Στο χέρι σου κρατάς 12 κάρτες. Σε κάθε μία από αυτές αναγράφεται μία λέξη που περιγράφει μία ηθική αξία της ζωής. Αλλάζεις βιαστικά τη σειρά τους ενώ συνειδητοποιείς ότι δεν έχεις πολύ χρόνο. Πρέπει να επιλέξεις ποια από τις κάρτες-αξίες αντιπροσωπεύουν καλύτερα την προσωπικότητά σου. Οικογένεια ή γνώση, πλούτη ή ευχαρίστηση, πρόοδος ή δόξα; Μετά από λίγο έχεις καταλήξει σε έξι από αυτές. Και φυσικά διατηρείς τις αμφιβολίες σου. Ισως κάτι έχεις κάνει λάθος.
Δίπλα στις έξι κάρτες κρατάς και ένα iPad ή το δικό σου κινητό. Εχεις ήδη δημιουργήσει έναν λογαριασμό και είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις ένα διαφορετικό παιχνίδι. Το «Being Faust – Enter Mephisto» είναι ένα «Big Game», ένα ιδιαίτερο παιχνίδι που απαιτεί τη φυσική παρουσία, ενώ είναι εμπλουτισμένο με διαδικτυακά και social media στοιχεία. Βασίζεται στο έργο «Φάουστ» του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκέτε. Αφού λοιπόν επιλέξεις τις έξι κάρτες και τις τοποθετήσεις με σειρά προτεραιότητας μπαίνεις σε ένα δωμάτιο με διακριτικό φωτισμό και ιδιαίτερη μουσική. Λίγο πριν το παιχνίδι ξεκινήσει, έχεις ήδη μεταμορφωθεί σε Φάουστ.
Στο βιβλίο του Γκέτε, ο κεντρικός ήρωας «πουλάει» την ψυχή του στον διάβολο, ενώ στο συγκεκριμένο παιχνίδι οι συμμετέχοντες καλούνται αρχικά να «πουλήσουν» ένα προς ένα τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Την θέση του διάβολου έχει πάρει μία εικονική εταιρεία (MEPHISTO & CO) που σε καλεί να κάνεις την καλύτερη δυνατή συμφωνία ενώ τα χρήματα που θα λάβεις είναι απαραίτητα για την πορεία του παιχνιδιού. Οι τιμές των αγαπημένων σου προσώπων, ποικίλουν: 10.000 δολάρια για τον πατέρα, 3.000 για τον καλύτερο φίλο και ούτω καθεξής.
«Σε αυτό το σημείο αρκετοί συμμετέχοντες έχουν εκνευριστεί» μας λέει ο δημιουργός του παιχνιδιού Πίτερ Λι που γεννήθηκε στη Ν. Κορέα. «Σε πολλές χώρες είχαμε αντιδράσεις όταν ζητήσαμε από τους παίκτες να ‘‘πουλήσουν’’ τους δικούς τους ανθρώπους. Αρκετοί το χαρακτήρισαν σατανικό και αποχώρησαν».
Εμείς, αφού «πουλήσαμε» έξι αγαπημένα πρόσωπα και εξασφαλίσαμε -εικονικά- 27.000 δολάρια, ήμασταν έτοιμοι για την αρχή του παιχνιδιού.
Βρισκόμασταν σε έναν μεγάλο χώρο στο Ινστιτούτο Γκέτε της Ομήρου, στο κέντρο της Αθήνας, μαζί με ακόμα δέκα παίκτες. Ανάμεσά μας υπήρχαν μικροί ξύλινοι πύργοι στους οποίους ήταν καρφιτσωμένες 255 φράσεις από το βιβλίο «Φάουστ». Κάθε μία φράση αντιπροσώπευε κάποια από τις κάρτες-αξίες που κρατούσαμε στα χέρια μας. Σκοπός του παιχνιδιού ήταν να ταιριάξουμε τις φράσεις με τις ηθικές αξίες και να κερδίσουμε πόντους ευχαρίστησης. Στο τέλος, ένας εκφωνητής ανακοίνωσε τον παίκτη με τα μεγαλύτερα ποσοστά ευτυχίας. «Τον πιο ευτυχισμένο άνθρωπο στον κόσμο».
Λίγο μετά το τέλος του ιδιαίτερου παιχνιδιού και αφού συνειδητοποιήσαμε ότι ο δρόμος της ευτυχίας είναι ακόμα μακρινός, συναντήσαμε τον άνθρωπο που βρίσκεται πίσω από την κορεάτικη εταιρεία ηλεκτρονικών παιχνιδιών NOLGONG. Πρόκειται για την εταιρεία που σε συνεργασία με το Goethe-Institut Κορέας, δημιούργησε το παιχνίδι. Ο Πίτερ Λι είναι σχεδιαστής παιχνιδιών ενώ λατρεύει την κλασσική λογοτεχνία. Ετσι προσπαθούσε για χρόνια να βρει έναν νέο τρόπο να διηγηθεί κλασσικές ιστορίες με νέα μέσα. Το 2013 σκέφτηκε το συγκεκριμένο παιχνίδι και γρήγορα του έδωσε σάρκα και οστά.
«Είναι πολύ ενδιαφέρον να δεις τις αξίες που επιλέγει η κάθε χώρα» μας λέει και συμπληρώνει: «Στις χώρες τις Ασίας η πλειοψηφία επιλέγει την οικογένεια ενώ στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, την ελευθερία». Οσο για την Ελλάδα, ο Πίτερ Λι πιστεύει πως πρώτη αξία θα είναι η ευχαρίστηση. Είναι και για τον ίδιο άλλωστε η σημαντικότερη από όλες.
Ενώ έχεις τελειώσει το παιχνίδι και έχεις απομακρυνθεί από το μαγικό δωμάτιο που σε μετέτρεψε για λίγο σε Φάουστ, οι σκέψεις έχουν παραμείνει. Ενώ δεν σε κοίταζε κανένας και η απόφασή σου ήταν απλά στα πλαίσια ενός παιχνιδιού, μία αμφισβήτηση χωρίς πρακτικό αντίκτυπο σε βασανίζει.
Είναι τελικά πιο σημαντική η γνώση ή η ευχαρίστηση, η ελευθερία ή η οικογένεια; Την ίδια στιγμή, δεκάδες αποφθέγματα τριγυρνούν το μυαλό σου. Παλεύεις να τα θυμηθείς ένα προς ένα. Οπως τα έβλεπες καρφιτσωμένα. Είναι σαν να έχεις ξενυχτίσει αλλάζοντας την μία σελίδα μετά την άλλη. Τι και αν απλά πέρασες μία ώρα στην ιδιαίτερη αίθουσα ενός παιχνιδιού που δεν μοιάζει με τα άλλα…
Info
Δευτέρα 23 – Τετάρτη 25 Μαίου 2016
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000
Είσοδος ελεύθερη – Δήλωσε συμμετοχή
www.goethe.de/beingfaust
Τρίτη 24 Μαΐου 2016, 17:30
Συζήτηση
STORYTELLING – THE ART OF TIME
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης Being Faust – Enter Mephisto
Goethe-Institut Athen, Ομήρου 14-16, Τηλ. 210 36 61 000
Αφήγηση προφορική. Αφήγηση διαδραστική. Αφήγηση ψηφιακή. Αφήγηση ρεαλιστική, φανταστική, εκπαιδευτική. Σε αυτή τη συνάντηση, θα συζητήσουμε με αφηγητές, ακαδημαϊκούς και δημιουργούς αφηγήσεων, αναζητώντας και συνδέοντας τα νήματα των δικών μας αφηγηματικών διαδρομών.
Στη συζήτηση θα πάρουν μέρος οι:
Βασιλεία Βαξεβάνη, Φιλόλογος και επαγγελματίας αφηγήτρια με σπουδές στη Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών και μεταπτυχιακές σπουδές στην Αρχαία Ελληνική Ποίηση
Peter Lee, game designer, επιχειρηματίας και δάσκαλος, iδρυτής του Big Game Design Studio «NOLGONG» και δημιουργός του «Being Faust – Enter Mephisto»
Καθηγητής Μιχάλης Μεϊμάρης, Διευθυντής Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Εφηρμοσμένης Επικοινωνίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λήδα Τσενέ, Επικοινωνιολόγος PhD, Δ/νση Δημοσίων Σχέσεων & Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Comicdom Press
Συντονισμός:
Μαρία Σαριδάκη, επιμελήτρια του προγράμματος Goethe is Game & ερευνήτρια σε θέματα ψηφιακής αφήγησης και παιχνιδιού του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών
www.goethe.de/beingfaust
Είσοδος ελεύθερη