Μαντόνα, Κατρίν Ντενέβ, Ιζαμπέλ Ιπέρ και Σάρον Στόουν σε διαφορετικά φεστιβάλ των Καννών | CreativeProtagon/Shutterstock/GettyImages
Θέματα

Η μόδα στις Κάννες: 15 θριαμβευτικές προτάσεις από το παρελθόν

Οι ταινίες δεν είναι το μόνο πράγμα που παρακολουθεί κανείς στο γαλλικό φεστιβάλ κινηματογράφου που μόλις άρχισε. Η μεγάλη διάρκειά του δίνει την ευκαιρία στις διασημότητες για πολλές διαφορετικές εμφανίσεις, που συζητιούνται και δημιουργούν τάσεις μόδας
Protagon Team

Εάν το Met Gala είναι το κορυφαίο γεγονός των εμφανίσεων των σταρ στο κόκκινο χαλί, η τελετή των Οσκαρ το πρωτάθλημα δεξιοτήτων και τα MTV Video Music Awards κάτι σαν τα extreme sports των X Games, τότε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών είναι ουσιαστικά τα πλέι οφ: μια εκτεταμένη περίοδος κατά την οποία διασημότητες έχουν την ευκαιρία να κάνουν πολλές διαφορετικές εμφανίσεις με ένδυμα άλλοτε βραδινό και άλλοτε casual.

Και παρ’ όλο που τα ρούχα φαίνεται να γίνονται ολοένα και πιο ακραία χάρη στη ραγδαία αύξηση των social media, μια αναδρομή στην ιστορία της πασαρέλας του φεστιβάλ (του κόκκινου χαλιού δηλαδή…), που φέτος θα διαρκέσει από τις 16 ως τις 27 Μαΐου, αποκαλύπτει ότι στην πραγματικότητα πάντα έτσι ήταν, γράφει στους New York Times η Βανέσα Φρίντμαν και παρουσιάζει 15 θριαμβευτικές εμφανίσεις που έχουν μείνει στην ιστορία της μόδας επειδή δημιούργησαν νέες τάσεις.

Γιατί στο ωραίο θεατρικό σκηνικό των Καννών, η Κρουαζέτ, η πιο διάσημη παραλιακή λεωφόρος του κόσμου, ήταν πάντα μια πασαρέλα και εμείς το γοητευμένο κοινό που δεν μπορούμε να τραβήξουμε τα μάτια μας από πάνω της.

1957, Ελίζαμπεθ Τέιλορ

Malcolm McNeill/Mirrorpix via Getty Images

Οταν παρακολούθησε το φεστιβάλ κρατημένη από το χέρι του τρίτου συζύγου της, παραγωγού Μάικ Τοντ (ο οποίος ήταν στις Κάννες για να προωθήσει την ταινία του «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες»), η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν ντυμένη βασιλικά, όπως ακριβώς απαιτούσε ο βασιλικός χολιγουντιανός ρόλος της, από την άκρη του κεφαλιού της με διαμαντένια τιάρα Cartier μέχρι το στρίφωμα της λευκής τουαλέτας Balmain και τα οπερατικά γάντια της. Και το πριγκιπικό της φόρεμα θα ήταν για πάντα βασικό στοιχείο του φεστιβάλ (ειδικά όταν έκαναν την εμφάνισή τους στις Κάννες οι πριγκίπισσες Γκρέις και Νταϊάνα με τους δικούς τους φιόγκους).

1966, Κατρίν Ντενέβ

Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images

Η Κατρίν Ντενέβ παρευρέθηκε στις Κάννες με τον τότε σύζυγό της, φωτογράφο Ντέιβιντ Μπέιλι, με ένα μακρύ ριγέ φόρεμα με παγιέτες του Yves Saint Laurent, δίνοντας τον τόνο του casual glamour και αποδεικνύοντας ότι αυτό το concept δεν ήταν κάτι οξύμωρο, αλλά ένα είδος από μόνο του. Η Ντενέβ ήταν, μάλιστα, η de facto πρέσβειρα του YSL πριν καν μπει ο όρος αυτός στο βιβλίο της μόδας (τότε, η συνήθης ονομασία ήταν «μούσα»), και θα παρέμενε για δεκαετίες, φορώντας πιστά δημιουργίες YSL τόσο στην οθόνη όσο και εκτός.

1974, Τζέιν Μπίρκιν

GIRIBALDI/Gamma-Rapho via Getty Images

Η Τζέιν Μπίρκιν εμφανίστηκε στις Κάννες με τον καλό της, τον Σερζ Γκενσμπούργκ, και ένα καλάθι του πικνίκ για τσάντα, κρατώντας το όχι μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και στο κόκκινο χαλί, συνοδεύοντας ένα αστραφτερό φόρεμα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το είχε ανακαλύψει σε ένα ψαροχώρι στην Πορτογαλία και ήταν η τσάντα Birkin πριν από την τσάντα Birkin. Εγινε σύμβολο της βρετανίδας σταρ, σύμβολο ενός «je ne sais quoi» ατημέλητα περιποιημένου boho στυλ και ταυτόχρονα της χαλαρότητας των Καννών.

1991, Μαντόνα

Dave Hogan/Getty Images

Πήγε στις Κάννες για να αποκαλύψει το «Madonna: Truth or Dare» (πιο γνωστό με τον τίτλο «Στο Κρεβάτι με τη Μαντόνα») και τον εαυτό της. Δεκαετίες πριν γδυθεί η Lady Gaga και μείνει με τα εσώρουχά της στα σκαλιά του Met Gala, η Μαντόνα περπάτησε στο κόκκινο χαλί του φεστιβάλ των Καννών για την πρεμιέρα της με ένα ογκώδες παλτό από  ροζ ταφτά του Ζαν Πολ Γκοτιέ, απλώς και μόνο για να το αφήσει να πέσει την τελευταία στιγμή και να αποκαλύψει ένα λευκό σατέν σουτιέν με κώνους, κορσέ και καλτσοδέτες. Η εμφάνισή της σόκαρε το κοινό και το έβγαλε από τον λήθαργό του δίνοντας το έναυσμα για μια νέα εποχή αποκαλυπτικού ντυσίματος.

1995, Σάρον Στόουν

Stephane Cardinale/Sygma via Getty Images

Το 2002 η Σάρον Στόουν βρέθηκε στις Κάννες ως μέλος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ και αναβίωσε το κάπως πεσμένο προφίλ της περπατώντας στο κόκκινο χαλί με ένα διαφορετικό statement μόδας κάθε βράδυ. Αλλά χρόνια πριν από αυτό είχε προκαλέσει θόρυβο φθάνοντας στην πρεμιέρα του «Unzipped» με μια μακριά σατέν φούστα με πιέτες στο χρώμα της σαμπάνιας και μεγάλα κουμπιά μπροστά, που όμως ήταν ξεκούμπωτη, αποκαλύπτοντας το κάτω μέρος από ένα κορμάκι με παγιέτες. Από τότε, λοιπόν, τα σορτς αποτελούν βασικό στοιχείο του φεστιβάλ.

1998, Κέιτ Μος

Shuttestock

Ο μινιμαλισμός έκανε την εμφάνισή του στην Κρουαζέτ χάρη στην Κέιτ Μος, που παρευρέθηκε στην πρεμιέρα του «Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας» με τον τότε σύντροφό της Τζόνι Ντεπ. Σχεδόν εντελώς αμακιγιάριστη, φορώντας ένα μαύρο κοκτέιλ φόρεμα με φτερά στρουθοκαμήλου στο ντεκολτέ, μικροσκοπικά πέδιλα και μια απλή πινελιά από διαμάντια, η Κέιτ Μος έκανε όλες τις άλλες να φαίνονται υπερβολικά ντυμένες, «καθαρίζοντας τους στάβλους του Αυγεία» των Καννών, από κάθε τι περιττό, γράφει στους New York Times η Βανέσα Φρίντμαν.

2007, Τίλντα Σουίντον

Shuttestock

Η κυρία Σουίντον περπάτησε στο κόκκινο χαλί με ένα μεταλιζέ κοστούμι, αποδεικνύοντας ότι μια γυναίκα δεν χρειάζεται μια μεγάλη τουαλέτα για να κάνει μια μεγάλη δήλωση (statement) μόδας.

2008, Λίντα Εβαντζελίστα

EPA/CHRISTOPHE KARABA

Ντυμένη με τουαλέτα του Lanvin, η Λίντα Εβαντζελίστα πόζαρε στην πρεμιέρα της ταινίας «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και το Βασίλειο του Κρυστάλλινου Κρανίου» σαν χρυσό αρχαιοελληνικό αγαλματίδιο. Τα μοντέλα είχαν γίνει πλέον βασικά μέρη του κοινού στην εναρκτήρια βραδιά  του φεστιβάλ, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο τα στοιχήματα της μόδας.

2015, Λουπίτα Νιόνγκο

Shuttestock

Η κυρία Νιόνγκο  ήταν η ενσάρκωση της άνοιξης, με μια πλισέ σιφόν τουαλέτα του Gucci σε σμαραγδί χρώμα κεντημένη στο ντεκολτέ με κρυστάλλινα λουλούδια. Μόλις λίγους μήνες πριν, ο Αλεσάντρο Μικέλε είχε αναλάβει δημιουργικός διευθυντής του ιταλικού οίκου και το φόρεμά της προανήγγειλε την άφιξη μιας νέας αισθητικής και τη σχέση αγάπης του Χόλιγουντ με τον Gucci.

2016, Αμάλ Κλούνεϊ

Clemens Bilan/Getty Images

Η Αμάλ Κλούνεϊ έκανε το ντεμπούτο της στις Κάννες με μια κλασική τουαλέτα του Atelier Versace, στο χρώμα του βουτύρου, με ψηλό σκίσιμο στο ένα πόδι, επισκιάζοντας εντελώς τον σύζυγό της, Τζορτζ, στην πρεμιέρα της ταινίας του «Το Παιχνίδι του Χρήματος» και αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι στυλ και ουσία δεν είναι αντίθετες έννοιες.

2017, Ριάνα

Shuttestock

Εκανε την πρώτη της εμφάνιση στις Κάννες στην πρεμιέρα του «Okja» με μια ιβουάρ τουαλέτα του Dior με ασορτί μακρύ παλτό και γυαλιά ηλίου σε στυλ new wave. Δύο χρόνια αργότερα, ο όμιλος  LVMH, στον οποίο ανήκει πλέον και ο οίκος Dior, θα ανακοίνωνε μια συμφωνία με την ποπ σταρ για τη δική της σειρά μόδας, και παρότι η συμφωνία πάγωσε το 2021 εξαιτίας της πανδημίας, η Ριάνα δεν αμφιταλαντεύτηκε ποτέ ως προς την ικανότητά της να ελέγχει και να κατευθύνει τη μόδα.

2018, Κρίστεν Στιούαρτ

EPA/Andreas Rentz

Το κοντό φόρεμα Chanel της κυρίας Στιούαρτ ήταν ένας συνδυασμός πανοπλίας και κρυστάλλων, αλλά αυτό που την έκανε πραγματικά είδηση ήταν η απόφασή της να βγάλει τις γόβες στιλέτο Christian Louboutin και να ανέβει τις σκάλες ξυπόλητη. Εναν χρόνο πριν, η ηθοποιός είχε παραπονεθεί για τον άρρητο ενδυματολογικό κώδικα των ψηλοτάκουνων του φεστιβάλ· η εμφάνισή της, λοιπόν, με τις γόβες στο χέρι ήταν μια αναμφισβήτητη πρόκληση και, σίγουρα, ένα βήμα προς τα εμπρός για την ισότητα της γκαρνταρόμπας.

2021, Ιζαμπέλ Ιπέρ

Andreas Rentz/Getty Images

Η εμφάνιση της  γαλλίδας ηθοποιού με κατάμαυρη τουαλέτα του οίκου Balenciaga, με ψηλό λαιμό, μακριά μανίκια, ασορτί αδιαφανές ματ κολάν και γόβες, ήταν η απόλυτα κομψή δήλωσή της ότι αρνείται τη σύμβαση των Καννών, κόβοντας με το μαχαίρι τα φρου-φρου και τις υπερβολές του κόκκινου χαλιού

2021, Σπάικ Λι

EPA/SEBASTIEN NOGIER

Ο μοναδικός άνδρας σε αυτή τη λίστα του trendsetting (και πρώτος μαύρος πρόεδρος της κριτικής επιτροπής), ο Σπάικ Λι, απέφυγε το συνηθισμένο παλιομοδίτικο σμόκιν ή το λευκό σακάκι και εμφανίστηκε με άσπρα-κόκκινα-μπλε σνίκερς Nike και ένα κοστούμι Louis Vuitton στα χρώματα του ηλιοβασιλέματος, σχεδιασμένο από τον αείμνηστο καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου, Βίρτζιλ Αμπλο. Και έκανε το σωστό, σχολιάζει στους New York Times η συντάκτρια μόδας Βανέσα Φρίντμαν.

2022, Αϊσουάρια Ράι Μπατσάν

Photo by Gisela Schober/Getty Images

Μερικές φορές φαίνεται ότι οι ορθάνοιχτοι ουρανοί της Κυανής Ακτής ενθαρρύνουν εμφανίσεις με ακόμη πιο φαρδιές φούστες στο κόκκινο χαλί των Καννών· αλλά η ινδή ηθοποιός έφτασε το concept στα άκρα με μια φανταστική δημιουργία του σχεδιαστή μόδας Γκάουραβ Γκούπτα, που την έκανε να μοιάζει με κάποιο είδος εξωγήινης θεάς από τολύπες καπνού που η υπόστασή τους υλοποιήθηκε στη γη· γιατί  μερικές φορές τα looks των διασήμων στις Κάννες είναι εξωπραγματικά, σαν να έχουν δημιουργηθεί κάπου αλλού, έξω από αυτόν τον κόσμο.