Η κόντρα μεταξύ ΕΕ και Πεκίνου καλά κρατεί. Μένει να φανεί αρχές Νοεμβρίου το πού θα καταλήξει και πώς θα διαμορφωθεί η αγορά | CreativeProtagon / Shutterstock
Θέματα

Επιπλέον δασμοί στα ηλεκτρικά από την Κίνα – τι αποφάσισε η ΕΕ

Η κόντρα μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και Κίνας για τα EV που κατασκευάζονται εκεί οριστικοποιήθηκε με επιπλέον ταρίφες που ήδη τέθηκαν σε ισχύ από την Παρασκευή 5 Ιουλίου
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Η διαμάχη μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και Πεκίνου σχετικά με τις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων κορυφώθηκε – έστω με μία ελάχιστη «έκπτωση» στους επιβαλλόμενους δασμούς. Οπως γράφαμε πρόσφατα, η ΕΕ κατηγόρησε την κυβέρνηση της Κίνας για δημιουργία συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού μέσω παράνομων επιδοτήσεων κινεζικών αυτοκινήτων. Το πράγμα είχε ήδη αρχίσει να χοντραίνει και η δήλωση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι «η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής», έδωσε τον τόνο του ανταγωνισμού.

Πλέον, από το τέλος της περασμένης εβδομάδας ο κύβος των επιπλέον δασμών ερρίφθη. Οσες κινεζικές εταιρείες «συνεργάστηκαν» (με τον όρο όπως εκφράζεται από την ΕΕ) και προσέφεραν ανοιχτά τα χαρτιά τους με τα στοιχεία που ζητήθηκαν, επιβαρύνθηκαν λιγότερο και όσες αρνήθηκαν επιβαρύνθηκαν περισσότερο.

Στο ενδιάμεσο του παζαριού κρίθηκε σκόπιμο να υπάρξουν κάποιες ελάχιστες «εκπτώσεις» εν είδει καλής πρόθεσης. Τι μείωση… Μιλάμε από το 20% στο 19,9% των επιβαρύνσεων, όπως, για παράδειγμα, στην Geely (βλέπε και Volvo). Aντίστοιχα, για την MG (της οποίας η «μαμά-εταιρεία» SAIC δεν «συνεργάστηκε») οι επιπλέον δασμοί μειώθηκαν από το 38,1% στο 37,6%.

Τελικά, χοντρικά και συγκεκριμένα, οι επιπλέον επιβαρύνσεις κυμαίνονται από επιπλέον 20,8% επιπλέον δασμούς για τις «φρόνιμες» κινεζικές εταιρείες και έως 37,6% για τις «άτακτες» και μη συνεργάσιμες. Τα μέτρα δεν έχουν αναδρομική ισχύ.

Τι θα γίνει στη συνέχεια

Εχει ανακοινωθεί μια περίοδος τεσσάρων μηνών, μέχρι αρχές Νοεμβρίου, κατά την οποία θα συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των μερών, με προσωρινό χαρακτήρα στους παραπάνω επιβαλλόμενους δασμούς.

Mέχρι τότε η ΕΕ έχει δώσει τη σχετική παράταση για να παρουσιαστούν πλήρη στοιχεία και να αποφασιστεί τελικά εάν οι επιπλέον δασμοί θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Φημολογείται πως θα πέσουν στα πιο «μαλακά».

Θα αλλάξει το τοπίο της εισαγωγής EV από την Κίνα;

Μένει να φανεί. Τα ηλεκτρικά δεν είναι τα μόνα αυτοκίνητα που φτιάχνουν οι Κινέζοι. Υπάρχουν και τα υβριδικά τους. Τα τελευταία, πλέον, επίσης είναι στα φόρτε τους. Μάλιστα, λέγεται πως ένας από τους λόγους που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει το ένα plug-in hybrid νέο μοντέλο μετά το άλλο σχετίζεται και με την προσπάθειά της να κερδίσει χρόνο απέναντι στην παλίρροια των κινεζικών ηλεκτρικών.

Ομως ακόμα και με τους δασμούς επί των κινεζικών EV, τα πράγματα δεν είναι τόσο προφανή. Αφενός φαίνεται ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξημένα περιθώρια κέρδους και έτσι μπορούν να απορροφήσουν μέρος των επιπλέον δασμών (παρέα με τους αντίστοιχους ντίλερ τους), αφετέρου υπάρχει στον ορίζοντα μια ωραιότατη παράκαμψη. Αυτή που λέει ότι οι Κινέζοι, όπως η Chery με τα Omoda, που ήδη ήρθαν στην Ελλάδα, μπήκαν σε διαδικασία να αποκτήσουν ευρωπαϊκά εργοστάσια, όπως αυτό της Nissan στην Ισπανία, και έτσι να γίνει μια ωραιότατη ντρίμπλα. Μαζί βέβαια αλλάζουν και τα μεροκάματα σε σχέση με τα φθηνότερα της Κίνας. Ιδωμεν.

Το υφιστάμενο τιμολόγιο του +10% που επιβαρύνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, από την 5η Ιουλίου εκτοξεύθηκε έως και 37,6% για τις κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες που δεν συνεργάστηκαν με όσα ζήτησε η Ε.
Γιατί δηλαδή, μόνο κινέζικα EV έρχονται από Κίνα;

Σωστή ερώτηση. Απάντηση: Οχι. Η Tesla, για παράδειγμα, στη Σαγκάη έχει το εργοστάσιό της για το Tesla 3. Επίσης, ευρωπαίοι κατασκευαστές (BMW, Dacia, Volvo) εκεί συναρμολογούν μοντέλα τους με προορισμό την αγορά της Γηραιάς Ηπείρου. Υπολογίζεται πως το 1/5 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2023 στην Ευρώπη κατασκευάστηκε επί κινεζικού εδάφους. Επομένως παίρνει κι άλλους η «μπάλα» των πρόσθετων δασμών.

Και η Κίνα; Τι λέει η Κίνα;

Η Κίνα λέει το αναμενόμενο. Απειλεί με αντίμετρα και επιβαρύνσεις των ακριβών ευρωπαϊκών αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού (που είναι εύφορη κοιλάδα για τους ευρωπαίους κατασκευαστές) που εισάγονται προς αυτήν. Το προχωρά και παρακάτω απειλώντας με επιπλέον επιβαρύνσεις προϊόντων που εξάγονται από Ευρώπη προς Κίνα, όπως οινοπνευματώδη, γεωργικά προϊόντα, αεροσκάφη, ακόμα και κρέας.

Πόλεμος στα showroom

Ολο αυτό που εξελίσσεται, φυσικά και δεν αρέσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές. Για παράδειγμα, ο επικεφαλής της Mercedes-Benz, Ολα Καλένιους, δήλωσε πως «δεν χρειαζόμαστε επιπλέον εμπόδια στο εμπόριο. Θα πρέπει να εργαστούμε για την άρση των φραγμών, σύμφωνα με το πνεύμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου». Στο ίδιο πνεύμα και οι ομόλογοί του, κυρίως γερμανικών εταιρειών, που φοβούνται ότι ο πόλεμος που είναι εν εξελίξει θα μπορούσε να προκαλέσει περισσότερες απώλειες από τα τυχόν οφέλη των αυξημένων δασμών στους ανταγωνιστές τους εξ Ανατολής.