To πρωτοποριακό BUDD-e που παρουσιάστηκε στο Λας Βέγκας στις 5 Ιανουαρίου | REUTERS/Steve Marcus
Θέματα

H «νέα VW» πάει… Σίλικον Βάλεϊ

Το σκάνδαλο των ρύπων οδηγεί τη Volkswagen σε ριζική αλλαγή στρατηγικής με πυξίδα πλέον την ηλεκτροκίνηση και τις ψηφιακές τεχνολογίες
Πέτρος Πιτσίνης

«Δεν θα επιτρέψουμε, να μας παραλύσει αυτή η κρίση. Το αντίθετο! Την αξιοποιούμε ως καταλύτη για την αλλαγή, που χρειάζεται η Volkswagen». Με αυτά τα λόγια περιέγραψε ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της VW, Ματίας Μίλερ, τη μελλοντική πορεία της γερμανικής εταιρείας, που συνταράχθηκε εξαιτίας του γνωστού σκανδάλου με τις παραποιημένες τιμές εκπομπών ρύπων.

Ουσιαστικά, ο Μίλερ ανακοίνωσε ότι βλέπει το σκάνδαλο όχι πλέον σαν πρόβλημα, αλλά σαν μία τεράστια ευκαιρία, για να αξιοποιήσει τις αξίες της μάρκας (ποιότητα, αξιοπιστία, υψηλή τεχνολογία) εξαλείφοντας τις αδυναμίες του παρελθόντος. Το Νούμερο 1 της VW τόνισε επίσης, ότι «μία επιχείρηση τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί να διοικείται με τις δομές του χθες» και προανήγγειλε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της.

Μεταξύ άλλων, περιορίζεται ο αριθμός των κορυφαίων στελεχών που θα λογοδοτούν απευθείας σε αυτόν από 30 σε 19, οι μάρκες του ομίλου VW (Αudi, Skoda, Seat, Lamborghini, Bugatti, Ducati, κλπ.) αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία, ενώ αναζητείται νέος Διευθύνων Σύμβουλος για την Volkswagen των ΗΠΑ. Ως γνωστόν από εκεί ξεκίνησε η αποκάλυψη του μεγάλου σκανδάλου και υπάρχει μεγάλη ευαισθητοποίηση των Αρχών και της κοινής γνώμης.

Όλα αυτά έχουν ωστόσο δευτερεύουσα σημασία μπροστά στην αλλαγή στρατηγικής, που θα εφαρμόσει στο μέλλον ο πανίσχυρος όμιλος. Μία αλλαγή που θα έχει ως πυλώνες την ηλεκτροκίνηση και την ψηφιακή τεχνολογία, μάλιστα με τη δεύτερη θα ασχοληθεί αυτοπροσώπως ο ίδιος ο Μίλερ μαζί με τον Γιόχαν Γιούνγκβιρτ με θητεία στη Daimler και στην Apple.

Στόχος της Volkswagen είναι να αναδειχθεί σε ηγέτη, όσον αφορά στις ψηφιακές τεχνολογίες στην αυτοκίνηση και ταυτόχρονα να γίνει μία κορυφαία μάρκα στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα λανσάρει έως το 2020 τουλάχιστον είκοσι νέα αμιγώς ηλεκτροκίνητα και Plug-in υβριδικά μοντέλα και θα εντατικοποιήσει την έρευνα και την εξέλιξη στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης. Πρόθεση του Μίλερ είναι «να μπολιάσει με λίγο περισσότερο Σίλικον Βάλεϊ την τεχνογνωσία της VW». Αυτός ο ριζικός μετασχηματισμός ξεκίνησε ήδη και προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2017.

Η «νέα VW» δεν θα προσφέρει μόνον τεχνολογία αιχμής, αλλά θα προβάλλει προς τα έξω ένα πιο σεμνό και ταπεινό προφίλ. Η παρουσία της στις εκθέσεις αυτοκινήτου θα γίνει λιγότερο πομπώδης και οι αποστολές των στελεχών της δεν θα είναι πλέον τόσο χλιδάτες. Γιαυτόν τον λόγο μπήκε πωλητήριο στο ιδιόκτητο, εταιρικό Airbus, με το οποίο μετακινούνταν μέχρι πρόσφατα οι κορυφαίοι μάνατζερ της εταιρείας. Πρόκειται για μία κίνηση, που δεν έχει καμία ουσιαστική επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα της μάρκας, εμπεριέχει όμως υψηλή συμβολική αξία, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, όπου το πρόβλημα με την παραποίηση των εκπομπών ρύπων είναι εντονότερο.

Για το συγκεκριμένο σκάνδαλο πραγματοποιεί η VW εσωτερικό έλεγχο, όμως ταυτόχρονα κάνουν φύλλο και φτερό όλα τα σχετικά στοιχεία και έγγραφα 450 ελεγκτές των εταιρειών Johns Day και Deloitte, που έχουν προσληφθεί ως εξωτερικοί σύμβουλοι. Μέχρι σήμερα έχουν ελέγξει οι άνθρωποι των δύο εταιρειών ηλεκτρονικά αρχεία, που αντιστοιχούν στο περιεχόμενο περίπου 50 εκατομμυρίων βιβλίων και έπεται συνέχεια!

Εξάλλου, αρχίζει και ξεκαθαρίζει το τοπίο γύρω από την ανάκληση των μοντέλων με τα παράνομα λογισμικά. Για τις ντιζελοκίνητες εκδόσεις των 1,2 και 2,0 λίτρων αρκεί ένα νέο λογισμικό, στις εκδόσεις με πετρελαιοκινητήρες 1,6 λίτρων θα πρέπει να τοποθετηθεί επιπρόσθετα ένα πλέγμα για τη μείωση του στροβιλισμού του αέρα. Στους μεγαλύτερους V6 ντιζελοκινητήρες θα πρέπει να τοποθετηθεί νέος καταλύτης. Οι ανακλήσεις θα διαρκέσουν όλον τον επόμενο χρόνο, θα ξεκινήσουν με τα δίλιτρα μοντέλα, μετά με εκείνα με πετρελαιοκινητήρες 1.2 TDI και στο τρίτο τετράμηνο του 2016 θα γίνει η αποκατάσταση των μοντέλων με ντιζελοκινητήρες 1,6 λίτρων. Η VW θα αναλάβει μάλιστα η ίδια το ενδεχόμενο κόστος, που θα προκύψει για τους κατόχους τέτοιων μοντέλων, αν τους ζητηθεί για παράδειγμα να πληρώσουν αναδρομικά υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας λόγω των παραποιημένων εκπομπών ρύπων.