Ρούχα ασιδέρωτα στις επιδείξεις των οίκων Prada και Burbbery, προσθετικά αυτιά και παπούτσια Balenciaga μέσα στις λάσπες | CreativeProtagon/Facebook/Instagram
Θέματα

Η μόδα προστάζει: «Ζήτω τα τσαλακωμένα ρούχα, τα μεγάλα αυτιά και οι… λάσπες»

Οι οίκοι μόδας θέλουν να «χτυπήσουν φιλικά» τον άνθρωπο στην πλάτη και να του πουν ότι είναι απολύτως ΟΚ όταν, αντί να σιδερώσει, επιλέξει να κάνει άλλα πράγματα. Την ίδια στιγμή ο Balenciaga αποφάσισε να πάει την καινοτομία σε άλλο επίπεδο
Protagon Team

«Ξεχάστε το σιδέρωμα» λένε οι μεγαλύτεροι οίκοι μόδας στον κόσμο, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύει ο Guardian στην στήλη του «Τhe Observer». Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας, στην Εβδομάδα Μόδας που διεξάγεται αυτές τις ημέρες στο Παρίσι, οι σχεδιαστές θέτουν τους κανόνες στις τάσεις, αφήνοντας στην άκρη το σίδερο.

Στην επίδειξη μόδας του οίκου «The Row», που δημιουργήθηκε από τις αδερφές Μέρι-Κέιτ και Ασλεϊ Ολσεν, αλλά και σε αυτήν της Prada εμφανίστηκαν μοντέλα με τσαλακωμένα βαμβακερά ρούχα, στην πασαρέλα. To ίδιο συνέβη και στην επίδειξη του οίκου Burberry την περασμένη Δευτέρα, όπου παρουσιάστηκαν τοπ μόντελ με τσαλακωμένα φορέματα. Σε μία επίδειξη, όπου το κοινό παρακολουθούσε διαδικτυακά, με καμπάνες, υπόκωφους θορύβους, τον ήχο των τακουνιών συχνά να ακούγεται, αντί για μουσική, τα μοντέλα εμφανίστηκαν με μαλλιά που έπαιρνε ο αέρας σε αίθουσες που θύμιζαν μια… έρημο με αμμόλοφους από γκλίτερ, πολλές φορές επιμελώς ατημέλητα. Ίσως, ο οίκος να ήθελε να μας δείξει με αυτό τον τρόπο ότι η ζωή είναι εκεί έξω, όπου οι συνθήκες πολλές φορές είναι αντίξοες, κι όχι σε ένα στιλιζαρισμένο και πολλές φορές «στημένο» περιβάλλον. Αρκετά από τα μοντέλα, όμως, σε αυτό το σόου είχαν και κάτι άλλο: Τεράστια αυτιά ξωτικού. H Ισαμάγια Φρεντς, που κάνει το make up για τον διάσημο οίκο εξήγησε στη Vogue ότι στόχος του «ήταν να φέρει στην επιφάνεια το ζωώδες ένστικτο του ανθρώπου όταν είναι θυμωμένος, αναστατωμένος ή θλιμμένος».

H Ισαμάγια Φρεντς τοποθετεί ψεύτικα αυτιά στο μοντέλο Ιρίνα Σάικ για την επίδειξη του οίκου Burberry

Είναι πλέον η μόδα πιο κοντά στην αλήθεια του ανθρώπου; «Ίσως», απαντούν οι ειδικοί που παρακολουθούν τις τάσεις ή για να το θέσουμε καλύτερα είναι όμορφο εάν κανείς προσπαθεί να βρει τον εαυτό του και μέσα από την μόδα. Έτσι, όταν τα μαλλιά είναι ατημέλητα, τα αυτιά λίγο πιο μεγάλα, αν είναι κανείς στεναχωρημένος ή έξαλλος, το ρούχο του τσαλακωμένο και ασιδέρωτο, δεν πειράζει. Μπορεί να μην πρόλαβες να σιδερώσεις ή να χτενιστείς, επειδή εκείνη την ώρα επέλεξες ότι ήθελες καλύτερα να… ζήσεις, να τσακωθείς ή και – γιατί όχι- να κλάψεις. Και για τη μόδα αυτό είναι απολύτως ok.

«Το μισό ράψιμο του ρούχου είναι το καλό σιδέρωμα» έλεγαν παλαιότερα στις σχολές μόδας. Τώρα, αυτό καταργείται σταδιακά και επισήμως από τις πασαρέλες, με τους μεγαλύτερους οίκους μόδας στον κόσμο να μοιάζουν σαν να θέλουν να «χτυπήσουν φιλικά» τον άνθρωπο στην πλάτη και να του πουν ότι είναι απολύτως ok αν αντί να σιδερώσει επιλέξει, για παράδειγμα, να πάει για καφέ με τους φίλους του ή αν ασχοληθεί με την οικογένειά του ή να κάνει το αγαπημένο του σπορ.

Ατημέλητο, τσαλακωμένο λουκ στην επίδειξη μόδας του οίκου «The Row» (The Row/Instagram)

Στο σόου του ιταλικού οίκου Bottega Veneta, την περασμένη εβδομάδα στο Μιλάνο εμφανίστηκε και η Κέιτ Μος. Ένα σούπερ μόντελ, πολύ κοντύτερο απ’ ό, τι όλες οι συνάδελφοί της που μεσουρανούσαν τη δεκαετία του 1990 και του 2000, με πολύ πιο ανδρόγυνο λουκ, το οποίο ωστόσο δεν στάθηκε τροχοπέδη, αντίθετα ανέδειξε την καριέρα της. Η Μος, λοιπόν στα 48 της πλέον, βγήκε στην πασαρέλα όχι με κάποια couture δημιουργία ή ένα νυφικό (πόσο “παλιό” και αναχρονιστικό θα φάνταζε άραγε κάτι τέτοιο;), αλλά με ένα oversized τζιν, ένα λευκό t-shirt και ένα καρό φθινοπωρινό πανωφόρι. Ο εαυτός της, θα έλεγε κανείς αν αναλογιζόταν τα έξαλλα νιάτα της, τις καταχρήσεις, αλλά και την σχέση με τον Τζόνι Ντεπ που έγινε πολλές φορές πρωτοσέλιδο. Τι κρατά, ωστόσο ένα έμπειρο μάτι απ’ όλα αυτά; Ότι ο λόγος που κοίταξαν την Κέιτ Μος στην πασαρέλα δεν ήταν τα ρούχα που φορούσε, αλλά το περπάτημά της που μένει αναλλοίωτο μέσα στο χρόνο, το πρόσωπό της που είναι καθηλωτικό όσα χρόνια κι αν περάσουν (λόγω της απόλυτης συμμετρίας των οστών του κρανίου της), η «κάζουαλ αυτοπεποίθησή της».

Μήπως είναι τελικά αυτό που μπορεί να θέλουν να μας πουν οι σχεδιαστές; Σημασία δεν έχει αν τα μαλλιά σου είναι χτενισμένα ή ατημέλητα, σημασία δεν έχει αν τα ρούχα σου είναι σιδερωμένα ή τσαλακωμένα, αν φοράς couture ή κάζουαλ, σημασία έχει να είσαι ο εαυτός σου. ‘Η για να το πούμε αλλιώς: Και couture να φοράς, μικρή σημασία έχει αν δεν είσαι εσύ. Κανείς δεν θα το προσέξει ή ακόμα αντίθετα, μπορεί πολλοί να πουν ότι το ρούχο δεν το φοράς, αλλά σε φοράει.

Το σόου του οίκο Balenciaga στις… λάσπες

Ο οίκος Balenciaga το πήγε σε άλλο επίπεδο, ονομάζοντας «The Mud Show» την συλλογή του για την Άνοιξη- Καλοκαίρι 2023. Παρουσιάστηκε νωρίς, την Κυριακή 2 Οκτωβρίου στο Παρίσι και ήταν ακριβώς αυτό που υποδηλώνει ο τίτλος: Ένα σόου μέσα στις λάσπες. Aντί για μία συμβατική πασαρέλα, ο Γεωργιανός, Ντέμνα Γκβασάλια, καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου «έντυσε» το catwalk με τόνους λάσπης, αφήνοντας τον καθένα να αντιληφθεί την επίδειξη, μέσα από τη δική του ματιά: «Απεχθάνομαι τα “κουτάκια” και τις “ταμπέλες”, αλλά και να με κλείνουν σε “κουτάκια”. Η κοινωνία, το Διαδίκτυο και ο κόσμος γενικά αρέσκεται να το κάνει, γιατί έτσι νιώθει ασφαλής. Πρέπει κάποιος να έχει επιμονή και κουράγιο, για να κατακτήσει την ταυτότητά του και να καταλάβει ποιος πραγματικά είναι» έγραφε ο σχεδιαστής στο σημείωμα που συνόδευε την πρόσκληση στην επίδειξη μόδας.

H Mπέλα Χαντίντ περπατάει ανάμεσα στις λάσπες στην επίδειξη του οίκου Balenciaga στο Παρίσι (Balenciaga/Facebook)

«Η κάθε μέρα για τον καθένα γίνεται ένα πεδίο μάχης, για να υπερασπιστεί την ταυτότητα που τον κάνει μοναδικό. Και όσο πιο πολύ, κανείς είναι ο εαυτός του, τόσο πιο μεγάλη μπουνιά μπορεί να φάει στο πρόσωπο. Αλλά πόσο σπουδαίο είναι να παραμένει κανείς διαφορετικός από τον άλλο; Η πρόκληση είναι να σηκωθείς και να συνεχίσεις να βαδίζεις προς τον πραγματικό σου εαυτό, ενώ έχεις δεχθεί δεκάδες χτυπήματα και έχεις πέσει κάτω. Η μόδα αγαπά τα κουτάκια και τις ταμπέλες περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο: Πολυτελές, όχι πολυτελές, street, couture, καλό, κακό, χτυπητό, viral, όλο τα ίδια, ποιος νοιάζεται;

Βάζοντας την πολυτελή μόδα στο κουτάκι της εκλεπτυσμένης, αποκλειστικής, εμφανώς ακριβής μόδας, είναι κάτι περιοριστικό και παρωχημένο. Η ατομικότητα στη μόδα υποβαθμίζεται σε ψευδο-τάσεις, οι οποίες υποδεικνύονται από τα stories κάποιων σταρ της εποχής, στο Instagram. Αποφάσισα ότι δεν πρόκειται να δίνω, στο εξής, καμία εξήγηση για τις συλλογές μου και να εξηγώ με λόγια τα σχέδιά μου, αλλά να εκφράζω μια ψυχική κατάσταση (state of mind). Η μόδα είναι μια εικαστική τέχνη και το μόνο που χρειάζεται είναι να ιδωθεί μέσα από τα μάτια κάποιου.

Η μόδα, στην καλύτερη περίπτωση δεν χρειάζεται ένα story για να πουληθεί σε κάποιον. Είτε σου αρέσει, είτε όχι. Το σετ, γι’ αυτό το σόου, αποτελεί μια μεταφορά για το σκάψιμο που απαιτεί η αλήθεια και το να παραμείνουμε προσγειωμένοι στη γη. Ας αφήσουμε τον καθένα να είναι αυτό που είναι και ας κάνουμε έρωτα κι όχι πόλεμο» κατέληγε στο μήνυμά του ο ταλαντούχος σχεδιαστής από τη Γεωργία.