| www.bonhams.com/CreativeProtagon
Θέματα

Γιατί έχει σημασία ένα νυφικό της Τζάκι Κένεντι-Ωνάση;

Μια δημοπρασία του πρωτοποριακού νυφικού της πρώην Πρώτης Κυρίας των ΗΠΑ στον γάμο της με τον έλληνα εφοπλιστή μάς θυμίζει πώς κέρδισε την ιδιότητά της ως style icon
Protagon Team

Αν σκεφτεί κανείς την Τζάκι Κένεντι, το πιθανότερο είναι ότι θα του έρθουν στο μυαλό δύο εικόνες. Στη μία, μια αρχοντική Πρώτη Κυρία στις αρχές της δεκαετίας του 1960, με κομψά ταγέρ Chanel και καπέλα pillbox. Στη δεύτερη, η ίδια γυναίκα ως «Jackie O», με υπερμεγέθη γυαλιά ηλίου, αβίαστο νεοϋορκέζικο street style και απελευθερωμένα φορέματα για πάρτι.

Η εξαιρετική ζωή της Ζακλίν Κένεντι Ωνάση αντικατοπτρίζεται στα ρούχα της, γράφει στην Telegraph η Μπέθαν Χολτ, διευθύντρια του τμήματος μόδας της βρετανικής εφημερίδας. Υπήρχε πάντα ένα πολύ προσωπικό νήμα «Τζάκι» που διέτρεχε κάθε στιλιστική επιλογή της, από την εποχή που ήταν εκπαιδευόμενη κοσμική της Ανατολικής Ακτής μέχρι την περίοδο που υπήρξε σύζυγος του προέδρου των ΗΠΑ Τζον Κένεντι, τα μετέπειτα χρόνια της ως σύζυγος του μεγιστάνα της ναυτιλίας Αριστοτέλη Ωνάση και στη συνέχεια ως εκδότρια βιβλίων και υπεύθυνη πολιτικής εκστρατείας. Ωστόσο ήταν ένα είδωλο του στυλ.

Αν ένα αντικείμενο συμπυκνώνει τη μετακίνησή της από πρώην Πρώτη Κυρία σε λαμπερή διεθνή σταρ, δεν μπορεί να είναι άλλο από το νυφικό του οίκου Valentino που φόρεσε στον γάμο της με τον Αριστοτέλη Ωνάση τον Οκτώβριο του 1968. Για την τελετή, η οποία έγινε στον Σκορπιό, η Τζάκι παρήγγειλε ένα φόρεμα πάνω από το γόνατο, αντιδιαμετρικά αντίθετο από την τουαλέτα που φόρεσε στον πρώτο της γάμο με τον JFK, το 1953.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης και η Τζάκι Κένεντι με το νυφικό που σχεδίασε ο Valentino. (Getty Images / Bettmann)

Το νυφικό, το οποίο πωλείται από ένα ζευγάρι που εργαζόταν στη «Χριστίνα», τη θαλαμηγό του Ωνάση, θα βγει για πρώτη φορά σε δημοπρασία από τον οίκο Bonhams στις ΗΠΑ, που θα πραγματοποιηθεί online από τις 16 έως τις 26 Σεπτεμβρίου. Οπως επιβεβαιώνει η Μαρίσα Σπιρ, επικεφαλής πωλήσεων πολυτελών τσαντών και μόδας του Bonhams, «το [δεύτερο] νυφικό της Τζάκι ήταν πρωτοποριακό για εκείνη την εποχή».

«Ούσα ένα εξέχον δημόσιο πρόσωπο με ξεχωριστό στυλ, επέλεξε να φορέσει κάτι απροσδόκητο στον γάμο της, ένα κοντό φόρεμα» εξηγεί η Σπιρ μιλώντας στην Telegraph. Η επιλογή του νυφικού «τονίζει πραγματικά ότι αγκάλιαζε τη μόδα της δεκαετίας του 1960 και το γυναικείο κίνημα της εποχής, και δείχνει ξεκάθαρα ότι περνούσε σε μια νέα εποχή, κάνοντας τις δικές της επιλογές και επιδεικνύοντας την ανεξαρτησία της μέσα από το στυλ της» συνεχίζει η υπεύθυνη του οίκου δημοπρασιών.

Η απόφαση της Τζάκι να ζητήσει από τον κορυφαίο γάλλο μετρ να δημιουργήσει το φόρεμά της είναι επίσης ενδεικτική. Ως πρώτη κυρία, δεχόταν πιέσεις να φοράει ρούχα αμερικανών σχεδιαστών. Συχνά, όμως, το παρέκαμπτε αυτό, αναθέτοντας στον προσωπικό της μόδιστρο Ολεγκ Κασίνι να της ράβει κομμάτια παριζιάνικης ποιότητας σε αμερικανικό έδαφος, ή αγόραζε τα ρούχα της από μπουτίκ όπως η «Chez Ninon» στην Πάρκ Αβενιου της Νέας Υόρκης, που είχε την άδεια να αναπαράγει ευρωπαϊκά σχέδια σε αμερικανικά εργαστήρια.

Ωστόσο αυτού του είδους η διπλωματία δεν της χρειαζόταν όταν έγινε σύζυγος ενός από τους πλουσιότερους άνδρες του κόσμου. Μπορούσε πλέον να απευθυνθεί στον Βαλεντίνο, ο οποίος τη δεκαετία του 1960 ήταν ένας από τους πιο περιζήτητους σχεδιαστές της εποχής «και είχε μεγάλο κοινό στην Ιταλία και στη Μεσόγειο» εξηγεί η Σπιρ στην Telegraph. «Ηταν ο πρώτος σχεδιαστής που δημιούργησε μια θεματική συλλογή, την ολόλευκη “Sfilata Bianca”, με την οποία έγινε περιζήτητος στις νύφες της εποχής. Εκείνη την εποχή ο Βαλεντίνο ήταν το ισοδύναμο του να έχεις τον ΜακΚουίν ή τη Γουέστγουντ να σχεδιάζουν το νυφικό σου τον 21ο αιώνα» λέει η Σπιρ στην Telegraph.

Και ενώ το σύνολο μπορεί να φαίνεται εντυπωσιακά απλό, η Σπιρ εξηγεί ότι περιείχε όλη τη σχολαστική δεξιοτεχνία που θα περίμενε κανείς από τον οίκο Valentino. «Από την άποψη ενός αρχειοφύλακα, ενός συλλέκτη, το φόρεμα πληροί όλες τις προϋποθέσεις μιας δημιουργίας του Valentino της δεκαετίας του 1960. Φτιάχτηκε από εξαιρετικά υλικά, μεταξωτό κρεπ με περίτεχνες λεπτομέρειες από δαντέλα, για τις οποίες ήταν γνωστός ο Valentino» λέει. «Το κόψιμό του –ειδικά στα μανίκια– είναι απίστευτα κολακευτικό, είναι ένα  σύνολο απαράμιλλο».

Η Σπιρ  επισημαίνει ότι το νυφικό είναι σε άριστη κατάσταση, παρά το γεγονός ότι πολλά κομμάτια της δεκαετίας του 1960 παρουσιάζουν φθορές: «Η χρήση ποιοτικών υφασμάτων και η δεξιοτεχνία του Βαλεντίνο έχουν αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου». Αποτελεί επίσης απόδειξη του άψογου προσωπικού  στυλ της Τζάκι, χαρακτηριστικό που κληροδότησε και στον γιο της, Τζον Φ. Κένεντι τζούνιορ.

To νυφικό της Τζάκι που φορούσε στον γάμο της με τον Τζον Κένεντι. (Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images)

Η δημοπρασία του Bonhams περιλαμβάνει επίσης τρία σύνολα (δύο κοστούμια Calvin Klein και ένα παλτό Giorgio Armani) που φορούσε ο γιος της στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν θεωρούνταν ένας από τους πιο περιζήτητους και όμορφους εργένηδες του κόσμου. Πωλούνται από τη στενή του φίλη Σάσα Τσερμάγιεφ, η οποία νωρίτερα φέτος στο Bonhams δημοπράτησε επίσης ένα φόρεμα Yohji Yamamoto, που ανήκε στη σύζυγό του, Καρολίν Μπέσετ-Κένεντι.

Τα κοστούμια («λες και είναι επιλεγμένα από μια πρόσφατη επίδειξη του Tom Ford») δεν αντιπροσωπεύουν μόνο ό,τι είχε διδάξει η Τζάκι στον γιο της σχετικά με το καλό ντύσιμο. Τα μοντέλα του Calvin Klein παραπέμπουν επίσης στη γνωριμία του Τζον με τη σύζυγό του στο ατελιέ του οίκου, όπου εκείνη εργαζόταν ως δημοσιογράφος και συντονίστρια VIP, καθιστώντας το ζευγάρι και τη σχέση του άρρηκτα συνδεδεμένους με το κομψό, μινιμαλιστικό look της εποχής.

Ωστόσο, είτε πρόκειται για το γκλάμουρ της Τζάκι είτε για τις cool εμφανίσεις του γιου της, η γοητεία του στυλ Κένεντι παραμένει ισχυρή μέχρι σήμερα. Να σημειωθεί ότι και οι τρεις πέθαναν τη δεκαετία του 1990: η Τζάκι από καρκίνο το 1994, ο Τζον και η Καρολίν σε αεροπορικό δυστύχημα το 1999.

«H ζήτηση για διαχρονική κομψότητα έχει επιστρέψει με την τάση της “διακριτικής πολυτέλειας”, και αυτός είναι ο τρόπος του κομψού ντυσίματος με τον οποίο ντύνονταν οι Κένεντι», λέει η Σπιρ, εξηγώντας ότι «επέλεγαν ρούχα με κλασικά σχέδια και καλοραμμένες φόρμες, κατασκευασμένα από όμορφα υφάσματα, και όχι κομμάτια της σύγχρονης ή της γρήγορης μόδας. Πολλά, δε, είναι διαχρονικά. Στις φωτογραφίες μπορείς να καταλάβεις την εποχή μόνο από τον κόσμο γύρω τους».