Το πέρασμα της σκυτάλης από τη μια ηθοποιό στην άλλη στο περίφημο, πλέον, τηλεοπτικό έπος για τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας, είναι η πιο κρίσιμη στιγμή. Στον τρίτο κύκλο του «The Crown», όταν η Κλερ Φόι παραχώρησε τη θέση της στην Ολίβια Κόλμαν, η βασίλισσα πρωτοεμφανίζεται να κάθεται στο γραφείο της, με την πλάτη γυρισμένη προς την κάμερα, ενώ κοιτάζει τα νέα γραμματόσημα με την εικόνα της, το έτος 1964. «Ολοι στα ταχυδρομεία είναι ενθουσιασμένοι με το νέο προφίλ, μεγαλειoτάτη», αναφέρει στη συνέχεια ο γραμματέας της, «θεωρούν ότι είναι μια κομψή αντανάκλαση της μετάβασής σας από νεαρή γυναίκα σε…», «… γριά κότα;», διερωτάται ειρωνικά η ίδια η βασίλισσα.
Στην αρχή του πρώτου επεισοδίου του νέου, πέμπτου (και πιο αμφιλεγόμενου) κύκλου της σειράς, η βασίλισσα πρωτοεμφανίζεται ξαπλωμένη σε ένα κρεβάτι: «Ανοίξτε το στόμα σας, ξαπλώστε, εισπνεύστε βαθιά, ανεβείτε στη ζυγαριά. Σας πονάνε ακόμη τα πέλματα;». Το 1991, η Ελισάβετ ήταν μια γυναίκα ηλικίας 65 χρονών, ενώ η Βρετανία βρισκόταν εν μέσω μιας κρίσης ταυτότητας, καθώς αντιμετώπιζε σοβαρά οικονομικά προβλήματα και η κοινή γνώμη διερωτώταν εάν είχε έρθει η ώρα για τη βασίλισσά τους να παραχωρήσει τον θρόνο στον γιο της, Κάρολο.
Από αυτό το χρονικό σημείο ξεκινάει η ο πέμπτος κύκλος της σειράς (διαθέσιμος από την 9η Νοεμβρίου στο Netflix). Επειτα από εκατοντάδες υποψηφιότητες και πολλές δεκάδες βραβεία και την έκρηξη του ενδιαφέροντος του παγκόσμιου τηλεοπτικού κοινού που προκάλεσε ο θάνατος της Ελισάβετ, ο σεναριογράφος Πίτερ Μόργκαν προετοιμάζεται για το μεγάλο φινάλε (θα ακολουθήσει ακόμη ένας, έκτος και τελευταίος κύκλος) της κορυφαίας τηλεοπτικής σειράς.
Με μια νέα, όμως, πρωταγωνίστρια, την Ιμέλντα Στόντον, μεγάλη ηθοποιό του θεάτρου και του κινηματογράφου, βραβευμένη με BAFTA και Coppa Volpi Καλύτερης Ηθοποιού για την ερμηνεία της στην ταινία «Vera Drake» (2004), την οποία το νεότερο κοινό έχει γνωρίσει ως «Ντολόρες Αμπριτζ» στις ταινίες του «Χάρι Πότερ».
«Ηταν πραγματικά δύσκολο, δεν θέλω να πω ψέματα, αλλά έπρεπε να είναι δύσκολο», παραδέχτηκε η ηθοποιός, εξηγώντας πως δεν ήταν εύκολο. Καταρχάς, γιατί έπρεπε να λάβει υπόψη όχι μόνο τη βασίλισσα αυτή καθαυτή, αλλά και τις δυο εξαιρετικές ηθοποιούς που την υποδύθηκαν στους προηγούμενους τέσσερις κύκλους της σειράς, την Κλερ Φόι και την Ολίβια Κόλμαν.
«Στο δικό μου μείγμα έβαλα διάφορα συστατικά μιας συνταγής, αλλά το κέικ έπρεπε να το φτιάξω μόνη μου… μαζί με τον κύριο Μόργκαν. Χωρίς να ξεχνάμε ότι μιλάμε για πραγματικό πρόσωπο, που βυθίζεται, όμως, σε φανταστικές σκηνές: αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση που ελπίζω να καταφέρω να κερδίσω, έστω και μερικώς», σημείωσε.
Ωστόσο, η έναρξη προβολής του νέου κύκλου του «The Crown» συμπίπτει με τη συμπλήρωση δύο μηνών από τον θάνατο της Ελισάβετ (την 8η Σεπτεμβρίου) και το κλίμα στη Βρετανία είναι πολύ διαφορετικό σε σχέση με τα χρόνια κατά τα οποία προβλήθηκαν οι προηγούμενοι τέσσερις κύκλοι της σειράς.
Καταρχάς, όσον αφορά την ίδια τη μοναρχία στη Βρετανία (δεδομένου ότι μόλις το 47% των Βρετανών ηλικίας από 18 έως 24 ετών θεωρεί πως πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει), αλλά και τον νέο κύκλο της σειράς, καθώς εναντίον του έβαλαν, μεταξύ άλλων, οι βρετανοί πρώην πρωθυπουργοί Τζον Μέιτζορ και Τόνι Μπλερ, αλλά και η εξαιρετική Τζούντι Ντεντς, με την 87χρονη ηθοποιό να υποστηρίζει ότι στον νέο κύκλο «συγχέονται τα όρια μεταξύ ιστορικής ακρίβειας και χονδροειδούς εντυπωσιασμού».
Αλλά και οι κριτικές διίστανται. Το Variety κάνει λόγο για τον πιο αδύναμο κύκλο της σειράς, ο Τζακ Σιλ του Guardian θεωρεί πως «το βασιλικό δράμα δεν ήταν ποτέ λιγότερο επίκαιρο», ενώ το Hollywood Reporter κρίνει πως το «The Crown» ξεχωρίζει και πάλι, «κάνοντας αυτό που έκανε πάντα καλύτερα: συνδυάζοντας τη διορατική ενσυναίσθηση με έξυπνο σχολιασμό και μια αναζωογονητική διανοητική περιέργεια».
Θετικές, σε γενικές γραμμές, ήταν όμως οι κριτικές για την Ιμέλντα Στόντον, η οποία κλήθηκε να υποδυθεί την Ελισάβετ κατά τη διάρκεια μιας εξαιρετικά κρίσιμης περιόδου της βασιλείας της, από το 1991 έως την άνοιξη του 1997, λίγους μήνες πριν από τον τραγικό θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα, την 31η Αυγούστου της ίδιας χρονιάς. «Για πρώτη φορά, στη δεκαετία του ’90 οι Βρετανοί άρχισαν να προβληματίζονται και να ερευνούν τι συνέβαινε στη βασιλική οικογένεια, άρχισαν να καθίστανται πιο παρεμβατικοί και αυτό ήταν ένα πρόβλημα για το Στέμμα», εξήγησε η ηθοποιός. Στο προσκήνιο βρισκόταν, φυσικά, η Lady D.
«Το νέο αστέρι της οικογένειας είναι η Νταϊάνα και οι εφημερίδες είναι αδίστακτες μαζί της. Νομίζω ότι η βασίλισσα σκέφτηκε: “Γιατί είναι θυμωμένοι με αυτή τη νεαρή γυναίκα που απλώς προσπαθεί να κάνει τη δουλειά της;”. Συμπονούσε περισσότερο την Νταϊάνα από όσο φανταζόμαστε. Πολλοί είναι πεπεισμένοι ότι τη ζήλευε: κάθε άλλο (γιατί) η Νταϊάνα έκανε εξαιρετική δουλειά, φέρνοντας τη βασιλική οικογένεια ξανά στο προσκήνιο. Αυτή η σεζόν είναι ενδιαφέρουσα όσον αφορά αυτούς που εμφανίζονται στο προσκήνιο, οι ρεπόρτερ πεινάνε και καταλήγουν να τους καταβροχθίζουν», σύμφωνα, πάντα, με την Ιμέλντα Στόντον.