Πες στον μέσο καταναλωτή ότι το διατροφικό προϊόν που παρασκεύασε η τάδε πολυεθνική έχει πολλές καλές ιδιότητες και όχι μόνο δεν θα σε πιστέψει, αλλά είναι πιθανό να σου βρει δημοσίευμα που κατηγορεί τις ουσίες του για την εξαφάνιση των δεινοσαύρων. Άλλωστε, δεν είμαστε χαζοί για να πιστεύουμε ό,τι μας λέει η κάθε εταιρία. Δεν μασάμε κουτόχορτο. Εκτός και αν μας έλεγαν ότι το κουτόχορτο είναι «υπερτροφή» ή «οργανικό». Ναι, μίλα του για οργανικά (βιολογικά) ή την τελευταία λέξη στη μόδα των υπερτροφών και όχι μόνο δεν θα αμφισβητήσει τίποτε, αλλά ίσως προωθήσει και κάποιο άρθρο που κάνει λόγο για τον φόβο και τρόμο των φαρμακευτικών και τη θεραπεία όλων των καρκίνων. Θα μου πεις, άλλο αντίκτυπο έχει κάτι που του κόλλησαν τη ρετσινιά του καρκινογόνου και άλλο αυτό που το βάφτισαν ελιξίριο ζωής. Κοιτάζω όμως τη διαφορά στη γενική στάση και διάθεση να φιλτράρουμε.
Αυτός που ψάχνει μανιωδώς να βρει εκείνη την πληροφορία που δήθεν του αποκρύπτουν για τους κινδύνους κάποιου προϊόντος της τάδε εταιρίας, ενδιαφέρεται να βρει δημοσιεύσεις και μελέτες που δείχνουν ότι τα «οργανικά» ή «βιολογικά» (όλα τα τρόφιμα είναι οργανικά και βιολογικά, αλλά το πώς χρησιμοποιούνται οι λέξεις ας το αφήσουμε προς το παρόν) έχουν εκτός από τιμή και μεγαλύτερο όφελος; Η επιστημονική κοινότητα δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο ακόμα. Ίσως μάλιστα λόγω βιολογικών μολύνσεων να εμπεριέχουν και μεγαλύτερο κίνδυνο. Η έρευνα και η συζήτηση συνεχίζεται αλλά προς το παρόν είναι απλώς μια νέα αγορά που πουλά κυρίως ψυχολογία και λέξεις.
Και οι «υπερτροφές» (άλλη μια μαρκετίστικη λέξη που φέρνει υπερ-κέρδη) έχουν επιστημονική επιβεβαίωση για τα θαυματουργά οφέλη τους; Φυσικά ορισμένες τροφές περιέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά από άλλες. Αλλά είναι απλώς εξαπάτηση να λέει κάποιος ότι μεγάλες ποσότητες της τάδε νέας εξωτικής τροφής θα σε γλιτώσει ή θα σε θεραπεύσει από ασθένειες. Ακόμα και αν σου δείξουν μελέτες, οι περισσότερες είναι εργαστηριακές χρησιμοποιώντας καλλιέργειες κυττάρων. Ο δρόμος όμως είναι μακρύς μέχρι να φτάσεις σε ασφαλή συμπεράσματα και να βαφτίσεις κάτι θεραπευτικό. Πρέπει να γίνουν πληθυσμιακές μελέτες ίσως για χρόνια, να βρεθεί μια συσχέτιση (που δεν είναι ακόμα σχέση αιτίας-αποτελέσματος), να μελετηθεί ο τρόπος λειτουργίας των ουσιών στα κύτταρα, να γίνουν πειράματα με ζώα και μετά τυχαιοποιημένες μελέτες ελέγχου με ανθρώπους. Και αυτός ο μακρύς δρόμος μόνο από επιστήμονες ανοίγεται και διανύεται.
Ο καταναλωτής λοιπόν σε κάποιες περιπτώσεις δείχνει μεγάλη καχυποψία έως και εχθρότητα ενώ σε άλλες καταπίνει και αναπαράγει ό,τι του σερβίρουν. Ο σκεπτικισμός και ο έλεγχος είναι καλό να υπάρχει σε υψηλό βαθμό, όχι όμως α λα καρτ. Τα ίδια κίνητρα που έχει μια εταιρία να σε εξαπατήσει έχει και οποιοσδήποτε άλλος εκτός και αν σου χαρίζει τις «υπερτροφές» και τα οργανικά φρούτα. Η σχέση της κοινωνίας με την επιστήμη πρέπει να γίνει δυνατότερη για να αντιμετωπίζουμε τις εξελίξεις με τη νηφαλιότητα και αντικειμενικότητα που πρέπει και όχι με προκαταλήψεις. Αλλιώς θα φτάσουμε στο σημείο όπου η εξαπάτηση γίνεται μια πανεύκολη υπόθεση αφαιρώντας απλώς τη μάρκα και την επιστήμη.