Ο Αλμπερτ Σβάιτσερ, ο οποίος τιμήθηκε το 1952 με το Νομπέλ Ειρήνης για τις θέσεις του περί «σεβασμού της ζωής», είχε πει ότι «Η επιτυχία δεν είναι το κλειδί της ευτυχίας. Η ευτυχία είναι το κλειδί της επιτυχίας. Εάν αγαπάς αυτό που κάνεις, θα επιτύχεις».
Και πράγματι έχει αποδειχθεί ότι η επιτυχία στηρίζεται στην αγάπη. Μπορεί η αγάπη να μην είναι η πρώτη από τις αξίες στην οποία συνηθίζουν αποδίδουν την επιτυχία τους πολλές κορυφαίες επιχειρήσεις, σίγουρα όμως βρίσκεται στη βάση της και διαπερνά όλες τις υπόλοιπες.
Στην πραγματικότητα, το να αγαπάς αυτό που κάνεις είναι το πρώτο πράγμα που προσέχουν οι καταναλωτές και αυτό που κάνει τις μεγάλες εταιρείες να ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες. Ομως όλες οι υπόλοιπες αξίες, όπως η καινοτομία, η ποιότητα, η ηθική συμπεριφορά, η εταιρική κοινωνική ευθύνη κ.α. χάνουν το νόημά τους όταν μια φίρμα δεν δεσμεύεται για το προϊόν της, το όραμά της, τους συνεργάτες της, τους πελάτες της και τους σημαντικούς άλλους στο περιβάλλον της.
Το πάθος από μόνο του, δεν αποτελεί εγγύηση για την ποιότητα. Μια επιτυχημένη εταιρεία χρειάζεται, ακόμη, τα κατάλληλα εργαλεία, τεχνογνωσία και εμπειρία, και για να είναι κανείς επιτυχημένος δεν αρκεί να έχει στον στόχο του μόνο τα κέρδη. Το αποδεικνύει η εταιρική κουλτούρα των πιο αναγνωρισμένων επιχειρήσεων του πλανήτη, οι οποίες στη φιλοσοφία τους συμπεριλαμβάνουν ευγενικά κίνητρα και αξίες, που έχουν να κάνουν με την ευτυχία και το νόημα της ζωής. Σύμφωνα με δηλώσεις τους, άλλωστε, ενδιαφέρονται για το πώς θα μπορούσαν να συμβάλλουν για να γίνει ο κόσμος μας καλύτερος.
Το κίνητρο της IKEA, για παράδειγμα, είναι να βοηθήσει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να βελτιώσουν τα σπίτια τους, και ο σκοπός της Google –στην αρχή τουλάχιστον- δεν ήταν να γίνει η νούμερο ένα μηχανή αναζήτησης στον κόσμο, αλλά να επιτρέψει στους ανθρώπους να επωφεληθούν από την ελεύθερη και δωρεάν αναζήτηση στο Διαδίκτυο.
Χαρακτηριστικό ελληνικό παράδειγμα είναι η εταιρεία ΔΩΔΩΝΗ, η οποία ιδρύθηκε το 1963 στα Ιωάννινα και από μια μικρή μονάδα παστερίωσης φρέσκου γάλακτος που εξυπηρετούσε αποκλειστικά τις ανάγκες της γύρω περιοχής, εξελίχθηκε σε μια από τις κορυφαίες ελληνικές εταιρείες γαλακτοκομικών προϊόντων με σύγχρονες εργοστασιακές μονάδες στα Ιωάννινα, στην Κύπρο και τη Θήβα, όπου εφαρμόζονται κορυφαία standards υγιεινής και ασφάλειας. Κατέχει ηγετική θέση στις πωλήσεις φέτας ΠΟΠ στην Ελλάδα, ενώ επιπλέον, από την δεκαετία του 1980, έχει αναπτύξει τον τομέα των εξαγωγών ταξιδεύοντας τις ηπειρώτικες γεύσεις σε 52 χώρες, οπότε δικαίως θεωρείται πρεσβευτής της Ελλάδας και ειδικά της Ηπείρου σε όλο τον κόσμο.
Το προσωπικό της ξεπερνάει τους 450 εργαζόμενους, που διακρίνονται για την εργατικότητα και το πάθος τους, η δική τους αγάπη για τη δουλειά τους, άλλωστε, κάνει τη γεύση των προϊόντων της μοναδική, πράγμα που αναγνωρίζεται από τους πελάτες της διεθνώς. Είναι πραγματικά υπερήφανοι νιώθοντας ότι συμβάλλουν στην ανάπτυξη της εταιρείας τους αλλά και γιατί τα προϊόντα που παράγουν με τόση αγάπη ταξιδεύουν μέχρι την άκρη του κόσμου εκπροσωπώντας τη γεύση του καλού. Στην προκειμένη περίπτωση η «Γεύση του Καλού» βρίσκεται στον πυρήνα της εταιρικής κουλτούρας της, η αγάπη για το καλό διαπερνά τους στόχους της εταιρείας, τις σχέσεις της με τους συνεργάτες και τους πελάτες της αλλά και με την τοπική κοινωνία.
Πέρα από τους εξαιρετικούς συνεργάτες, τις αγνές πρώτες ύλες, την έμφαση στην ποιότητα σε όλα τα επίπεδα, τη διατήρηση και την ενίσχυση του πρωτογενή κλάδου, επειδή η ιστορία της ταυτίζεται με την ιστορία και την ανάπτυξη της Ηπείρου, η γαλακτοβιομηχανία στηρίζει την τοπική κοινωνία ανταποδίδοντας στους κατοίκους της περιοχής την στήριξη που της έχουν προσφέρει εκείνοι τόσα χρόνια. Και μέσα από το πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης επιχορηγεί τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, την εκπαίδευση και την κοινωνία της Ηπείρου, φροντίζοντας για τους κατοίκους της, από τους πολλούς που ζουν στις πόλεις μέχρι και τους λίγους που ζουν στα μικρότερα χωριά.
Φυσικά στην κορυφή των αξιών της βρίσκεται η ποιότητα των προϊόντων της, χάρη στην οποία έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών διεθνώς και έχει βραβευτεί επανειλημμένα με διακρίσεις από σημαντικούς φορείς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στην περίπτωσή της τα πάντα ξεκινούν από το γάλα. Η πλούσια βλάστηση και η σπάνια βιοποικιλότητα της ηπειρώτικης γης -μιας από τις πιο παρθένες και αμόλυντες περιοχές της χώρας-, που περιλαμβάνει 2.500 βότανα και φυτά, του προσδίδουν την εξαιρετική ποιότητα, τη μοναδική γεύση και το ιδιαίτερο άρωμά του, στοιχεία διακριτά στα προϊόντα της εταιρείας.
Το συλλέγουν καθημερινά περισσότεροι από 5.500 κτηνοτρόφοι σε 514 χωριά και συνοικισμούς, οι οποίοι έχουν επιλεγεί με αυστηρά κριτήρια -έπειτα από αυστηρό έλεγχο ποιότητας της πρώτης ύλης που γίνεται σε εργαστήρια υψηλής τεχνολογίας-, ακόμα και από τις πιο απομακρυσμένες περιοχές της Ηπείρου, η μεταφορά του γίνεται με ισόθερμα βυτιοφόρα οχήματα και μέσα σε λίγες ώρες από τη συλλογή του, φθάνει φρέσκο και αναλλοίωτο στα εργοστάσια. Ο σεβασμός της πρώτης ύλης συνεχίζεται στις μονάδες επεξεργασίας της όπου η εφαρμογή των πιο σύγχρονων μεθόδων εγγυάται την αγνότητα των τελικών προϊόντων.
Η αγάπη της γαλακτοβιομηχανίας της Ηπείρου για το καλό και η επιμονή της να το πετύχει σε όλα τα επίπεδα είναι και η απόδειξη τελικά ότι οδηγεί σε επιτυχίες.