Θέματα

Γιώργος Λοραντάκης: ένας έλληνας συνθέτης πίσω από τα τρέιλερ μεγάλων παραγωγών

Ο Γιώργος Λοραντάκης συνεργάζεται με τον αφρό της βιομηχανίας θεάματος έχοντας ως έδρα του την Αθήνα, και μας μυεί στον κόσμο της μουσικής επένδυσης των τρέιλερ
Λίλα Σταμπούλογλου

Ενας φίλος έτυχε να μου μιλήσει για την περίπτωση του Γιώργου και ήταν η ευχάριστη πληροφορία της μέρας μου. Ενας μουσικός που έχει φτάσει να συνεργάζεται με μεγάλα στούντιο παγκοσμίως, με πλατφόρμες-γίγαντες όπως το Netflix και με χολιγουντιανές εταιρείες, και συνθέτει μουσική για τα τρέιλερ παραγωγών τους έχοντας ως έδρα το δικό του στούντιο την Αθήνα. Αν δεν είναι αυτό μια ενδιαφέρουσα ιστορία, τότε τι είναι;

Ο Γιώργος Λοραντάκης είναι 33 χρόνων. Αγόρασε την πρώτη του κιθάρα το 2005 και έπαιζε σε συγκρότημα της underground σκηνής της Αθήνας. Πάντα του άρεσε να συνθέτει και άρχισε να μελετάει τη μουσική παραγωγή και πιο συγκεκριμένα τη «cinematic» μουσική, δηλαδή τη μουσική, συνήθως ενορχηστρωμένη και οργανική, που συντίθεται ειδικά για να συνοδεύει τις σκηνές μιας ταινίας και να υποστηρίζει την κινηματογραφική αφήγηση. Ενα ιδιαίτερο είδος, που δεν του δίνουμε πάντα σημασία ως θεατές, αν και παίζει μεγάλο ρόλο στη συνολική εμπειρία που λαμβάνουμε παρακολουθώντας κάτι στην οθόνη.

Η κινηματογραφική μουσική και ειδικότερα η μουσική επένδυση για τρέιλερ δεν έχει καμία σχέση με τη λίστα των τραγουδιών που επιλέγονται για να επενδύσουν μουσικά μια ταινία. Τα «movie scores», όπως ονομάζονται, είναι πρωτότυπες συνθέσεις και έχουν τους δικούς τους κανόνες δημιουργίας.

«Πιο πολύ έχει να κάνει με τη δομή των κομματιών. Στη μουσική για τρέιλερ είναι απαραίτητο τα κομμάτια να είναι σε μέρη, δηλαδή να υπάρχουν παύσεις (sync points) που χωρίζουν κάθε μέρος του κομματιού. Ετσι, ο επιμελητής του τρέιλερ μπορεί με ευκολία να προσαρμόσει τη μουσική πάνω στην εικόνα. Ενα άλλο χαρακτηριστικό τους είναι τα μεγάλα hits που έχουν τα κομμάτια. Μεγάλα κρουστά που δίνουν βάρος στη μουσική και τονίζουν διάφορα σημεία της σκηνής. Ουσιαστικά, είναι περίπου σαν να γράφεις τη μουσική μιας ταινίας, απλά χωρίς την εικόνα. Γι’ αυτό και συνήθως όσοι γράφουμε μουσική για τρέιλερ μπορούμε άνετα να κάνουμε και το score μιας ταινίας» εξηγεί ο Γιώργος.

Τον ρωτάω πώς έφτασε να συνομιλεί με τους «μεγάλους» της βιομηχανίας θεάματος: «Μετά από αρκετό διάστημα μελέτης πάνω στο είδος, ξεκίνησα να στέλνω τα πρώτα μου ντέμο σε εταιρείες που προμηθεύουν με μουσική τα μεγάλα στούντιο που φτιάχνουν τρέιλερ. Οντας από μικρός κολλημένος με τον κινηματογράφο, έφτασα να έχω σαν όραμα η μουσική μου να μπει σε κάποια μεγάλη παραγωγή. Πιο πολύ με ένοιαζε αυτό παρά τα χρήματα, για μένα είναι η απόλυτη ευχαρίστηση και δικαίωση του κόπου και του χρόνου που κάποιος αφιερώνει για να τελειοποιήσει την τέχνη του».

Το πρώτο τρέιλερ που ντύθηκε με σύνθεση του Γιώργου ήταν ένα σποτ στο «Triple Frontier» του Netflix, το 2019. Δικές του μελωδίες θα ακούσεις επίσης στα τρέιλερ των ταινιών «Ambulance», «The Last Duel», «Scream 5» και «The Lost City». Οι πιο πρόσφατες δουλειές του είναι το τρέιλερ του «Scream 6» και του «Secret Invasion» της Marvel.

«Μπορείς να ξεκινήσεις ένα κομμάτι παίζοντας νότες σε μια κιθάρα, ένα πιάνο ή ακόμα και με τη φωνή. Να βρεις μια καλή μελωδία και να χτίσεις πάνω της. Δεν είναι εύκολο να φτάσεις σε επίπεδο να γράψεις high end μουσική για τρέιλερ, χρειάζεται τρομερή εξάσκηση το αυτί σου. Θέλει πολύ καιρό, μελέτη και αφοσίωση. Συνήθως η μουσική γράφεται πρώτα, και επιλέγεται αργότερα από τα trailer houses, αναλόγως πού μπορεί να ταιριάξει. Τα trailer houses είναι οι εταιρείες που παίρνουν τις ταινίες χωρίς τη μουσική και κόβουν το trailer. Υπάρχουν όμως και τα λεγόμενα “Custom requests”, όπου οι επιμελητές των trailer houses, σου περιγράφουν ακριβώς πώς θέλουν τη μουσική».

Το πιο περίεργο που του έχουν ζητήσει να συνθέσει ήταν ένα κομμάτι δύο λεπτών με ολόκληρη ορχήστρα, έγχορδα, πνευστά, κρουστά, φωνές και όλο το τρέιλερ στοιχείο, με χρόνο παράδοσης μισή μέρα. «Το ακόμη πιο περίεργο είναι ότι το έκανα» σημειώνει ο Γιώργος.

Οι αφανείς δημιουργοί των τρέιλερ

Ενα κομμάτι της δουλειάς του, το οποίο δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί εύκολα, είναι ότι το όνομά του δεν θα το δεις ποτέ σε τίτλους. Γενικά, οι δημιουργοί μουσικής επένδυσης τρέιλερ είναι μεταξύ των αόρατων συντελεστών της πολυπληθούς ομάδας που συνήθως βρίσκεται πίσω από τις μεγάλες παραγωγές. Οι συστάσεις πάνε από στόμα σε στόμα και η επιβράβευση γι’ αυτούς έρχεται με μια πρόταση για νέα συνεργασία. «Τα τρέιλερ αφορούν τη διαφήμιση και προώθηση της κάθε παραγωγής. Οπότε δεν δικαιούνται credits μέσα στην ταινία. Η αλήθεια είναι πως όλοι θα το θέλαμε, αλλά δυστυχώς δεν είναι στο χέρι μας».

Στην παγκόσμια αγορά, οι δυνατοί παίκτες στη μουσική επένδυση των τρέιλερ είναι μεγάλες εταιρείες όπως οι «Audiomachine», «Two Steps From Hell», «Ninja Tracks», «Position Music», «Brand X Music». Η πρόσβαση εκεί είναι δύσκολη, γιατί για λογαριασμό τους συνθέτουν οι καλύτεροι μουσικοί του κόσμου, όπως μου λέει ο Γιώργος.

Ο Γιώργος Λοραντάκης στο στούντιο

Ο ίδιος είναι από τους τυχερούς που είδαν τις πόρτες της εκλεκτικής αυτής αγοράς να ανοίγουν. Πλέον, ζει από τη δουλειά του και είναι πλήρως απασχολημένος, αν και ζει μίλια μακριά από τις έδρες της βαριάς βιομηχανίας του θεάματος. Βέβαια, όπως συμβαίνει πάντα, ο δρόμος για να το καταφέρει ήταν μακρύς: «Μου πήρε πάνω από δύο χρόνια για να πετύχω την πρώτη μου συνεργασία και τα πρώτα μου λεφτά. Η έδρα σίγουρα παίζει κάποιο ρόλο, δηλαδή αν έμενα στο Χόλυγουντ και είχα άμεση επαφή με όσους συνεργάζομαι, τα πράγματα θα ήταν αλλιώς. Αλλά είναι εφικτό να γίνει από οπουδήποτε εφόσον υπάρχει σωστή επικοινωνία. Αν κάποιος θέλει να κάνει 100% αυτό σαν επάγγελμα, πρέπει, πέρα από όλα όσα ανέφερα, να εξοπλιστεί με τεράστια υπομονή. Πλέον, τα πράγματα έχουν γίνει πολύ δύσκολα. Αυτή η πλευρά της μουσικής βιομηχανίας έχει κορεστεί αρκετά από καινούριο κόσμο και βγαίνει μουσική με ακραίους ρυθμούς».

Το «The Lord Of The Rings» είναι η παραγωγή το τρέιλερ της οποίας ο Γιώργος Λοραντάκης θα ήθελε να έχει ντύσει με τους ήχους του. Για την ιστορία, η επιμέλεια της μουσικής αυτής της επικής τριλογίας ανήκει στον Χάουαρντ Σορ και το movie score της κέρδισε τρία Οσκαρ, δύο Χρυσές Σφαίρες και τρία Γκράμι.

Οσο για το αγαπημένο τρέιλερ του Γιώργου; «Είναι δυστυχώς δύσκολο να απαντήσω, είναι τόσα πολλά και ειδικά τα τελευταία χρόνια ο πήχυς ανεβαίνει όλο και ψηλότερα, τα πράγματα γίνονται όλο και πιο απαιτητικά. Θα πω το τρέιλερ του “Avengers: Infinity War’’».