Γερμανία και Ιταλία, δύο από τις σημαντικότερες χώρες με βαριά βιομηχανία και εκφραστές συμφερόντων μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, έχουν υποστηρίξει την αρχική απαγόρευση που λήφθηκε από τα κράτη-μέλη. Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, έρχονται τώρα να ροκανίσουν το φιλόδοξο πλάνο όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίων άνθρακα με μία νέα πρόταση. Συγκεκριμένα, οι δύο χώρες που φιλοξενούν ένα σωρό εταιρείες στο έδαφός τους, από Fiat και Ferrari μέχρι Volkswagen και Mercedes-Benz, απαιτούν εξαιρέσεις για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα μπορούν να κινούνται με συνθετικά καύσιμα.
Ενδεικτικό της επιρροής που έχει το λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας στην απόφαση αυτή είναι το tweet του αντιπροέδρου της Ιταλίας, Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος έγραψε πως «η φωνή εκατομμυρίων Ιταλών ακούστηκε». Προφανώς, μία ολική πράσινη μετάβαση θα είναι δαπανηρή σε θέσεις εργασίας. Για παράδειγμα, επ’ αυτού, πέρυσι, ο διευθύνων σύμβουλος της Ford είχε δηλώσει πως η κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων θα απαιτήσει κατά 40% λιγότερους εργαζόμενους καθώς τα EV (Electric Vehicles) εφοδιάζονται με λιγότερα εξαρτήματα.
Την ίδια ώρα, στο γερμανικό στρατόπεδο γίνονται ενέργειες για εξαιρέσεις. Καθώς η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί το ένα πέμπτο των βιομηχανικών εσόδων της χώρας, υπάρχει πίεση να παραταθεί η ζωή των παραδοσιακής κατασκευής κινητήρων στη Γερμανία. Για παράδειγμα, η Porsche, η οποία, ως γνωστόν, ανήκει στη Volkswagen, έχει ζητήσει εδώ και καιρό διαφοροποίηση από τη γενική κατεύθυνση ώστε με «καθαρά» καύσιμα να συνεχίζει να πουλά σπορ αυτοκίνητα στο κοινό της. Γιατί, όσο και αν μία ηλεκτρική Taycan ανεβαίνει σε μερίδιο αγοράς, πάντα στον πελάτη μιας 911 θα συνεχίσει η ιδέα ενός θερμικού κινητήρα να είναι η πρώτη του επιλογή.
Παράλληλα, υπάρχει επιπλέον πίεση και από μη τόσο προφανείς πηγές. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της γερμανικής Bosch, η τεχνολογία μπαταριών της οποίας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρείται πως δεν βρίσκεται στην πρωτοπορία των εξελίξεων. Eτσι, και αυτή έχει σαφές συμφέρον να υιοθετηθούν τα συνθετικά καύσιμα ως «καθαρή» τεχνολογία από τις ρυθμιστικές αρχές. Κερδίζοντας, έστω, χρόνο.
Στις κάμερες του γερμανικού καναλιού ARD εμφανίστηκε αυτές τις ημέρες και ο γερμανός υπουργός Μεταφορών, Φόλκερ Βίσινγκ, ο οποίος τόνισε ότι «χρειαζόμαστε τα συνθετικά καύσιμα γιατί δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική ώστε να συνεχίσει να κινείται ο υπάρχον στόλος μας με έναν απόλυτα κλιματικά ουδέτερο τρόπο». Πάντως, η όλη συζήτηση έχει προκαλέσει βαθιές διαφωνίες εντός της τρικομματικής κυβέρνησης του καγκελάριου Ολαφ Σολτς. Από τη μια, ο Βίσινγκ τάσσεται σθεναρά υπέρ της εθνικής αυτοκινητοβιομηχανίας ενώ, από την άλλη, οι ευρωβουλευτές των Πρασίνων χαρακτηρίζουν την κίνηση «ντροπή για τη Γερμανία».
Οι παραπάνω ζυμώσεις λέγεται πως έχουν προκαλέσει σοβαρές ενοχλήσεις στις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που θεωρούν ότι Ρώμη και Βερολίνο μπορεί, με αυτόν τον τρόπο, να υπονομεύσουν την αξιοπιστία της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με την «πράσινη» νομοθεσία. Υποστηρίζουν πως, ενώ όλα συμφωνήθηκαν από πέρυσι και εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αυτόν το μήνα, μια τέτοια συζήτηση, σε τόσο καθυστερημένο στάδιο, προκύπτει τελευταία στιγμή και είναι ικανή να δυναμιτίσει τα συμπεφωνημένα. Η Πολωνία, άλλωστε, ήδη έχει δηλώσει ότι σχεδιάζει να καταψηφίσει το νόμο για τον αποκλεισμό των θερμικών κινητήρων ενώ και η Βουλγαρία δήλωσε ότι θα απέχει.
Το όλο θέμα αναμένεται να τεθεί από την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σε συνάντησή της με τη γερμανική κυβέρνηση το ερχόμενο Σαββατοκύριακο. Το ζήτημα της επόμενης ημέρας των θερμικών κινητήρων δεν έχει ακόμη κλείσει..