Κάθε μοντέλο – ναυαρχίδα, εμπεριέχει όλες αυτές τις αξίες που πρεσβεύει ο κάθε κατασκευαστής και τις παρουσιάζει στο κοινό με τον πλέον εμφατικό τρόπο. Από αυτό τον κανόνα δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί και το XC90, το νέο κορυφαίο μοντέλο της σουηδικής εταιρείας.
Ξεκινώντας από την εξωτερική του εικόνα αυτή είναι υποβλητική μεν, λόγω και των διαστάσεων του αμαξώματος με μήκος 4,95 μέτρα και πλάτος 2,14, αλλά συμπαγής και κομψή δε. Χωρίς υπερβολές σε κανένα επίπεδο, καταφέρνει να περνά το μήνυμα της πολυτέλειας και της υψηλής αξίας του μοντέλου χωρίς κραυγαλέο τρόπο. Ενδεικτικά της νέας σχεδιαστικής ταυτότητας της Volvo, που σταδιακά θα ενσωματωθούν σε όλα τα επόμενα μοντέλα, είναι τα φώτα ημέρας σε σχήμα σφυριού του θεού Θωρ, που απαντάται στη σκανδιναβική μυθολογία.
Εσωτερικά το XC90 χαρακτηρίζεται από τους μεγάλους χώρους, τον υπερπλήρη εξοπλισμό και φυσικά τις εφτά διαθέσιμες θέσεις. Αισθητικά το μοτίβο της λιτής πολυτέλειας υπηρετείται απόλυτα τόσο από τη σχεδίαση του ταμπλό, όσο και από την επιλογή της χρήσης μιας κεντρικής οθόνης αφής, σε σχήμα tablet, που ενσωματώνει ως κέντρο ελέγχου τις περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Χωροταξικά η φιλοξενία εφτά ακόμα και ενήλικων επιβατών είναι απόλυτα εφικτή, ενώ ο χώρος αποσκευών που σε αυτή την περίπτωση μένει διαθέσιμος έχει τον επαρκή όγκο των 314 λίτρων. Στην περίπτωση της αναδίπλωσης των δύο καθισμάτων της τρίτης σειράς, οι πέντε επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους έναν τεράστιο χώρο αποσκευών 692 λίτρων.
Ο εξοπλισμός στη βασική έκδοση Kinetic αποδίδεται με τον χαρακτηρισμό επαρκής –για την κατηγορία του μοντέλου- ενώ στις πιο πλήρεις Momentum, R-Design και Inscripiton περιλαμβάνει οτιδήποτε θα ήθελε ή φαντάζεται ο ιδιοκτήτης του πιο πολυτελούς αυτοκινήτου. Αξίζει να αναφερθεί ότι στις δύο πρώτες εκδόσεις ο πίνακας οργάνων είναι συμβατικός, ενώ στις πιο πλούσιες αντικαθίσταται από μια ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών.
Χωρίς να εντυπωσιάζει ως απόδοση, καθώς έχει να κινήσει 2.060 κιλά, εξασφαλίζει ικανοποιητικές επιταχύνσεις και τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα, υπέρ αρκετά για ένα μοντέλο του χαρακτήρα του XC90
Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το στιλ της απόδοσης του αυτοκινήτου μέσα από 5 προγράμματα λειτουργίας (Eco, Comfort, Off Road, Dynamic καιIndividual), που ρυθμίζουν ανάλογα την απόκριση του κινητήρα και του συστήματος διεύθυνσης, την λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου και αυτή του συστήματος μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Επίσης, τα προγράμματα λειτουργίας προσαρμόζουν και το ποσοστό της παρεμβατικότητας του συστήματος δυναμικής συμπεριφοράς (ESP) και ελέγχου της πρόσφυσης.
Μηχανολογικά το XC90 της δοκιμής συγκροτείται από ένα τερακύλινδρο μηχανικό σύνολο diesel με χωρητικότητα 1.969 κ.εκ. που αποδίδει ισχύ 225 ίππων και ροπή 470 Nm. Αυτός συνεργάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων νέας γενιάς 8 σχέσεων, που μεταδίδει την κίνηση μέσω ενός αυτόματου συστήματος σε όλους τους τροχούς.
Χωρίς να εντυπωσιάζει ως απόδοση, καθώς έχει να κινήσει 2.060 κιλά, εξασφαλίζει ικανοποιητικές επιταχύνσεις και τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα, υπέρ αρκετά για ένα μοντέλο του χαρακτήρα του XC90. Αναφορικά με τη μέση κατανάλωσή του, αυτή δεν ξεπερνά εύκολα τα 10 λίτρα σε πραγματικές συνθήκες, δεν φτάνει όμως και ποτέ τόσο χαμηλά όσο τα 5,7 λίτρα που υπόσχεται ο κατασκευαστής.
Ιδανικό πεδίο δράσης του μοντέλου είναι ο αυτοκινητόδρομος, στον οποίο εξασφαλίζει ένα άνετο, χαλαρωτικό και απολαυστικό ταξίδι. Σε δρόμους με στροφές η συμπεριφορά του είναι υποδειγματική όσο δεν πιέζεται, ενώ το πρώτο στοιχείο που θα αποθαρρύνει τον οδηγό με σπορ διάθεση είναι το υψηλό βάρος.
Εκτός δρόμου, μάλλον κανείς ιδιοκτήτης XC90 δεν θα αναζητήσει extreme συγκινήσεις, ωστόσο οι περίπου 24 πόντοι της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος και η ικανή τετρακίνηση δεν θα βάλουν εύκολα φραγμό στην πρόσβαση του αυτοκινήτου όσο υπάρχει έστω ένα υποτυπώδης δρόμος.
Με όλα τα παραπάνω δεδομένα είναι προφανές ότι το Volvo XC90 κοιτάζει στα μάτια οποιονδήποτε ανταγωνιστή της κατηγορίας του, ακόμα και αν αυτός κατάγεται από την Στουτγάρδη, το Μόναχο ή το Ίνγκολσταντ. Αυτή είναι μια μεγάλη επιτυχία της Volvo και μάλιστα αντικατοπτρίζεται και στις πωλήσεις του μοντέλου. Ουσιαστικά το XC90 ξεπουλά σε όποια αγορά έχει ήδη λανσαριστεί, ως αποτέλεσμα της πολλαπλά βραβευμένης του σχεδίασης, της κορυφαίας ασφάλειας που αποδεδειγμένα προσφέρει και φυσικά της θετικής αποδοχής του από τον παγκόσμιο ειδικό Τύπο. Ακόμα και το κόστος των 64.150€ της βασικής έκδοσης, συμπεριλαμβανομένου του οφέλους απόσυρσης, μόνο ως πλεονέκτημα, με τα δεδομένα της κατηγορίας του, μπορεί να θεωρηθεί.