε διάφορες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται νέες τεχνολογίες για την παρουσίαση της ιστορίας του Βαν Γκογκ και υπάρχει συσχέτιση με το Musée d’Orsay. Μια δημοφιλής σκηνή του «Doctor Who» του 2010, στην οποία ο Βαν Γκογκ ταξιδεύει στο χρόνο για να επισκεφτεί το μουσείο και είναι μάρτυρας της διαρκούς κληρονομιάς του έχει προβληθεί πάνω από 26 εκατομμύρια φορές στο YouTube.
Με ή χωρίς την καθηλωτική τεχνολογία τα νούμερα της παράστασης δείχνουν τη διαρκή δημοτικότητα του καλλιτέχνη.
«Η ζωή του Βαν Γκογκ ήταν μια ζωή ενάντια στις πιθανότητες. Οι δυσκολίες που ξεπέρασε αντιπροσωπεύουν μια συναρπαστική ιστορία, που προσφέρει παρηγοριά και ελπίδα. Υπάρχει μια φρεσκάδα και αμεσότητα στη δουλειά του. Κάθε γενιά φαίνεται να τον ανακαλύπτει ξανά» λέει η Έμιλι Γκορντένκερ, διευθύντρια του Μουσείου Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ.
Στο μέλλον το Μουσείο Ορσέ θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τεχνολογία και καθηλωτικά στοιχεία στις εκθέσεις του. Το επερχόμενο «Paris 1874: Inventing Impressionism» θα περιλαμβάνει μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας στην οποία οι επισκέπτες «θα προσκληθούν να συμμετάσχουν σε μια βραδινή έξοδο στο Παρίσι με μερικούς από τους αγαπημένους τους ιμπρεσιονιστές ζωγράφους.