Διεθνής ομάδα 15 μελών συμπεριλαμβανομένου πρώην κομάντο με εξειδίκευση στην διάσωση ομήρων φέρεται να ενεπλάκη στην κινηματογραφική απόδραση του φυγά-πρώην αφεντικού της Nissan Κάρλος Γκον από την Ιαπωνία στον Λίβανο, όπου βρίσκεται σήμερα.
Η επιχείρηση φυγάδευσής του στα τέλη Δεκεμβρίου διαθέτει όλο το απαραίτητο υλικό των blockbusters, ενώ ήδη κυκλοφορούν φήμες για συζητήσεις με το Netflix με στόχο την παραγωγή ταινίας ή σειράς.
Στη «σινεφίλ» συνταγή της απόδρασής του, πέρα από την δεκαπενταμελή ομάδα με τον αμερικανό πρώην πρασινομπερέ, περιλαμβάνονται: ταξίδι-αστραπή με τρένο από το Τόκιο στην Οζάκα, κιβώτιο με ειδικά διαμορφωμένο πάτο με τρύπες για να αναπνέει ο κ. Γκον ενώ θα ταξίδευε με ιδιωτικό τζετ, παρακαμπτήριος πτήση από τον εναέριο χώρο της Ρωσίας στη διαδρομή από την Οζάκα στην Κωνσταντινούπολη έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες να αναγκάσουν το αεροσκάφος να επιστρέψει στην Ιαπωνία. Ακόμα: πλαστογραφημένα έγγραφα, αεροσκάφη που διαχειρίζεται εταιρεία που έχει εμπλακεί στη διαμετακομιδή μελών της κυβέρνησης Μαδούρο κατά τις αναταραχές του Απριλίου και παλαιότερα σε υπόθεση διοχέτευσης δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Ιράν, αλλαγή αεροσκάφους στο αεροδρόμιο Ατατούρκ και τελικός προορισμός Βηρυτός.
Ο Κάρλος Γκον, με βραζιλιάνικη, γαλλική και λιβανέζικη υπηκοότητα, συνελήφθη ενώ εισερχόταν στην Ιαπωνία τον Νοέμβριο του 2018 με την κατηγορία της υπεξαίρεσης κεφαλαίων από τα ταμεία της αυτοκινητοβιομηχανίας Nissan, την οποία διοικούσε επί χρόνια. Πέρασε σχεδόν 100 ημέρες στη φυλακή πριν από την καταβολή εγγύησης 12,5 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να τεθεί σε αυστηρό περιορισμό που του απαγόρευε οποιαδήποτε επαφή με τη σύζυγό του, ενώ τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης στην μπροστινή πόρτα της κατοικίας που ενοικίαζε στο Τόκιο.
Παρά τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας, στις 2.30 το μεσημέρι της 29ης Δεκεμβρίου ο Γκον βγήκε από το σπίτι του φορώντας καπέλο και χειρουργική μάσκα για να κρύβει τα χαρακτηριστικά του.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal, η επιχείρηση απόδρασής του κάτω από αυτές τις συνθήκες στην Ιαπωνία χρειάστηκε μήνες σχεδιασμού και το κόστος της εκτιμάται σε εκατομμύρια δολάρια. Βασικό εύρημα της ομάδας που φέρεται να τον βοήθησε ήταν ένας μικρός «αδύναμος κρίκος» στο αεροδρόμιο του Κανσάι στην Οζάκα, όπου κάποια μεγάλα αντικείμενα αποσκευών δεν χωρούσαν να περάσουν από τους σαρωτές ασφαλείας. Για να φτάσει εκεί, ο «μεταμφιεσμένος» Γκον ταξίδεψε με την υπερταχεία από το Τόκιο στην Οζάκα για περίπου δυόμισι ώρες και από τον σταθμό μεταφέρθηκε με αυτοκίνητο σε ξενοδοχείο κοντά στο αεροδρόμιο Κανσάι. Εκεί ένα ιδιωτικό τζετ ήταν έτοιμο να αναχωρήσει στις 11 το βράδυ της 29ης Δεκεμβρίου με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Ο χρόνος που είχε στη διάθεσή του ήταν κάτι παραπάνω από αρκετός.
Το Bombardier Global Express που τον περίμενε, με στοιχεία νηολογίου TC-TSR, έχει «καθίσματα VIP για 13 άτομα» και αυτονομία πτήσης της τάξεως των 6.000 μιλίων. Ο Γκον φέρεται να πέρασε από τους ελέγχους του αεροδρομίου κλεισμένος μέσα σε ένα κιβώτιο για ηχητικό εξοπλισμό, το οποίο ήταν διάτρητο στο κάτω μέρος έτσι ώστε να μπορεί να αναπνέει. Στην είδηση ότι ενδέχεται να χρησιμοποιήθηκε αυτή η τρύπα ασφαλείας για τη διαφυγή του επιχειρηματία ύψους 1,68 μ. η Ιαπωνία ανακοίνωσε ότι θα ενισχύσει την ασφάλεια των συνόρων της.
Το ίδιο ακριβώς αεροσκάφος που φέρεται να μετέφερε τον Γκον από την Οζάκα στην Κωνσταντινούπολη είχε απασχολήσει ξανά τη διεθνή επικαιρότητα πριν από μερικούς μήνες: στις 30 Απριλίου 2019, ενώ μαίνονταν οι διαδηλώσεις κατά του Μαδούρο, είχε πραγματοποιήσει πτήση από τη Μόσχα στο Καράκας με την αντιπολίτευση του Χουάν Γκουαϊντό και τον αμερικανό υπουργό Εξωτερικών Μάικ Πομπέο να υποστηρίζουν ότι προοριζόταν για τη φυγάδευση του βενεζουελάνου προέδρου. Τότε ο Νικολάς Μαδούρο διέψευσε ότι υπήρχε σχέδιο διαφυγής του. «Κύριε Πομπέο, σας παρακαλώ, τόση έλλειψη σοβαρότητας», είχε δηλώσει.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 12 Μαϊου 2019 το ίδιο αεροσκάφος πέρασε σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου» και από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, όπου παρέμεινε επί 14 ώρες, ενώ ο ανεφοδιασμός του δεν διαρκεί πάνω από δύο ώρες. Στο αεροσκάφος επέβαινε σύμφωνα με πληροφορίες στενός συνεργάτης του Νικολάς Μαδούρο. Δύο ημέρες μετά τη στάση του στην Αθήνα το TC-TSR εντοπίστηκε στο αεροδρόμιο «Μακετία» στο Καράκας, ενώ την επομένη ταξίδεψε στο Όσλο, όπου πραγματοποιήθηκαν εμπιστευτικές επαφές μεταξύ αξιωματούχων της Βενεζουέλας με στελέχη της αντιπολίτευσης στη Νορβηγία.
Στην πρόσφατη πτήση με επιβάτη τον Γκον το ιδιωτικό τζετ δεν πέρασε πάνω από τη Νότια Κορέα, με την οποία η Ιαπωνία έχει συμφωνία έκδοσης καταζητούμενων. Αντίθετα κατευθύνθηκε προς τον ρωσικό εναέριο χώρο, καθώς η Μόσχα ήταν λιγότερο πιθανό να αναγκάσει την επιστροφή του, σε περίπτωση που οι ιαπωνικές αρχές ανακάλυπταν ότι ο επιχειρηματίας είχε διαφύγει με το συγκεκριμένο αεροσκάφος.
Η εταιρεία που διαχειρίζεται το TC-TSR ονομάζεται MNG Jet και είναι τουρκικών συμφερόντων. Σύμφωνα με δήλωσή της μίσθωσε δύο σκάφη σε δύο διαφορετικούς πελάτες: έναν που είχε προγραμματιστεί να πετάξει από το Ντουμπάι στην Οζάκα και έπειτα στην Κωνσταντινούπολη και έναν άλλο από την Κωνσταντινούπολη στη Βηρυτό. Προσέθεσε ότι οι μισθώσεις δεν φαίνεται να συνδέονται και ότι το όνομα του Γκον δεν εμφανίστηκε σε κανένα έγγραφο. Η MNG δεν ανέφερε ποιοι πραγματοποίησαν τις προαναφερθείσες μισθώσεις.
Σύμφωνα με την MNG Jet, ένας υπάλληλός της, ο οποίος ανακρίνεται από τις τουρκικές αρχές, «παραδέχθηκε ότι πλαστογράφησε τα αρχεία των πτήσεων». Επίσης, «επιβεβαίωσε ότι ενήργησε ατομικά, χωρίς τη γνώση ή την εξουσιοδότηση της διοίκησης της MNG Jet», ανέφερε η εταιρεία.
Κατά τις έρευνές τους στο TC-TSR, αφού προσγειώθηκε στο «Ατατούρκ», οι τουρκικές αρχές ανακάλυψαν δύο μεγάλα μαύρα κιβώτια, ένα εκ των οποίων είχε τρύπες στον πάτο και θεωρείται ότι χρησιμοποιήθηκε από τον Γκον. Στη λίστα επιβαινόντων της πτήσης από την Οζάκα στην Κωνσταντινούπολη εντοπίστηκαν μόνο δύο άτομα: ο Μάικλ Τέιλορ, ένας πρώην κομάντο του επίλεκτου σώματος των «Πράσινων Μπερέ» που τώρα διαχειρίζεται μια ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας, και ο συνάδελφός του Τζορτζ Ζάγιεκ. Σύμφωνα με πληροφορίες των Financial Times, μία εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι, η General Trade Limited, η οποία ανήκει σε άλλον πρώην στρατιωτικό, τον Μάικ Ντάγκλας από τις βρετανικές ειδικές δυνάμεις, πλήρωσε την MNG περίπου 155.000 ευρώ, ενώ η κάθε ώρα πτήσης με το TC-TSR εκτιμάται ότι κοστίζει περί τα 8.500 ευρώ. Από την πλευρά του ο κ. Ντάγκλας αρνήθηκε ότι συμμετείχε στην επιχείρηση απόδρασης του Γκον.
Για να φτάσει στον τελικό προορισμό του ο φυγάς-επιχειρηματίας χρησιμοποίησε ένα άλλο τζετ, και πάλι της MNG, με στοιχεία νηολογίου TC-RZA. Το συγκεκριμένο είχε χρησιμοποιηθεί για την διοχέτευση δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Ιράν κατά παράβαση των αμερικανικών κυρώσεων, ενώ βρισκόταν υπό την κατοχή του καταδικασμένου εμπόρου χρυσού Ρεζά Ζαράμπ. Κατά τη διάρκεια της αποστολής των χρημάτων η MNG διαχειριζόταν το συγκεκριμένο σκάφος, όπως ακριβώς συνέβη και κατά τη διάρκεια της μεταφοράς του Γκον από την Κωνσταντινούπολη στη Βηρυτό. Οι Τέιλορ και Ζάγιεκ, οι οποίοι εντοπίστηκαν στη λίστα επιβατών της πτήσης από την Ιαπωνία στην Τουρκία θεωρείται ότι έχουν ταξιδέψει στο Λίβανο με διαφορετική πτήση και όχι με αυτή που μετέφερε τον επιχειρηματία.
Στις 3 Ιανουαρίου ο εισαγγελέας στην Κωνσταντινούπολη άσκησε δίωξη κατά πέντε ατόμων –τεσσάρων πιλότων και ενός στελέχους της MNG – με την κατηγορία της παράνομης διακίνησης, ενώ ο Γκον έχει προγραμματίσει να παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου. «Την τελευταία φορά που ο Κάρλος Γκον ανακοίνωσε συνέντευξη Τύπου, συνελήφθη εκ νέου. Αυτή τη φορά, την ημέρα πριν μιλήσει ελεύθερα για πρώτη φορά, εξέδωσαν ένταλμα σύλληψης για τη σύζυγό του», ανέφερε εκπρόσωπος του επιχειρηματία την Τρίτη λίγες ώρες αφού ανακοινώθηκε ότι οι ιαπωνικές αρχές εξέδωσαν ένταλμα σύλληψης για την κυρία Γκον. Η τελευταία, σύμφωνα με τους ιάπωνες εισαγγελείς, φέρεται να δήλωσε ψευδώς ότι δεν γνωρίζει ή δεν έχει συναντήσει πρόσωπα που συνδέονται με μία εταιρεία η οποία δέχθηκε πληρωμές από την Nissan, μέρος των οποίων μεταφέρθηκε σε εταιρεία του Γκον.
Από την πλευρά του, ο επιχειρηματίας-φυγάς αρνείται οποιαδήποτε κατηγορία ενώ υποστηρίζει ότι μόνος του οργάνωσε τη διαφυγή του από ένα «χειραγωγούμενο» σύστημα δικαιοσύνης, χωρίς καμία βοήθεια από την οικογένειά του. Σημειώνεται ότι ο Λίβανος δεν έχει συνάψει συμφωνία έκδοσης με την Ιαπωνία.