Η Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού έκλεισε τον περασμένο Μάρτιο με ένα θέαμα που διοργάνωσε ο οίκος Louis Vuitton σε μια σκιερή αυλή του Λούβρου, που ήταν κλειστό για το κοινό. Αν και κανείς δεν μπορούσε να το φανταστεί τότε, η εκδήλωση ήταν μάλλον η τελευταία παραδοσιακή επίδειξη μόδας σε πασαρέλα του 2020. Λίγο αργότερα, η ταχύτατη εξάπλωση του κορονοϊού έβαλε τέλος στις φυσικές συγκεντρώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των επιδείξεων που είναι γνωστές ως Εβδομάδες Μόδας.
Αντίθετα, προς το παρόν τουλάχιστον, έρχεται μια εντελώς νέα ψηφιακή εμπειρία. Αυτήν την εβδομάδα, γράφουν οι New York Times, το Λονδίνο παίρνει το ρίσκο του πειράματος της βιομηχανίας της μόδας καθώς θα είναι η πρώτη από τις τέσσερις πρωτεύουσες, που θα πραγματοποιήσει διαδικτυακές επιδείξεις.
Το London Fashion Week Men’s, όπως λεγόντουσαν στο παρελθόν οι επιδείξεις, που γινόντουσαν ένα Σαββατοκύριακο του Ιουνίου με ανδρικά ρούχα βρετανικών οίκων, σηματοδοτούσε στην ουσία την έναρξη των μεγαλύτερων επιδείξεων με τα πιο όμορφα ανδρικά ρούχα που θα παρουσιαζόντουσαν αργότερα αλλού στην Ευρώπη.
Τώρα, όμως, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου παύει να είναι «Ανδρική» καθώς θα είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα που θα καλύπτει όλα τα φύλα. Από τις 12 – 14 Ιουνίου θα παρουσιάσει νέα σχέδια, εικονικά σαλόνια μόδας, ταινίες μικρού μήκους, podcasts και playlists, όλα σε έναν νέο χώρο (londonfashionweek.co.uk) και με νέο hashtag (#LFWreset).
Και στην πραγματικότητα αυτό που έχει σημασία είναι το τμήμα «επαναφορά» (reset) του hashtag. «Η ακύρωση της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου δεν ήταν ποτέ μια επιλογή», δήλωσε στους New York Times η Καρολάιν Ρας, διευθύνουσα σύμβουλος του British Fashion Council, «Το μεγάλο ερώτημα ήταν ποια μορφή θα έπαιρνε στο lockdown».
Η απάντηση είναι μια αρχική σελίδα σε στιλ Netflix με τρεις κατηγορίες ροής . Στο επίσημο πρόγραμμα συμμετέχουν περίπου 20 οίκοι που κανονικά θα εμφανίζονταν στο Λονδίνο, όπως οι Chalayan, Marques Almeida και Nicholas Daley, και οι οποίοι θα παρουσιάσουν νέες ή υπάρχουσες σειρές προϊόντων τους στην ιστοσελίδα, σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ενώ υπάρχουν και links με βιβλία, ψηφιακούς εκθεσιακούς χώρους και ηλεκτρονικό εμπόριο.
Υπάρχει επίσης ένα portal όπου brands, σχολές, καταστήματα λιανικής και πολιτιστικά ιδρύματα μπορούν να εμφανίζουν δημιουργικό περιεχόμενο, όπως τρισδιάστατες ταινίες και αναγνώσεις ποίησης. Τέλος υπάρχει ένα υλικό που παράγεται από το British Fashion Council, μεταξύ άλλων συνεντεύξεις και βίντεο-ημερολόγια από σχεδιαστές όπως η Roksanda.
Πρόκειται για μια προσπάθεια «διατήρησης της Εβδομάδας Μόδας πολιτιστικά σε μια εποχή που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί φυσικά», είπε η κυρία Ρας, «Οι σχεδιαστές μπορούν να πουν μια ιστορία και να χτίσουν την επωνυμία τους σε αυτή την πλατφόρμα με οποιονδήποτε τρόπο επιλέξουν».
Βέβαια, δεν έχουν αγκαλιάσει όλες οι μάρκες τη νέα μορφή επιδείξεων. Η κυρία Ρας σημείωσε ότι όταν το Βρετανικό Συμβούλιο Μόδας αποφάσισε να πραγματοποιήσει την ψηφιακή εκδήλωση, δεν ήταν γνωστό αν και πόσοι σχεδιαστές θα μπορούσαν να παράγουν νέες συλλογές κάτω από τις παρούσες συνθήκες.
Η επίσημη σύνθεση των συμμετεχόντων δημοσιεύθηκε στις 5 Ιουνίου, αλλά είναι λίγα τα γνωστά ονόματα από τη σκηνή της γυναικείας ένδυσης του Λονδίνου, που εμφανίζονται, όπως η Burberry και η Victoria Beckham.
Οι Preen και Marques Almeida υπέγραψαν, αλλά οι περισσότερες μάρκες επέλεξαν να περιμένουν να εμφανιστούν τον Σεπτέμβριο. Άλλοι, πάλι, πρότειναν κάτι που μπορεί να οριστεί ως «παραγωγή δίπλα στη συλλογή».
Ο Νίκολας Ντάλεϊ, για παράδειγμα, σχεδιαστής ανδρικών ενδυμάτων με έδρα το Λονδίνο, ο οποίος ήταν φιναλίστ για το φετινό βραβείο LVMH αλλά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε τον Απρίλιο, αποφάσισε να δημιουργήσει μια ψηφιακή λίστα μουσικών κομματιών (playlist) και όχι μια νέα συλλογή.
Γνωστός για τις πολύχρωμες πολυπολιτισμικές εξερευνήσεις του στο πλαίσιο της βρετανικής ταυτότητας, ο Ντάλεϊ έχει δημιουργήσει το εμπορικό σήμα του χρησιμοποιώντας τοπικούς τεχνίτες και εισάγοντας μουσική στις επιδείξεις του. Και τώρα θα παρουσιάσει μια ταινία μικρού μήκους για τη συλλογή του «AW20», με πλάνα από τα παρασκήνια της επίδειξής του στην πασαρέλα τον περασμένο Ιανουάριο.
«Είμαι πραγματικά ευγνώμων που υπάρχει αυτή η πλατφόρμα της Εβδομάδας Μόδας και πιστεύω ότι ήταν σωστό που έγινε για όσους την ήθελαν», δήλωσε ο Νίκολας Ντάλεϊ, ο οποίος έλαβε επιχορήγηση από το BFC Foundation Covid Crisis Fund, πρωτοβουλία, που ξεκίνησε τον Μάρτιο διαθέτοντας 1 εκατ. λίρες (1.110.000 ευρώ) ως βοήθεια έκτακτης ανάγκης σε επιχειρήσεις σχεδιαστών οι οποίοι πλήττονται από την πανδημία.
Η μουσική λίστα του Νίκολας Ντάλεϊ αντανακλά την έμπνευσή του για τη συλλογή του την άνοιξη-καλοκαίρι του 2021 και θα συνοδεύεται από σκίτσα και φωτογραφίες υφασμάτων: «ένας διαδραστικός πίνακας διάθεσης» ήταν ο τρόπος που το περιέγραψε.
«Δεν ήταν εφικτό για μένα να ολοκληρώσω μια συλλογή καθώς έπρεπε να αφιερώνω πολύ μεγάλο μέρος του χρόνου μου για να διατηρώ την επιχείρηση σε λειτουργία», είπε, «Αλλά ήθελα να το κάνω αυτό. Η συμμετοχή είναι καλύτερη από τη στασιμότητα».
Η Ρος Μαχτάνι, η οποία έχει ιδρύσει την εταιρεία κοσμημάτων Alighieri, θα ανεβάσει στην πλατφόρμα πληροφορίες για τα προϊόντα της και στοιχεία επικοινωνίας, αλλά δεν θα δείξει κάτι νέο. Στην τελευταία Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, τον περασμένο Φεβρουάριο, η πριγκίπισσα Άννα απένειμε στην κυρία Μαχτάνι το βραβείο Queen Elizabeth II για το Βρετανικό Design.
Ωστόσο, σύμφωνα με δήλωση της Alighieri τα έσοδα της εταιρείας από τις χονδρικές πωλήσεις μειώθηκαν στο μισό κατά το κλείσιμο (αν και οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκαν), και η Ρος Μαχτάνι έπρεπε να κλείσει το ατελιέ της για μήνες καθώς αρκετοί υπάλληλοί της αρρώστησαν.
«Το lockdown ήταν για μένα πολύ δύσκολο», δήλωσε η κοσμηματοποιός στους New York Times, «Ένιωσα ανασφαλής και αρκετά μπερδεμένη. Μακάρι να μπορούσα να κάνω ανεμιστήρες όχι κοσμήματα», είπε.
Η Μαχτάνι πρόσθεσε ότι της άρεσε το γεγονός ότι αυτή η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου θα είναι ανοιχτή σε όλους και ότι θα μπορούν να συμμετάσχουν πελάτες, Τύπος και αγοραστές, τελικά όμως, όπως είπε, θέλει να αφιερώσει χρόνο για να κάνει «κάτι καταπληκτικό και πρέπον τον Σεπτέμβριο».
Το Λονδίνο δεν είναι η πρώτη πόλη που μεταφέρει την Εβδομάδα Μόδας της στο διαδίκτυο, από τότε που ξέσπασε η επιδημία. Προηγήθηκαν η Σαγκάη και η Μόσχα στα τέλη Μαρτίου και Απριλίου αντίστοιχα. Αλλά είναι κάτι σαν τεστ για το τι πρόκειται να ακολουθήσει: ψηφιακές προσφορές από το Παρίσι (υψηλή ραπτική και ανδρική ένδυση) από τις 6 – 13 Ιουλίου και το Μιλάνο από 14 – 17 Ιουλίου.
Εάν αυτές οι ψηφιακές Εβδομάδες Μόδας προσελκύσουν εκατομμύρια θεατές, -δηλαδή πολύ περισσότερους από όσους παρακολουθούσαν παραδοσιακά τις επιδείξεις- και δώσουν στους σχεδιαστές μια νέα δημιουργική διέξοδο, είναι βέβαιο ότι θα δοθεί μια δυναμική απάντηση σε υπάρχουσες ερωτήσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα μακροπρόθεσμα του παλιού μοντέλου της πασαρέλας.
Τον Μάιο, δύο ομάδες σχεδιαστών και εμπορικών σημάτων δημοσίευσαν σημειώματα με τα οποία ζητούσαν, μεταξύ άλλων, να αναθεωρηθεί το ημερολόγιο μόδας, έτσι ώστε οι συλλογές να προβάλλονται με πιο εποχιακό και πιο κατάλληλο για το κοινό, τρόπο.
«Η τρέχουσα κατάσταση μάς οδηγεί όλους να προβληματιστούμε πιο έντονα για την κοινωνία στην οποία ζούμε και πώς θέλουμε να ζήσουμε τη ζωή μας και να χτίσουμε επιχειρήσεις όταν το ξεπεράσουμε», δήλωσε στους New York Times η Κάρολαϊν Ρας. Και πρόσθεσε ότι η νέα πλατφόρμα της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου ήρθε για να μείνει, ακόμη και όταν θα είναι και πάλι εφικτές οι φυσικές επιδείξεις.
«Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να χτίσουμε κάτι που να ταιριάζει στις σημερινές ανάγκες μας»,τόνισε, «Αλλά επενδύουμε επίσης σε μια παγκόσμια βιτρίνα για το μέλλον».