Θέματα

Ο ιταλικός μύθος της Vespa κλείνει τα 70

Διαχρονικό σύμβολο του γνήσιου ιταλικού στιλ αλλά και έμβλημα της βρετανικής τάσης των Mod, αντικείμενο λατρείας για δικυκλιστές και όχι μόνο, πρωταγωνίστρια σε ταινίες και την ποπ κουλτούρα, η θρυλική Vespa κλείνει επτά δεκαετίες ζωής
Protagon Team

Η ημερομηνία: 29 Μαρτίου του 1946. Η ιταλική μοτοσυκλετιστική βιομηχανία Piaggio παρουσιάζει ένα καινοτόμο δίτροχο χαμηλού κόστους με στόχο να γοητεύσει τους Ιταλούς. Ο στόχος είναι πολύ ταπεινός σε σχέση με αυτό που θα επακολουθήσει. Η θρυλική Vespa των 98 κυβικών εκατοστών πολύ σύντομα θα μετατραπεί ένα παγκόσμιο αντικείμενο λατρείας, ένα σύμβολο της μεταπολεμικής ανεμελιάς, η επιτομή του ιταλικού στιλ.

Το σκεπτικό ήταν σχετικά απλό. Και ακαταμάχητο. Ενα απλό δίτροχο που είχε ακόμα και ρεζέρβα και μπορούσε να χωράει παντού, και βεβαίως στα στενά των ιταλικών πόλεων. Επίσης ήταν μια μοτοσικλέτα που επέτρεπε στον επιβάτη (και στην επιβάτιδα) να κάθεται και να μη λερώνεται χάρη στην προστατευτική ποδιά. Ηταν τόσο ακαταμάχητη η πρόταση που κάθε Ιταλός – και έπειτα κάθε Ιταλίδα – θα έκαναν το αδύνατο δυνατό, παρά τις οικονομικές δυσκολίες των πρώτων χρόνων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, για να μπορέσει να αποκτήσει μια «Σφήκα» (Vespa) – για να μεταβαίνει στην εργασία του, για να κινείται με άνεση και ευκολία, για να ξεδίνει, για να ταξιδεύει ή απλά για να την κατέχει.

Το μοντέλο MP5 της Piaggio, γνωστότερο ως Paperino (Ντόναλντ Ντακ) άρχισε να σχεδιάζεται το 1944, με μία ταχύτητα και αυτόματο συμπλέκτη, και αποτέλεσε το πρωτότυπο με βάση το οποίο κατασκευάστηκε, έπειτα από μια διετία, η πρώτη Vespa.

100 «Paperino» κυκλοφόρησαν πριν σχεδιαστεί η Vespa, τα οποία έχουν αποκτήσει μυθική συλλεκτική αξία (vespa.com)

Μέσα σε λίγα χρόνια θα κατακτήσει ολόκληρη την Ευρώπη. Το 1950 ξεκινά η παραγωγή της στη Γερμανία ενώ το 1953 ανά τον κόσμο υπάρχουν 10.000 εξειδικευμένα συνεργεία και οι λέσχες Vespa αριθμούν 50.000 εγγεγραμμένους.

Τη δεκαετία του 60, η Vespa γίνεται το σύμβολο της εποχής, σε αυτό βοηθάει και το γεγονός ότι εμφανίζεται σε διάφορες ταινίες, και το σλόγκαν «Για την εργασία σας, για την ψυχαγωγία σας, για τον Vespa εαυτό σας» ακούγεται σαν σύνθημα.

Η πιο γνωστή εμφάνιση Vespa στον κινηματόγραφο: Ο Γκρέγκορι Πεκ κι η Όντρεϊ Χέπμπορν πάνω σε ένα δίκυκλο Piaggio στην ταινία «Διακοπές στη Ρώμη» (Roman Holiday/Facebook)
Αφίσα για την ιταλική ταινία «Τζέσικα» με τη Vespa σε πρώτο πλάνο, το 1962

Συνολικά 150 διαφορετικά μοντέλα Vespa έχει κατασκευάσει η ιταλική εταιρεία τις τελευταίες εφτά δεκαετίες, με το μοντέλο 125 U να παραμένει ακόμα το πιο δημοφιλές για τους συλλέκτες, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1953 για να ανταγωνιστεί την Lambretta Innocenti και έχει κυκλοφορήσει μόνο σε 7.000 αντίτυπα.

Το πιο συλλεκτικό μοντέλο Vespa, το 125 U (Museo Piaggio/Facebook)

Για να γιορτάσει τα εβδομηκοστά γενέθλια, η Piaggio θα κυκλοφορήσει μια ειδική έκδοση στα μέσα του έτους, μαζί με τα εγκαίνια ενός νέου εργοστασίου στην Ποντεντέρα και την παρουσίαση της έκθεσης «Ταξιδεύοντας με τη Vespa» στο Μουσείο Piaggio.

Παλιά ιταλική διαφήμιση για τους λάτρεις της Vespa και του καλοκαιριού (Museo Piaggio/Facebook)
Η Vespa «Gala», ζωγραφισμένη από τον διάσημο iσπανό καλλιτέχνη Σαλβαντόρ Νταλί το 1962, εκτίθενται στο Μουσείο Piaggio στην Ποντεντέρα (Museo Piaggio/Facebook)

Η Vespa έχει γίνει σύμβολο του ιταλικού design και έχει εκτεθεί σε μουσεία design, σύγχρονης τέχνης, τεχνολογίας και μεταφορών σε όλο τον κόσμο. Είναι μέρος της μόνιμης συλλογής του Μουσείου La Triennale Design στο Μιλάνο και του MoMA της Νέας Υόρκης.

Πορεία με Vespa στη Νάπολη το 1955 (La Triennale di Milano/Facebook)
Ο πρόεδρος της εταιρείας Piaggio πάνω σε μια Vespa Alpha, ένα υβρίδιο μεταξύ σκούτερ, ελικοπτέρου και υποβρυχίου, η οποία είχε κατασκευαστεί ειδικά για την ταινία «Dick Smart» το 1967 (Museo Piaggio/Facebook)
Το Μουσείο Piaggio εγκαινιάζει την έκθεση «Ταξιδεύοντας με τη Vespa» στα τέλη Απριλίου για να γιορτάσει τα 70 χρόνια (Museo Piaggio/Facebook)
Ο Τζουντ Λο πάνω σε μια Vespa στην ταινία «Alfie», 2004
Τρίκυκλη Vespa σε φεστιβάλ για βίντατζ αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες στη Μαδρίτη (Pablo Blazquez Dominguez/Getty Images/Ideal Images)
Η διάσημη ιταλίδα μπλόγκερ μόδας, Κιάρα Φεράνι, με τη Vespa της (@chiaraferragni/instagram)
Η Vespa px Γίγαντας σε Εκθεση Αυτοκινήτου στο Μιλάνο το 1977 (Museo Piaggio/Facebook)
Ενα από τα 150 μοντέλα της Vespa στο Μουσείο Piaggio στην Ποντεντέρα (Museo Piaggio/Facebook)
Ο «πατέρας» της Vespa, Ενρίκο Πιάτζιο, στο εργοστάσιο της Γερμανίας το 1956 (Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images/Ideal Images)