Την είδηση, την κόμισε ο Guardian και αφορά τα media στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη. Ενας νέος ιδιότυπος κατάλογος – από την Press Gazette – αποκαλύπτει ότι 24 ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, στην αγγλική γλώσσα πάντως, έχουν επιτύχει να προσελκύσουν 100.000, ή και περισσότερες, ψηφιακές και μόνον συνδρομές. Αυτές οι δυο ντουζίνες ισχυρών media μοιράζονται περισσότερες από 20 εκατομμύρια διαδικτυακές συνδρομές, νούμερο που έχει εκτιναχθεί σημαντικά από την εμφάνιση της Covid 19 και μετά.
Διότι το μέσο είναι ισχυρό, δυνατό όμως είναι και το μήνυμα. Η πανδημία έφερε πολλά δεινά, γέννησε όμως και προκλήσεις : η έλευση της Covid – 19, η κλιματική αλλαγή, η προεδρική εκλογή στις Ηνωμένες Πολιτείες, το κίνημα Black Lives Μatter, εκτόξευσαν το ενδιαφέρον το κόσμου για ζωτική, ανεξάρτητη, έγκυρη, ποιοτική δημοσιογραφία που να σέβεται τον αναγνώστη και να μην αγαπά τα fake news. Και ποιοτική δημοσιογραφία, σε τέτοιο ανοίκειο οικονομικά περιβάλλον, δεν μπορεί να γίνει χωρίς στήριξη από τους ίδιους τους αναγνώστες…
Η χρυσή -και ελπιδοφόρα για τα media- λίστα εμπεριέχει γίγαντες της ενημέρωσης και ιλιγγιώδεις αριθμούς. Ταγοί στα αμερικανικά Μέσα είναι οι New York Times (6.1 εκατ.), η Washington Post (3 εκατ.) καθώς και η Wall Street Journal (2.4 εκατ.). Το κόστος των συνδρομών κυμαίνεται από 1.99 δολ. τον μήνα για το National Geographic έως 100 δολ. τον μήνα για τον εξειδικευμένο τίτλο με σαφώς στοχευμένο κοινό, του Dow Jones (Financial News).
Η Press Gazette έκανε μάλιστα χρήσιμους υπολογισμούς, σουμάροντας τις εν λόγω συνδρομές. Κι έβγαλε την αξία τους κοντά στα 5.7 δισ. δολ. (4.2 δισ. λίρες), τον χρόνο, για τους εκδότες. Καθόλου άσχημα. Η προσπάθεια δεν τελειώνει πάντως εδώ. Δεδομένου ότι πολλοί από τους αναγνώστες έκαναν την εγγραφή τους με «επιδοτούμενες», ας πούμε προνομιακές, τιμές ή στην κορύφωση του ενδιαφέροντός τους για τα νέα περί τον ιό, ανάγεται σε πρόκληση το να τους πείσουν να συνεχίσουν να πληρώνουν για την ενημέρωσή τους στο μέλλον, ενδεχομένως σε πιο τσιμπημένες τιμές.
New York Times, 6,1 εκατ. Σε ρόλο αδιαφιλονίκητου μπροστάρη, οι Νew York Times με περισσότερους από 6 εκατομμύρια online αναγνώστες που επιλέγουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Συνέβαλε βεβαίως και ο Τραμπ σε αυτό και ο πόλεμος με το μεγάλο αυτό Μέσο.
Ο πρώην CEO, ο βρετανός Μαρκ Τόμσον «είδε» δεκαπλάσια αύξηση στις διαδικτυακές συνδρομές τα 8 χρόνια της δικής του θητείας. Η νέα διευθύνουσα σύμβουλος Μέρεντιθ Κόπιτ Λεβιέν προέβλεψε ότι 100 εκατ. άνθρωποι -επίδοξοι αναγνώστες θα μπορούσαν να πληρώσουν την προσεχή δεκαετία για online ειδησεογραφία (στην αγγλική γλώσσα), ως εκ τούτου οι NYT έχουν κάθε λόγο να ορέγονται ακόμη και το ένα τέταρτο αυτής της αγοράς.
Washington Post, 3 εκατ. Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις της διαδικτυακής συνδρομητικής ενημέρωσης, ίδιες. Σε αντίθεση με τους New York Times and την Wall Street Journal, που ανήκουν σε ομίλους media, η -με βαρύ όνομα, επίσης- Washington Post είναι ιδιωτική επιχείρηση, με ιδιοκτήτη τον πολυδισεκατομμυριούχο Τζεφ Μπέζος της Amazon. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι σε ένα τέτοιο πλαίσιο σπανίως γίνονται δημόσιες αναφορές για… κατακτήσεις σε αναγνώστες, περί τα τέλη Νοεμβρίου όμως κατέστη – εγκύρως – γνωστό ότι η εφημερίδα αγγίζει πια τα 3 εκατ. αποκλειστικά ψηφιακών συνδρομητών.
The Wall Street Journal – 2,4 εκατ. Η κρίση της Covid – 19 και το έντονο ενδιαφέρον για τις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου προσέθεσε στο συγκεκριμένο μέσο περίπου μισό εκατομμύριο νέους αναγνώστες, επί πληρωμή, το περασμένο έτος. Αν μη τι άλλο, εντυπωσιακό.
Στην τέταρτη θέση, η Ganett (εκδίδει τη USA Today) με 1 εκατ. συνδρομές, στην πέμπτη θέση το «The Athletic» (επίσης ιδιωτική επιχείρηση) και στην έκτη θέση, οι εμβληματικοί Financial Times. Οι οποίοι και «χτύπησαν» 945.000 ψηφιακούς συνδρομητές το τρίτο και τελευταίο τετράμηνο αυτής της χρονιάς. Οι FT διακρίνονται για τον συνδυασμό έντυπης και διαδικτυακής βάσης συνδρομητών της τάξεως του 1,1 εκατομμυρίιου. Περίπου 20.000 από τους 945.000 πληρώνουν για τη χάρτινη έκδοση. Δεν είναι παράλογο ότι συνυπολογίζονται κι αυτοί στο σύνολο, αφού τους κοστίζει κομματάκι ακριβά, πληρώνουν κανονικά για το online κομμάτι.
Στην 7η θέση, ο γνωστός Guardian, με 900.000 συνδρομητές και στην 8η θέση ο επίσης ισχυρός Economist, με 796.000 μέλη. Στη 13η θέση, οι Times & Sunday Times, με 337.000, και αμέσως μετά η Telegraph, με 335.000. Στη 17η θέση ο όμιλος Bloomberg (250.000), ενώ στη 18η ο σοφιστικέ New Yorker (242.000).
«Στηρίξτε τον Guardian»
Οποιος έχει περιηγηθεί έστω και μια φορά στον διαδικτυακό τόπο της μεγάλης αυτής εφημερίδας, θα έχει δει φωσφοριζέ και τονισμένη την προτροπή «Στηρίξτε τον Guardian». Το Μέσο, σε σημείωμά του, κάνει σαφές ότι δεν έχει πίσω του ούτε δισεκατομμυριούχους ιδιοκτήτες, ούτε μετόχους, ως εκ τούτου οι ειδήσεις του είναι ελεύθερες από κάθε είδους εμπορικής – διαφημιστικής ή πολιτικής επιρροής. Δεν είναι όμως μόνον οι συνδρομές, είναι σημαντική κάθε είδους οικονομική στήριξη ώστε η εφημερίδα να έχει ανάσες, και να μπορεί να κάνει αυτό το οποίο καλείται εκ του ρόλου της. Μια ισχυρή οικονομική συνθήκη διασφαλίζει ότι θα παραμείνει «ανοιχτή για όλους».
Το δημοσίευμα του Guardian, με αφορμή τη λίστα, εμφανίζει πλέον τους συνδρομητές περισσότερους από ένα εκατομμύριο, μαζί με τους αναγνώστες που στηρίζουν τακτικά και συστηματικά το Μέσο. Συνέβη άλλωστε και η αναπάντεχη αύξηση των διαδικτυακών αναγνωστών κατά 43% μέσα σε ένα χρόνο.
Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν μόλις την Πέμπτη έδειξαν ότι οι ψηφιακές συνδρομές ενισχύθηκαν κατά 60% και από 632.000 τον Νοέμβριο του 2019, έφθασαν τις 900.000 τον περασμένο μήνα! Σημειωτέον ότι παράλληλα υπάρχουν 119.000 συνδρομητές του έντυπου φύλλου.
Οι προβλέψεις, όταν ξέσπασε η πανδημία ήταν ζοφερές. Αλλά το τεράστιο ενδιαφέρον για την κάλυψη κάθε πτυχής της λαίλαπας του ιού και φυσικά η προεδρική εκλογή στις Ηνωμένες Πολιτείες έφεραν σημαντική αύξηση στη στήριξη από τους αναγνώστες. Η αναμέτρηση στην κάλπη ανάμεσα στο Τζο Μπάιντεν και τον Ντόναλντ Τραμπ προκάλεσε μάλιστα κυκλοφοριακό «κομφούζιο» στα κανάλια του Διαδικτύου: στις 4 Νοεμβρίου, ο Guardian έζησε την καλύτερη μέρα του, επιτυγχάνοντας περισσότερες από 190 εκατ. σελιδοεμφανίσεις (page views) διεθνώς, μέσα σε 24 ώρες.