Ενα νέο πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης, που ονομάζεται Dream Track, υπόσχεται νέες εμπειρίες δημιουργικότητας και ψυχαγωγίας στους χρήστες του Διαδικτύου. Το πρόγραμμα ανήκει στην υπηρεσία YouTube Shorts, τον κολοσσό των online βίντεο. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το BBC, διάσημοι καλλιτέχνες, κυρίως της ποπ σκηνής, όπως η Σία, η Ντέμι Λοβάτο, ο Τζον Λέτζεντ, ο Τσάρλι Πουθ και ο T-Pain, ήρθαν σε συμφωνία με το YouTube για να χρησιμοποιείται η φωνή τους στα (προς το παρόν) διάρκειας 30 δευτερολέπτων σάουντρακ.
Μέχρι στιγμής, περίπου 100 δημιουργοί περιεχομένου στο YouTube έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο Dream Track και πολύ σύντομα θα δούμε τα πρώτα σάουντρακ με πρωτότυπη μουσική και στίχους και την κλωνοποιημένη φωνή των διάσημων σταρ.
Το YouTube έδωσε στη κυκλοφορία δύο βίντεο που δημιουργήθηκαν με το Dream Track, ως δείγμα των δυνατοτήτων του. Σε αυτά ακούγονται οι φωνές των Τσάρλι Πουθ και T-Pain, με το αποτέλεσμα να μην είναι, σύμφωνα με όσους το άκουσαν, καθόλου ικανοποιητικό – συγκεκριμένα το παρομοίασαν με κακής ποιότητας αρχείο MP3. Ο ρυθμός και οι στίχοι των βίντεο ήταν συμβατοί με το στυλ των δύο καλλιτεχνών, αλλά η φωνή τους ακουγόταν σε διάφορα σημεία εμφανώς αλλοιωμένη.
Τα στελέχη του YouTube λένε ότι το εργαλείο έχει σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο ώστε να δοκιμάζει και να μαθαίνει λαμβάνοντας υπόψη του σχόλια και ιδέες από χρήστες, θεατές, και φυσικά τους καλλιτέχνες. «Σε αυτή την αρχική φάση το πείραμα έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο η τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία βαθύτερων συνδέσεων μεταξύ καλλιτεχνών και δημιουργών, και των θαυμαστών τους» αναφέρει ο Λάιορ Κοέν, επικεφαλής στον τομέα μουσικής του YouTube, ο οποίος κατά το παρελθόν βοήθησε στην έναρξη της καριέρας πολλών γνωστών καλλιτεχνών, όπως τα συγκροτήματα Run-DMC και Beastie Boys.
Τα νομικά και ηθικά ζητήματα
Η κυκλοφορία των δύο σάουντρακ έγινε λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση από το YouTube ότι θα αρχίσει να ειδοποιεί τους θεατές όταν παρακολουθούν ένα βίντεο που αποτελεί προϊόν ΤΝ. Η πλατφόρμα, που ανήκει στην Google, είπε επίσης ότι θα επιτρέψει στους χρήστες να ζητήσουν την αφαίρεση βίντεο που χρησιμοποιούν ΤΝ για την προσομοίωση ενός αναγνωρίσιμου ατόμου.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το Dream Track είναι διαφορετικό, επειδή έχει τη ρητή έγκριση των εμπλεκόμενων καλλιτεχνών. Παρ’ όλα αυτά, η ύπαρξη του, έστω και νόμιμη, επαναφέρει στο προσκήνιο μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την εμπλοκή της ΤΝ στις δημιουργικές βιομηχανίες.
Πολλά από τα εργαλεία ΤΝ τελευταίας γενιάς, όπως τα προγράμματα γενετικής νοημοσύνης (ChatGPT, Bard κ.ά.) φαίνεται ότι έχουν εκπαιδευτεί σε υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα, με αποτέλεσμα οι εταιρείες που τα δημιούργησαν να δέχονται αγωγές, όπως εκείνες που κατέθεσαν διάσημοι συγγραφείς (Τζόναθαν Φρέιζερ, Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν κ.ά.)
Τον περασμένο Απρίλιο, η Universal Music αντέδρασε άμεσα όταν έκανε την εμφάνισή του στον κυβερνοχώρο το τραγούδι «Heart οn μy Sleeve», που ήταν προϊόν προγράμματος ΤΝ στο οποίο ακουγόταν η φωνή του Drake και του The Weeknd, χωρίς φυσικά να έχει δοθεί σχετική άδεια από τους καλλιτέχνες ή τη δισκογραφική εταιρεία.
Το τραγούδι αποσύρθηκε αμέσως μετά την αντίδραση της Universal, με τον επικεφαλής της, πάντως, Λουσιάν Γκρέιντζ, να δίνει τα εύσημα στο YouTube για το Dream Track, δηλώνοντας ότι η υπεύθυνη χρήση της ΤΝ, όπως αυτή που φαίνεται ότι ακολουθείται με το συγκεκριμένο εργαλείο, θα είναι προς όφελος της μουσικής βιομηχανίας.
«Οταν με προσέγγισε για πρώτη φορά το YouTube είχα πολλές επιφυλάξεις – και εξακολουθώ να έχω. Η ΤΝ πρόκειται να μεταμορφώσει τον κόσμο και τη μουσική βιομηχανία με τρόπους που ακόμα δεν κατανοούμε πλήρως. Αυτό το πείραμα θα προσφέρει μια μικρή εικόνα για τις δημιουργικές ευκαιρίες που θα μπορούσαν να είναι δυνατές και με ενδιαφέρει να δω τι θα βγει από αυτό» λέει ο Charli XCX, ένας από τους καλλιτέχνες που έδωσε άδεια να χρησιμοποιείται η φωνή του από το Dream Track.
«Η ανάπτυξη της τεχνολογίας ΤΝ συμβαίνει γρήγορα και θα πρέπει να είμαστε μέρος αυτής της διαδικασίας» δήλωσε ο T-Pain, με την Ντέμι Λεβάτο να συμφωνεί λέγοντας: «Πιστεύω ότι, ως καλλιτέχνες, πρέπει να συμμετέχουμε στη διαμόρφωση αυτού του μέλλοντος».