Ο Μάικλ Φασμπέντερ ως ένας άνδρας εθισμένος στο σεξ, στην εκπληκτική ταινία «Shame», παραγωγής 2011 | Fox Searchlight
Θέματα

Η μεγάλη επιστροφή του Μάικλ Φασμπέντερ

Ο ιρλανδογερμανός ηθοποιός εξαφανίστηκε από τον κινηματογράφο μετά τον «Χιονάνθρωπο» του 2017. Στο μεταξύ, έγινε οδηγός αγώνων ταχύτητας. Για ποιον λόγο χάθηκε από τη μεγάλη οθόνη και τι προσδοκίες υπάρχουν από την ταινία στην οποία θα πρωταγωνιστήσει εφέτος, έπειτα από έξι χρόνια;
Protagon Team

Εφέτος, ο Ντέιβιντ Φίντσερ επιστρέφει στο Netflix με την πρώτη αστυνομική ταινία του μετά το «Gone Girl». Η ταινία θα έχει τίτλο «The Killer» και διηγείται την ιστορία ενός αδίστακτου δολοφόνου που αρχίζει να αποκτά συνείδηση των πράξεών του.

Η Τίλντα Σουίντον θα παίξει τον ρόλο της γυναίκας που «μανατζάρει» τον δολοφόνο, και τον ίδιο τον δολοφόνο θα τον υποδυθεί ο πλέον κατάλληλος, ο Μάικλ Φασμπέντερ, ο οποίος… χάθηκε από τον κινηματογράφο μετά τον «Χιονάνθρωπο» του 2017.

Η αλήθεια είναι ότι δεν χάθηκε εντελώς: έπαιξε τον ρόλο του Μαγκνέτο στην ταινία του 2019 «X-Men: Dark Phoenix» και παράλληλα κάνει μια δεύτερη καριέρα ως οδηγός αγώνων, με την Porsche, από το 2016. Το 2020 είχε πει σε συνέντευξή του: «Ακόμη και πριν αρχίσω την υποκριτική, το μεγάλο μου όνειρο ήταν να βρεθώ σε αγώνες ταχύτητας». Ηδη έχει αγωνιστεί στο Λε Μαν και σε μερικούς ακόμη από τους πολύ σημαντικούς αγώνες ταχύτητας παγκοσμίως, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Telegraph.

Είναι ο πρώτος ηθοποιός μετά τον Στιβ ΜακΚουίν που εμπλέκεται με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Αλλά αντίθετα από τον ΜακΚουίν, ο Φασμπέντερ δεν το κάνει για το φαίνεσθαι, αλλά για την ουσία.

Ο Φασμπέντερ κάνει μια δεύτερη καριέρα ως οδηγός αγώνων, με την Porsche, από το 2016 (Dan Istitene – Formula 1/Formula 1 via Getty Images)

Ο Φασμπέντερ και η –επίσης ηθοποιός– σύζυγός του, Αλίσια Βικάντερ, ζουν μαζί με τον γιο τους στην Πορτογαλία. Τι τον έκανε, όμως, να απομακρυνθεί από τον κινηματογράφο και τι τον κάνει τώρα να επιστρέψει;

Ο Τέρι Γκίλιαμ είχε πει το 2013 ότι αυτό που ήθελαν τα στούντιο από τους ηθοποιούς ήταν να είναι «σκληροτράχηλοι». «Δηλαδή, θέλουν μια ταινία με τον Τομ Χάρντι ή με τον Μάικλ Φασμπέντερ», συμπλήρωσε. Και πράγματι, πριν από μια δεκαετία ο Φασμπέντερ, μαζί με τον Χάρντι και τον Ράιαν Γκόσλινγκ συνιστούσαν την πιο ενδιαφέρουσα τριάδα ηθοποιών της γενιάς τους.

Ολοι τους είχαν παρόμοια πορεία στην καριέρα τους: ένα διαρκές ενδιαφέρον να εξερευνούν αντισυμβατικούς ρόλους, την προθυμία να συνεργαστούν με εξίσου αντισυμβατικούς σκηνοθέτες και την εύνοια των κριτικών για τις επιλογές και τις ερμηνείες τους. Οι δουλειές τους εναλλάσσονταν με μεγάλη ευκολία ανάμεσα σε μεγάλα μπλοκμπάστερ και σινεφίλ ταινίες, το κοινό τους ήταν τεράστιο, ενώ δεν ήταν καθόλου κακό που και οι τρείς ήταν εξαιρετικά ωραίοι.

Με τη σύζυγό του, επίσης ηθοποιό, Αλίσια Βικάντερ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, το 2016 (Shutterstock)

Παρότι, όμως, ο Χάρντι και ο Γκόσλινγκ συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, η καριέρα του Φασμπέντερ ξαφνικά σταμάτησε. Σαν να αισθάνθηκε ότι πήρε ό,τι ήταν να πάρει από το Χόλιγουντ και πλέον είχε έρθει η ώρα να κάνει κάτι άλλο, κάτι που θα τον γεμίζει περισσότερο.

Η ταινία που έκανε τον Φασμπέντερ διάσημο ήταν η «Πείνα» (2007) του Στιβ ΜακΚουίν, ένα φιλμ για την απεργία πείνας του Μπόμπι Σαντς και άλλων μελών του IRA στις βρετανικές φυλακές. Ο Φασμπέντερ έπαιξε τον Σαντς και… έλιωσε στην πείνα για δέκα εβδομάδες, προκειμένου να αποτυπώσει με μεγαλύτερη ακρίβεια την αποστεωμένη φιγούρα του Σαντς.

Ο ίδιος είχε δηλώσει «ευγνώμων» για την εμπειρία, όμως λίγες εβδομάδες μετά την έξοδο της ταινίας στους κινηματογράφους είπε στην Daily Telegraph: «Είναι μια ψυχολογική φυλακή. Μετρούσα διαρκώς τις θερμίδες και δεν σκεφτόμουν τίποτε άλλο. Επικεντρώνεσαι σε αυτό, γίνεσαι μανιακός».

Ως Μπόμπι Σαντς στην ταινία «Πείνα», το 2007

Αυτή η αφοσίωσή του στην τέχνη του, του αναγνωρίστηκε σύντομα. Πολλοί σκηνοθέτες, ανάμεσά τους και ο Κουέντιν Ταραντίνο, που τον πήρε στο «Inglourious Basterds», ήθελαν να δουλέψουν μαζί του. Συνεργάστηκε με τον Στίβεν Σόντερμπεργκ, τον Ρίντλεϊ Σκοτ και τον Ντάνι Μπόιλ, ανάμεσα σε άλλους.

Υποδύθηκε τον Στιβ Τζομπς, τον Μάκβεθ, τον έμπορο δούλων στο «12 Χρόνια Σκλάβος», έπαιξε τόσο διαφορετικούς ρόλους και με τόσο διαφορετικούς τρόπους, που θα ήταν δύσκολο να φανταστεί κανείς κάποιον άλλον σύγχρονο ηθοποιό με τόσο ευρύ ερμηνευτικό φάσμα.

Και μετά όλα αυτά τελείωσαν. Αυτό πιθανώς δεν οφείλεται μόνο σε δική του επιθυμία. Οι απόπειρες να μετατραπεί σε έναν ακόμη συμβατικό πρωταγωνιστή απέτυχαν παταγωδώς. Εμφανίστηκε σε δύο ταινίες που θα έπρεπε να «σπάσουν» τα ταμεία, τον «Χιονάνθρωπο» και το «Assassin’s Creed». «Πάτωσαν» και οι δύο, τόσο στις αίθουσες όσο και στις στήλες της κριτικής. Αποδείχτηκε ότι δεν ήταν ένας ηθοποιός που θα μπορούσε να φέρει πολλά χρήματα, σε αντίθεση με τον Χάρντι και τον Γκόσλινγκ, οι οποίοι είχαν αρχίσει να παίρνουν όλους τους ρόλους.

Στην ταινία του 2013 «12 Χρόνια Σκλάβος» (Fox Searchlight Pictures)

Τελικά, βρέθηκε αντιμέτωπος με το δίλημμα να εγκαταλείψει εντελώς τη βιομηχανία ή να παίζει σε κατώτερες ταινίες. Επέλεξε το πρώτο.

Το 2018, στο απόγειο του #MeToo, η πρώην σύντροφός του, Σουναγουίν Αντριους, τον κατηγόρησε για κακοποιητική συμπεριφορά. Η Αντριους είπε ότι είχε ξοδέψει 24.000 δολάρια στο νοσοκομείο όταν εκείνος τη χτύπησε πολύ άσχημα, και ότι το 2010 αναγκάστηκε να του κάνει ασφαλιστικά μέτρα για να τον κρατήσει μακριά της.

Σύμφωνα με την κατάθεσή της, ο Φασμπέντερ την είχε σύρει με το αυτοκίνητό του μετά από καυγά τους σε ένα εστιατόριο, με συνέπεια να σπάσει τον αστράγαλό της, να διαλυθεί το γόνατό της και να πάθει εσωτερική αιμορραγία.

Στη νέα ταινία του Ταΐκι Γουαϊτίτι «Next Goal Wins»

Ο ίδιος δεν έκανε ποτέ κανένα σχόλιο σχετικά με το περιστατικό και καμία από τις υπόλοιπες συντρόφους του δεν έχει κάνει ανάλογες καταγγελίες. Ωστόσο, η όλη υπόθεση δεν βοήθησε την καριέρα του.

Ισως, όμως, το 2023 να είναι η χρονιά της μεγάλης επιστροφής για τον Μάικλ Φασμπέντερ. Εκτός από το «The Killer», παίζει σε ακόμη δύο ταινίες που αναμένονται στο άμεσο μέλλον, την αθλητική κωμωδία του Ταΐκι Γουαϊτίτι «Next Goal Wins» και την παρωδία «Kung Fury 2».

Η ταινία του Φίντσερ αποτελεί μακράν την πιο συναρπαστική προοπτική για μια ολική επαναφορά του Φασμπέντερ, καθώς ο ρόλος του αναμένεται να είναι ο πιο ενδιαφέρων που έχει παίξει μετά από εκείνον του Στίβεν Τζομπς, που του είχε χαρίσει μια υποψηφιότητα για Οσκαρ. Αν η ταινία σημειώσει επιτυχία, τότε ίσως να είναι η αφετηρία μιας θεαματικής επιστροφής αυτού του σπουδαίου ηθοποιού στον κινηματογράφο. Αν όχι, υπάρχουν πάντα οι αγώνες αυτοκινήτου.