«Εκπλήσσομαι πραγματικά κι εγώ η ίδια όταν σκέφτομαι σε πόσα πράγματα είπα “όχι” τα τελευταία χρόνια» λέει η Κίρα Νάιτλι | Netflix / Shutterstock / CreativeProtagon
Θέματα

Η Κίρα Νάιτλι πλησιάζει τα 40 και το βρίσκει υπέροχο

Eγινε διάσημη στα 17 της, είχε μια «γεμάτη» καριέρα και δύο υποψηφιότητες για Οσκαρ, αλλά έκανε ένα διάλειμμα για να μεγαλώσει τα παιδιά της. Τώρα η αγγλίδα ηθοποιός επιστρέφει πρωταγωνιστώντας σε μια κατασκοπική σειρά του Netflix, ενώ λέει πως υπάρχουν ακόμα πάρα πολλά που θέλει να κάνει
Protagon Team

Γόνος ηθοποιών, γεννημένη στο Τέντιγκτον, στο νότιο Λονδίνο, η Κίρα Νάιτλι άρχισε να εμφανίζεται στην τηλεόραση από την ηλικία των επτά ετών, μέχρι που αναδείχτηκε με το «Κάν’ το όπως ο Μπέκαμ» (2002), στα 17 της. Αμέσως μετά ακολούθησαν οι«Πειρατές της Καραϊβικής: Η Κατάρα του Μαύρου Μαργαριταριού» (2003) και άλλες μεγάλες επιτυχίες της.

Ο Ρότζερτ Εμπερτ τη χαρακτήρισε «πολύ σέξι», οι αναγνώστες του περιοδικού Empire την ψήφισαν ως την πιο σέξι ηθοποιό όλων των εποχών (!), ενώ, στο ίδιο μήκος κύματος, μπήκε στις λίστες του περιοδικού FHM με τις «100 πιο σέξι γυναίκες» του 2004, 2005 και 2006 – στην τελευταία, μάλιστα, βρέθηκε στην πρώτη θέση. Το περιοδικό Time, ωστόσο, σε άρθρο του το 2004 σημείωνε ότι η Νάιτλι φαίνεται αποφασισμένη να καθιερωθεί μάλλον ως ποιοτική/σοβαρή ηθοποιός παρά ως πρωταγωνίστρια. Η ίδια το απέδειξε με επόμενες ερμηνείες της.

Σήμερα, μόλις στα 39 της, μετράει ήδη μια μακρά και ενδιαφέρουσα καριέρα, έχοντας συμμετάσχει τόσο σε υπερπαραγωγές όσο και σε ιδιόρρυθμες ανεξάρτητες παραγωγές («Χθες το Βράδυ», 2010), ιδιαίτερα σε δράματα εποχής («Κολέτ», 2018), αλλά και σε ένα franchise που άλλαξε τη ζωή της (την είδαμε σε τρεις ταινίες της σειράς «Πειρατές της Καραϊβικής»).

Εχει λάβει, δε, πολλές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων δύο υποψηφιότητες για Οσκαρ («Περηφάνια και Προκατάληψη», του 2005, και «Το Παιχνίδι της Μίμησης», του 2014), δύο BAFTA, τρεις Χρυσές Σφαίρες και ένα βραβείο Λόρενς Ολίβιε.

Η επαγγελματική δραστηριότητά της υπήρξε καταιγιστική, η μητρότητα όμως άλλαξε τα δεδομένα. Η Κίρα Νάιτλι είναι παντρεμένη με τον μουσικό Τζέιμς Ράιτον και έχουν δύο κόρες, την Εντι και την Ντιλάιλα, γεννημένες αντίστοιχα το 2015 και το 2019. Πρόσφατα, η αγγλίδα ηθοποιός πέρασε  το πρώτο της Σαββατοκύριακο μόνη από τότε που έγινε μητέρα, πριν από εννέα χρόνια.

Ο σύζυγός της και οι δύο κόρες τους βρίσκονταν στη Σικελία, αλλά εκείνη έπρεπε να μείνει στο Λονδίνο για δουλειά: «Σκέφτηκα ότι ήθελα απλώς να είμαι εντελώς μόνη μου. Ηθελα να κάνω περίεργα… πολιτιστικά πράγματα μόνο για μένα. Ηθελα να περπατήσω πραγματικά πάρα πολύ και να πάω να φάω noodles. Ηταν καταπληκτικό» είπε στους βρετανικούς Times μιλώντας στη Λόρα Πούλμαν με αφορμή τη συμμετοχή της στα «Μαύρα Περιστέρια», τη νέα κατασκοπική σειρά έξι επεισοδίων του Netflix, η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις 5 Δεκεμβρίου.

Πώς πέρασε το μοναχικό της Σαββατοκύριακο; Ξεκίνησε με την έκθεση «Φράνσις Μπέικον: Ανθρώπινη Παρουσία» στην Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων του Λονδίνου, είδε τον «Οιδίποδα» στο θέατρο και μετά απανωτά επεισόδια (bing watching) της σειράς «Rivals». «Μου άρεσε κάθε δευτερόλεπτο. Νομίζω ότι ήταν όλοι εξαιρετικοί» λέει για την τηλεοπτική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος της Τζίλι Κούπερ, σημειώνοντας ότι «το σεξ ήταν εξαιρετικό».

Ο τρόπος που γυρίζονται οι σκηνές σεξ έχουν αλλάξει από τότε που η Νάιτλι βρισκόταν στο απόγειο της φήμης της, τη δεκαετία του 2000, παρατηρεί η Πούλμαν στους Times. Σήμερα ρόλο-κλειδί στα γυρίσματα, τόσο των ταινιών όσο και των τηλεοπτικών σειρών, έχουν οι συντονιστές οικειότητας που «χορογραφούν» προσεκτικά πλέον τις καυτές σκηνές.

«Η πιο διάσημη σκηνή σεξ που έχω κάνει, και αυτή που λειτούργησε καλύτερα, ήταν στην “Εξιλέωση» λέει η Νάιτλι αναφερόμενη στην κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Ιαν ΜακΓιούαν το 2007. «Ηταν υπέροχη γιατί ήταν σχεδιασμένη με ακρίβεια (storyboard)». Και σίγουρα είναι αξέχαστη η Νάιτλι στην «Εξιλέωση» («Atonement», 2007), με ένα πράσινο μεταξωτό φόρεμα και ο Τζέιμς ΜακΑβόι στηριγμένος σε μια βιβλιοθήκη, γράφει η Πούλμαν περιγράφοντας τη σκηνή στους Times.

Σήμερα υπάρχει πλέον και περισσότερο ανδρικό γυμνό. «Είναι πραγματικά ανεβασμένο. Υπάρχουν πολλά οπίσθια. Είναι καταπληκτικό» λέει η ηθοποιός χαμογελώντας. «Στην πραγματικότητα, το γυναικείο γυμνό έχει μειωθεί αρκετά, και αυτό είναι ενδιαφέρον» προσθέτει.

Στα «Μαύρα Περιστέρια» υπάρχει μεν λίγο γυμνό (ανδρικό και γυναικείο), αλλά οι αιματηρές δολοφονίες είναι πολύ περισσότερες από τις σέξι σκηνές. «Δεν ήταν τόσο σωματικό όταν το διάβασα [το σενάριο] για πρώτη φορά, αλλά μετά ξαφνικά εμφανίστηκαν σκηνές μάχης» λέει η Νάιτλι αναφερόμενη στο ζίου ζίτσου, στις φιλιππινέζικες πολεμικές τέχνες με μαχαίρι και στην πυγμαχία, που άρχισε να μαθαίνει κατά την προετοιμασία. «Είχα κάνει πολλές ξιφομαχίες, κικμπόξινγκ και τέτοια πράγματα στο παρελθόν. Είναι εκπληκτικό το πώς θυμάται το σώμα» παρατηρεί.

Είναι ο πρώτος μη παιδικός τηλεοπτικός ρόλος που έχει αναλάβει μετά τη σειρά του ITV «Δόκτωρ Ζιβάγκο» του 2002, τη χρονιά που η  17χρονη Λονδρέζα εμφανίστηκε επίσης στο «Κάν’ το όπως ο Μπέκαμ» και μέσα σε μια νύχτα έγινε σταρ.

Στη σειρά του Netflix η Κίρα Νάιτλι υποδύεται την Ελεν Γουέμπ, σύζυγο ενός πολιτικού των Τόρις που έχει διπλή ζωή – ως κατάσκοπος-δολοφόνος. Της άρεσε πολύ η εξερεύνηση της ιδέας ότι όλοι έχουμε διαφορετικές πλευρές που τις καταπιέζουμε σε διαφορετικές στιγμές.

«Προφανώς αυτή είναι μια πολύ πιο ακραία, γελοία εκδοχή, αλλά νομίζω ότι όλοι το έχουμε αυτό, ειδικά σε εκείνο το ταξίδι προς τη μητρότητα, όπου ορισμένα στοιχεία της ζωής και της προσωπικότητάς σου πρέπει να μπουν στην άκρη» λέει. «Αλλά είναι πάντα μέρος του εαυτού σου. Και αυτή η ευκαιρία να παίξεις μαζί τους όταν αποκαλυφθούν, και το πώς εκρήγνυνται, ήταν κάτι πραγματικά ενδιαφέρον».

Η σειρά, όπου πρωταγωνιστούν επίσης ο Μπεν Γουίσοου («ουράνιος») και η Σάρα Λάνκασιρ («δύναμη»), γυρίστηκε στο Λονδίνο. Αυτόν τον καιρό η Νάιτλι αναλαμβάνει δουλειές που της επιτρέπουν οι οικογενειακές της δεσμεύσεις, όπως το να μην αλλάζουν σχολείο οι κόρες της. «Επέλεξα να κάνω παιδιά, θέλω να τα μεγαλώσω, οπότε έπρεπε να κάνω ένα σημαντικό βήμα πίσω» λέει για την άρνησή της να συμμετάσχει στη δραματική ιστορική σειρά της Apple TV+ «Ο Θρύλος του Εσεξ» (2022), καθώς δεν θα μπορούσε να μεταβεί στο εξωτερικό για τα γυρίσματα.

Η διάσημη από την εφηβεία της ηθοποιός κυνηγήθηκε από τους παπαράτσι εκείνα τα πρώτα χρόνια, μάλιστα δεχόταν εκφοβισμό από τα κουτσομπολίστικα ταμπλόιντ επειδή ήταν –όπως το έβλεπαν– πολύ μουτρωμένη, πολύ σικ και πολύ όμορφη. Κυκλοφορούσε, δε, η εικασία ότι έπασχε από διατροφική διαταραχή. («Ηξερα ότι δεν είχα. Ηξερα ότι έτρωγα» λέει.)

«Δεν το θυμάμαι» αναφέρει για εκείνη την εποχή. «Διαγράφηκε εντελώς από τη μνήμη μου. Αλλά μετά θα εμφανιστούν κάποια πράγματα και ξαφνικά θα έχω μια πολύ σωματική ανάμνηση. Γιατί, τελικά, πρόκειται για δημόσια ταπείνωση, έτσι δεν είναι; Είναι προφανώς μέρος της ψυχής μου, δεδομένου του πόσο νέα ήμουν όταν συνέβη. Εχω φτιαχτεί γύρω από αυτό».

Το 2018 είχε μιλήσει σε συνέντευξή της για έναν νευρικό κλονισμό που είχε σε ηλικία 22 ετών, μετά την απότομη άνοδό της σε σούπερ σταρ, για τη διάγνωσή της με διαταραχή μετατραυματικού στρες και για την απουσία της για έναν χρόνο από την υποκριτική. Τα κατάφερε με θεραπεία και με τη βοήθεια της οικογένειάς της.

«Η απίστευτη τύχη ήταν ότι προερχόμουν από ένα υπόβαθρο μεγάλης αγάπης και είχα πάντα πολύ καλούς φίλους. Είχα υπέροχους, υπέροχους φίλους» τονίζει. (Από το 2003 έως το 2005 έβγαινε με το μοντέλο Τζέιμι Ντόρναν και μετά είχε για πέντε χρόνια σχέση με τον Ρούπερτ Φρεντ, συμπρωταγωνιστή της στο «Περηφάνια και Προκατάληψη».)

Εκείνη τη χρονική περίοδο η ψυχική υγεία δεν συζητιόταν τόσο ανοιχτά όσο τώρα. «Θυμάμαι ότι μία από τις δίδυμες Ολσεν είχε νευρική ανορεξία και πήγε σε κλινική» λέει η Νάιτλι αναφερόμενη στη Μαίρη-Κέιτ Ολσεν, ηθοποιό που έγινε σχεδιάστρια μόδας, η οποία ζήτησε επαγγελματική βοήθεια το 2004, σε ηλικία 18 ετών.

«Με είχαν ρωτήσει γι’ αυτό σε μια συνέντευξη Τύπου, λες και ήταν αστείο. Ηταν γραφτό της να ντρέπεται επειδή ζήτησε βοήθεια για την ανορεξία. Θυμάμαι ότι καθόμουν εκεί πέρα σκεφτόμενη πως αυτό ήταν άγριο. Μπορείτε να το φανταστείτε;» λέει και τα μάτια της γεμίζουν δάκρυα. «Είχα συγκινηθεί πολύ. Δεν ήταν καν για μένα, ήταν για εκείνη. Αλλά ακόμα δεν το αντέχω» αποκαλύπτει στους Times.

Κατόπιν, η συζήτηση με τη Λόρα Πούλμαν στρέφεται στη σειρά ταινιών των «Πειρατών», όπου εμφανίστηκε από το 2003 έως το 2007 στο πλευρό του Τζόνι Ντεπ (ο οποίος, λέει, ήταν υπέροχος, αν και έφτανε «πολύ αργοπορημένος» στα γυρίσματα). «Είναι αστείο να έχεις κάτι που σε φτιάχνει και σε καταστρέφει ταυτόχρονα. Με έβλεπαν σαν σκουπίδι εξαιτίας εκείνων των ταινιών. Και όμως, ακριβώς επειδή τα πήγα πολύ καλά σε αυτές, μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω ταινίες για τις οποίες κατέληξα να είμαι υποψήφια για Οσκαρ. Ηταν οι πιο επιτυχημένες ταινίες στις οποίες συμμετείχα ποτέ, αλλά και η αιτία που υποτιμήθηκα δημόσια. Αρα είναι ένα πολύ μπερδεμένο κομμάτι στο κεφάλι μου» παραδέχεται.

Η ίδια αποκλείει, πάντως, την περίπτωση να εμφανιστεί ξανά σε franchise: «Οι ώρες των γυρισμάτων είναι τρελές. Είναι χρόνια από τη ζωή σου, δεν έχεις κανέναν έλεγχο στο πού γυρίζεις, πόσο καιρό γυρίζεις, τι γυρίζεις» τονίζει.

Η Κίρα Νάιτλι είχε μια ευτυχισμένη παιδική ηλικία στο νοτιοδυτικό Λονδίνο – οι γονείς της ήταν ο ηθοποιός Γουίλ Νάιτλι και η επίσης  ηθοποιός και στη συνέχεια επιτυχημένη συγγραφέα Σάρμαν ΜακΝτόναλντ, ενώ ο μεγαλύτερος αδελφός της, Κέιλεμπ, είναι σήμερα τεχνικός ήχου.

Σε ηλικία τριών ετών η Κίρα ζήτησε ατζέντη («Δεν καταλάβαινα γιατί οι γονείς μου είχαν ατζέντη αλλά εγώ όχι»), απέκτησε έναν στα έξι της και δέκα χρόνια αργότερα, μετά από κάποιες μικρές τηλεοπτικές εμφανίσεις, αποφάσισε να αρπάξει την ευκαιρία για να κάνει καριέρα: «Είμαι από οικογένεια συγγραφέων και ηθοποιών και καταλάβαινα απολύτως ότι μόνο μια φορά σου δίνεται η ευκαιρία» θυμάται.

Ωστόσο δεν θα άφηνε τις κόρες της να ακολουθήσουν τα βήματά της τόσο νωρίς και μετανιώνει που δεν σπούδασε στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στα 20 της. «Ιδίως για μια νεαρή κοπέλα, νομίζω ότι χρειάζονται αυτά τα χαρτιά που λένε ότι είσαι έξυπνη, διαφορετικά οι άνθρωποι νομίζουν ότι είσαι ηλίθια – ειδικά εγώ έτσι έδειχνα» λέει. «Ηταν δύσκολο».

Εκείνες τις μέρες, της τεράστιας φήμης και των τεράστιων αμοιβών, πάντως, η Νάιτλι δεν έτρεχε σε πάρτι. «Eίδα καριέρες ανθρώπων να καταρρέουν επειδή φωτογραφήθηκαν βγαίνοντας από κλαμπ. Eκείνη την εποχή έδιναν τεράστια ποσά για μια φωτογραφία μου μεθυσμένη» θυμάται. «Δεν επρόκειτο να δώσω [στους παπαράτσι] την ικανοποίηση να τη βγάλουν, οπότε ήμουν απίστευτα εντάξει».

Το 2011, σε μια βραδινή έξοδό της στο Σόχο, μέσω ενός κοινού φίλου γνώρισε τον Ράιτον, ο οποίος τότε έπαιζε πλήκτρα στο συγκρότημα Klaxons. Η Κίρα άρχισε να παίρνει μέρος σε μικρότερου προϋπολογισμού ταινίες, απέφευγε τα φώτα της δημοσιότητας, ερωτεύτηκε και έζησε τη ζωή πιο ολοκληρωμένα. «Ηταν μια πραγματικά πολύ καλή στιγμή. Δεν θα μπορούσε να συνεχιστεί για πολύ όμως, εν μέρει επειδή έμεινα έγκυος, αλλά και από άποψη υγείας δεν νομίζω ότι θα ήταν καλό. Αλλά νομίζω ότι οι περίοδοι ηδονισμού είναι πολύ σημαντικές».

Η Νάιτλι και ο Ράιτον είναι παντρεμένοι εδώ και 11 χρόνια, ζουν στο Λονδίνο και διασκεδάζουν πολύ μεταξύ τους. Οι Klaxons διαλύθηκαν το 2015 και τώρα ο 41χρονος Ράιτον παίζει μουσική για ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές. Θα συνεργαζόταν ποτέ μαζί του; «Περιστασιακά προσπαθεί να με κάνει να χειροκροτώ πράγματα, αλλά προφανώς δεν έχω χρόνο και καταλήγουμε σε μεγάλη σύρραξη. Θα ήταν απαίσιο» απαντά τρομοκρατημένη.

Εκείνος είναι εξωστρεφής, αυτή εσωστρεφής. Η Πούλμαν τη ρωτάει για τη συνεργασία της με τη Chanel (η Νάιτλι συνεργάζεται με τον γαλλικό οίκο μόδας από τα 21 της, όταν εμφανίστηκε ως το πρόσωπο του αρώματος Coco Mademoiselle) και αν αυτά τα λαμπερά πάρτι μόδας είναι πραγματικά διασκεδαστικά. «Αν έρθει ο Τζέιμς, είναι διασκεδαστικά. Ο Τζέιμς πιστεύει ότι είναι δικαίωμά του να περνάει καλά, οπότε δημιουργεί κέφι όπου κι αν βρεθεί» απαντά η αγγλίδα σταρ.

Η ίδια, ωστόσο, προτιμά ένα ιδιωτικό δείπνο από ένα μεγάλο πάρτι της βιομηχανίας του θεάματος. Εχει, όμως, όμορφες αναμνήσεις από τον Καρλ Λάγκερφελντ, τον πρώην δημιουργικό διευθυντή της Chanel: «Ηθελε να κάθεται δίπλα σου, να μου κρατάει το χέρι και να μιλάει πολύ γρήγορα σε πολλές γλώσσες. Ηταν ένα εξαιρετικό πλάσμα. Ποτέ δεν γνώρισα την άσχημη πλευρά του».

Την δεκαετία του 2000 η γκαρνταρόμπα της ήταν γεμάτη με μικροσκοπικά μπλουζάκια και ατελείωτα κολλητά τζιν. Η μητρότητα, όμως, έχει κάνει το στυλ της πιο πρακτικό. Για παράδειγμα, αγαπημένες της μπότες είναι οι Dr Martens: «Εχω ένα καφέ και ένα μαύρο ζευγάρι και μου είναι πολύ δύσκολο να τις βγάλω. Δεν έχω ιδέα πώς να περπατάω πια με τακούνια».

Αυτή τη περίοδο κάνει γυρίσματα μαζί με τον Γκάι Πιρς και τη Χάνα Γουόντιγκαμ για άλλο ένα θρίλερ του Netflix, το «The Woman in Cabin 10», από το ομότιτλο μυθιστόρημα της Ρουθ Γουέαρ. Η Νάιτλι «διψάει» για διασκεδαστικά projects, αλλά δεν παραλείπει να κάνει διαλείμματα όποτε το έχει ανάγκη.

«Εκπλήσσομαι πραγματικά κι εγώ η ίδια όταν σκέφτομαι σε πόσα πράγματα είπα “όχι” τα τελευταία χρόνια. Ηθελα να κάνω πιο καθαρή ψυχαγωγία, διότι μάλλον το είχα ανάγκη. Συνεχίζουν, όμως, να μου προτείνουν σενάρια για παιδιά ή για μητέρες που πεθαίνουν. Δεν μπορώ να πω “ναι”» λέει. Πλέον, εκτιμά την οικογενειακή ψυχαγωγία του σαββατόβραδου: «Δεν υπάρχει τίποτα πιο ευχάριστο από το να κάθεσαι να βλέπεις το “Strictly Come Dancing” [ριάλιτι του BBC] μαζί με το εννιάχρονο παιδί σου. Είναι υπέροχο».

Οι κόρες της δεν ενδιαφέρονται για τη δουλειά της. Η Εντι, μεγάλη θαυμάστρια του Χάρι Πότερ, δεν εντυπωσιάστηκε όταν η Εμα Γουάτσον, γνωστή και ως Ερμιόνη Γκρέιντζερ, εμφανίστηκε ξαφνικά στις «Μικρές Κυρίες» (2019). «Είπε ότι οι ηθοποιοί δεν πρέπει να παίζουν [πολλούς] άλλους χαρακτήρες. Λοιπόν, τότε δεν θα ζούσαμε σε αυτό το σπίτι, αγάπη μου» σχολιάζει η Νάιτλι γελώντας.

Στο μεταξύ ο Ράιτον (ο «εξωστρεφής της οικογένειας») θέλει η γυναίκα του να διοργανώσει ένα μεγάλο πάρτι για τα 40ά γενέθλιά της τον Μάρτιο, αλλά εκείνη ονειρεύεται πολλά Σαββατοκύριακα σε πολλά εστιατόρια. «Οι περισσότερες φίλες μου έχουν κλείσει τα 40, κάτι που μου φαίνεται μάλλον υπέροχο» λέει. «Ξαφνικά, λόγω και της σημερινής ηλικίας των παιδιών, έχω την εντύπωση ότι ανακτώ και πάλι λίγη από τη ζωή μου. Νιώθω ότι θα είναι πολύ διασκεδαστικό».