Από το 1886, που το πρώτο λειτουργικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης του Karl Benz έγινε πραγματικότητα, η ανάπτυξη των οδικών μεταφορών προχωρά χέρι – χέρι με τα τροχαία ατυχήματα. Το 2013, ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας κατέγραψε παγκοσμίως 1.250.000 θανάτους, οι οποίοι προκλήθηκαν από τροχοφόρα οχήματα. Το νούμερο σοκάρει, αλλά οι επιπτώσεις είναι ακόμα βαρύτερες. Στους συνανθρώπους μας, που χάνουν τη ζωή τους στο δρόμο, πρέπει να προστεθούν μερικά εκατομμύρια ακόμα με βαρείς ή ελαφρότερους τραυματισμούς, που σε πολλές περιπτώσεις είναι μόνιμοι.
Το κόστος της ελευθερίας μετακίνησης και της απρόσκοπτης μεταφοράς αγαθών είναι βαρύ, ωστόσο υπάρχει φως στο βάθος του τούνελ. Οι νέες τεχνολογίες υποβοήθησης της οδήγησης και αυτόνομης κίνησης οχημάτων έχουν αποφέρει ήδη σημαντική μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Μια έρευνα της αμερικανικής υπηρεσίας ασφάλειας αυτοκινητοδρόμων (NHTSA) αποκαλύπτει ότι έως το 2035, με την επικράτηση των αυτόνομα κινούμενων οχημάτων, τα δυστυχήματα θα μειωθούν κατά 80%.
Το στοιχείο αυτό έρχεται να επιβεβαιωθεί και από τις ανεξάρτητες έρευνες που διεξάγουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τη Subaru, στην Ιαπωνία τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αυτοκίνητα, που διαθέτουν σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως αυτόνομης πέδησης, ειδοποίησης αλλαγής λωρίδας και cruise control, που προσαρμόζουν αυτόματα την ταχύτητα κίνησης στην κυκλοφορία, έχουν μειωθεί κατά 60%.
Η σουηδική Volvo φιλοδοξεί ότι έως το 2020, χάρη στα προηγμένα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που ενσωματώνει στα νέα μοντέλα της, θα μηδενίσει τους θανάτους στα αυτοκίνητά της που θα εμπλακούν σε τροχαίο συμβάν.
Με τα σημερινά δεδομένα της εκατόμβης θυμάτων στους δρόμους, αυτά τα στοιχεία ίσως φαίνονται πολύ αισιόδοξα. Ωστόσο η τεχνολογία έχει τις λύσεις. Με δεδομένο ότι το ποσοστό των δυστυχημάτων για το οποίο ευθύνεται ο οδηγός ξεπερνά το 90%, αν αφαιρεθεί από την εξίσωση το ανθρώπινο λάθος, τότε η μείωσή τους θα είναι εκθετική.
Σήμερα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για την ανάπτυξη της τεχνολογίας αυτόνομης κίνησης των οχημάτων τους. Μοντέλα όπως η νέα E-Class της Mercedes, που είναι ένα αυτοκίνητο παραγωγής με πολύ προηγμένες δυνατότητες αυτόνομης κίνησης, δείχνουν ότι ο στόχος του 2020 για τη δημιουργία των πρώτων πλήρως αυτόνομων οχημάτων είναι μεν αισιόδοξος αλλά όχι και ουτοπικός.
Με δεδομένο ότι το ποσοστό των ατυχημάτων για το οποίο ευθύνεται ο οδηγός ξεπερνά το 90%, αν αφαιρεθεί από την εξίσωση το ανθρώπινο λάθος, τότε η μείωση των ατυχημάτων θα είναι εκθετική
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στη δημιουργία των απαραίτητων δημόσιων υποδομών, παρά στα ίδια τα οχήματα. Eνα αυτόνομα κινούμενο όχημα πρέπει να μπορεί να «διαβάζει» το περιβάλλον του και ταυτόχρονα να αλληλεπιδρά με τα υπόλοιπα οχήματα και γι’ αυτό το οδικό δίκτυο πρέπει να έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως σωστή διαγράμμιση, φωτισμό κ.λ.π. Ταυτόχρονα, πρέπει να αλλάξει το νομικό και το ασφαλιστικό πλαίσιο, ώστε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Ηδη οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεργάζονται στενά τόσο με τις εταιρείες πληροφορικής σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και με τις κυβερνήσεις κρατών για να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες κοινές επενδύσεις, που θα επιτρέψουν την όσο το δυνατόν ταχύτερη κυκλοφορία αυτόνομα κινούμενων οχημάτων. Ενδεικτικά, τις προηγούμενες ημέρες μια τέτοια συνεργασία επισημοποιήθηκε μεταξύ της Fiat – Chrysler και της Google, ενώ εδώ και ένα χρόνο οι BMW, Audi και Mercedes αγόρασαν από κοινού την υπηρεσία ψηφιακών χαρτών HERE της Nokia, που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του σχετικού λογισμικού για την κίνησης των αυτόνομων οχημάτων.
Ο στόχος είναι ένας: ακόμα και αν τα ατυχήματα δεν εξαλειφθούν, όσα προκύπτουν από αστάθμητους παράγοντες ή ακραία καιρικά φαινόμενα να είναι τόσο ήπια, ώστε σε καμία περίπτωση να μην απειλούν τη ζωή ή την σωματική ακεραιότητα των οδηγών, των επιβατών και των άλλων χρηστών του δρόμου.