Τα αυτοκίνητα μας αρχίζουν πλέον να μοιάζουν ολοένα και περισσότερο στον… ΚΙΤ, το θρυλικό αυτοκίνητο του Ιππότη της Ασφάλτου, το οποίο έκανε σχεδόν τα πάντα μόνο του και παρείχε μια σειρά από υπηρεσίες στον οδηγό και τους επιβάτες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν εσχάτως να δημιουργήσουν οχήματα που θα είναι ακόμη πιο έξυπνα από τον ΚΙΤ αφού προσπαθούν να αναπτύξουν συστήματα που θα επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να αντιλαμβάνεται την φυσική αλλά και την συναισθηματική κατάσταση του οδηγού και να δρα αναλόγως.
Οι ερευνητές των αυτοκινητοβιομηχανιών προσπαθούν να κατασκευάσουν βιομετρικούς αισθητήρες που σε πρώτη τουλάχιστον φάση θα μπορούν να διαπιστώσουν αν ο οδηγός είναι κουρασμένος ή έχει στρες. Τα συστήματα αυτά θα βασίζονται σε τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων αλλά και σε αισθητήρες που θα καταγράφουν τους καρδιακούς παλμούς, τον ρυθμό της αναπνοής και τα επίπεδα εφίδρωσης του οδηγού.
Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Guardian η Ford συμμετέχει σε ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση για την ανάπτυξη προηγμένης τεχνολογίας συστημάτων που εκτός από την επεξεργασία δεδομένων για κατάσταση του δρόμου ή άλλων εξωτερικών παραγόντων θα μπορεί να διακρίνει και την συναισθηματική κατάσταση του οδηγού.
Η Ford ενσωμάτωσε κάποια από τα συστήματα που έχουν αναπτύξει οι ερευνητές της για την παρακολούθηση της συναισθηματικής κατάστασης του οδηγού σε ένα Ford Focus SR και έκανε μια επίδειξη πριν από λίγα 24ωρα στο Λονδίνο.
Στο τιμόνι του οχήματος έκατσε ένας δημοσιογράφος της βρετανικής εφημερίδας για να γίνει η δοκιμή. Στον οδηγό τοποθετήθηκαν διάφοροι αισθητήρες οι οποίοι κατέγραφαν την φυσική του κατάσταση αλλά και διάφορα άλλα δεδομένα. Στα παράθυρα αλλά και το ταμπλό του αυτοκίνητου εμφανίζονταν φωτεινές ενδείξεις σε διάφορες αποχρώσεις και σχήματα ανάλογα με τα επίπεδα του ιδρώτα, των παλμών και του επιπέδου του στρες που κατέγραφαν οι αισθητήρες.
Ενα βίντεο για την νέα τεχνολογία της Ford:
Την δοκιμή παρακολουθούσε ο Κάβαν Φάιανς, επικεφαλής του τμήματος Τεχνολογίας της εταιρείας Sensum που εδρεύει στο Μπέλφαστ και αναπτύσσει την συγκεκριμένη τεχνολογία για λογαριασμό της Ford. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας βασίζεται στην μελέτη της συναισθηματικής αλλά και βιολογικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται κάποιος όταν βιώνει διαφόρων ειδών καταστάσεις όπως το να τρέχει, να παρακολουθεί ένα αθλητικό γεγονός, να βρίσκεται σε ένα τρενάκι ταχύτητας σε λούνα παρκ ή να φιλάει τον αγαπημένο του. Σε τέτοιες καταστάσεις ο άνθρωπος αγγίζει συνήθως πολύ υψηλά επίπεδα της συναισθηματικής και βιολογικής του κατάστασης.
Οπως διαπιστώθηκε ο δημοσιογράφος του Guardian ήταν ιδιαίτερα αγχωμένος στην δοκιμή. «Ο οδηγός έπιασε πολύ υψηλό σκορ στην συναισθηματική και βιολογική του κατάσταση. Ο καρδιακός του ρυθμός αυξήθηκε κατά 25% και η εφίδρωση αυξήθηκε επίσης κατά 25%» ανέφερε ο Φάιανς. «Το σύστημα μας μπορεί να διαπιστώσει αν ο οδηγός έχει στρες, αν είναι νευρικός ή αν έχει αποσπαστεί η προσοχή του από την οδήγηση. Πρόκειται για μια τεχνολογία που θα αποτελέσει ένα νέο αυτόνομο και δυναμικά αναπτυσσόμενο τομέα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Πολλές εταιρείες προσπαθούν να αναπτύξουν τέτοιες τεχνολογίες. Τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης ξέρουν πώς να χαρτογραφήσουν το εξωτερικό περιβάλλον και να εντοπίζουν τα άλλα οχήματα αλλά δεν γνωρίζουν πολλά πράγματα για τον οδηγό και τους επιβάτες. Ενα αυτοκίνητο που έχει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης αν διαπιστώσει πως ο οδηγός δεν αισθάνεται πολύ καλά μπορεί να εξασφαλίσει την ασφάλεια του ίδιου και των επιβατών αναλαμβάνοντας εκείνο την οδήγηση» δηλώνει ο Φάιανς.
Την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών υποστηρίζουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες έχουν πειστεί ότι η χρήση τέτοιων τεχνολογιών θα μειώσει σημαντικά την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Να σημειωθεί πάντως ότι στελέχη της Ford δήλωσαν ότι η τεχνολογία που δοκιμάζεται βρίσκεται ακόμη στα αρχικά στάδια της ανάπτυξης της και δεν πρόκειται να ενσωματωθεί σε κάποιο από τα επόμενα μοντέλα της.