Mοντέλo ΤΝ στη νέα καμπάνια της Levi's | CreativeProtagon/Levi's
Θέματα

Είναι τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης βιώσιμη μόδα;

Η γνωστή εταιρεία Levi Strauss & Co. χρησιμοποιεί τον όρο «βιώσιμο» στην περιγραφή της νέας καμπάνιας της, στην οποία αξιοποιεί μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης. Ο σκοπός της, όπως ανακοίνωσε, είναι να δώσει έμφαση στη διαφορετικότητα, την ισότητα και την ένταξη
Λίλα Σταμπούλογλου

Ισως αναρωτηθεί κανείς γιατί μια εταιρεία δεν παίρνει μόνο αληθινά μοντέλα διαφόρων εθνικοτήτων και σωματοτύπων για να πλησιάσει τον πλουραλισμό στη διαφορετικότητα που οραματίζεται. Γιατί μπορεί, είναι η απάντηση. Οπως μπορώ πια κι εγώ να γράψω ένα άρθρο και μια εργασία, με τη βοήθεια του chatgpt. Ναι, αλλά μπορώ να το ονομάσω όλο αυτό βιώσιμο; Και κυρίως, ηθικό;

Εδώ η υπάρχουν δύο πιθανές απαντήσεις. Η μία μπορεί να πει ότι όταν μια εταιρεία μόδας χρησιμοποιεί και (ή μόνο) μοντέλα ΤΝ, επιβαρύνει λιγότερο τον πλανήτη. Χάνουν βέβαια οι αληθινοί άνθρωποι το αληθινό μεροκάματο, η άλλη όψη του νομίσματος, που θα χαρακτηρίσει τέτοιες πρακτικές ανήθικες απέναντι στον εργαζόμενο. Αλλά έτσι δεν είναι συνήθως με την τεχνολογία; Σε βοηθάει, αφαιρώντας ένα κομμάτι σου. Σου παίρνει, για να σου δώσει.

Εναν χρόνο ακριβώς πριν, το «Forbes» έγραφε για την Τεχνητή Νοημοσύνη που θα παίξει καθοριστικό ρόλο σε πολλές επιχειρήσεις. Κι έκανε λόγο για την πολλά υποσχόμενη περίπτωση της ολλανδικής νεοσύστατης «Lalaland», η οποία αναπτύσσει υπερρεαλιστικά εικονικά μοντέλα και θα κάνει τη διαδικτυακή μόδα πιο περιεκτική και κερδοφόρα. Την ίδρυσαν τρεις φοιτητές το 2019 και φυσικά, βρίσκεται πίσω από τη νέα καμπάνια της εμβληματικής εταιρείας τζιν.

Η ονομασία έχει τη σημασία της. Οι ιδρυτές δήλωσαν ότι τη βάφτισαν με το όνομα του χολιγουντιανού μιούζικαλ γιατί ό,τι δημιουργούν δεν είναι πραγματικό, τουλάχιστον με την παραδοσιακή έννοια. Αλλά ήθελαν κι ένα όνομα που θα σε αναγκάζει να σχηματίσεις άποψη: ή θα σου αρέσει ή όχι. Είναι αυτό ακριβώς που παθαίνεις με την εξέλιξη της τεχνολογίας. Μαθαίνεις ότι η βιομηχανία μόδας χρησιμοποιεί μοντέλα Al; Μπορεί να σου φανεί φοβερό, μπορεί και απαίσιο.

Πάντως, το πλεονέκτημα που σου δίνει η τεχνητή νοημοσύνη αυτού του τύπου είναι ότι μπορείς να προσαρμόσεις τον εαυτό σου στο μοντέλο που φοράει το ρούχο, δημιουργώντας ένα άβαταρ. Σε λιγότερο από πέντε λεπτά εμφανίζεται μπροστά σου μια φιγούρα με παρόμοιο χρώμα, σώμα, ύφος και χτένισμα με το δικό σου. Επιλέγεις τα χαρακτηριστικά και διαλέγεις ακόμα και την πόζα.

Μιλάμε για μια εξατομικευμένη εμπειρία άλλου επιπέδου που σίγουρα δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς τη βοήθεια της τεχνολογίας. Αυτό είναι και το μεγάλο ατού της εταιρείας των τριών φοιτητών. Ανέπτυξαν προγράμματα προηγμένης κατανόησης για το τι θέλει ο χρήστης και κατάφεραν να το μεταφράσουν σε υπερ-προσωποποιημένες συνθετικές εικόνες.

Σε έναν κόσμο όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο ρυθμίζει την κίνηση της αγοράς, μιλάμε για μια μικρή επανάσταση. Καταρχάς, γιατί σου δίνει τη δυνατότητα της εικονικής εφαρμογής, εφόσον το μοντέλο είναι κλώνος σου. Αυτό σημαίνει ότι θα αγοράσεις πιο εύστοχα. Ισως έτσι μειωθούν και οι επιστροφές ρούχων που έχουν αγοραστεί ηλεκτρονικά, επομένως και τα απόβλητά τους που αποτελούν μείζον ζήτημα στη βιομηχανία διαδικτυακής μόδας, υποστηρίζουν οι ειδικοί και μάλλον έχουν δίκιο. Κάθε χρόνο παράγονται 2,3 δισεκατομμύρια κιλά απορριμμάτων μέσω των επιστροφών ρούχων, τα οποία παραγγέλνουμε αλλά δεν μας κάνουν. Τα περισσότερα καταλήγουν στα σκουπίδια.

Υπάρχει όμως κι ένα μακροπρόθεσμο όφελος. Αν το διαδικτυακό εμπόριο μόδας γεμίσει εικόνες μοντέλων που μας μοιάζουν, θα ανακτήσουμε την αυτοπεποίθηση και τον σεβασμό απέναντι στην πραγματική εικόνα μας. Είναι πολύ πιθανότερο να συμβεί με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης παρά με τους τρόπους που ξέρουμε έως τώρα. Γιατί πολύ απλά, εμείς θα φτιάχνουμε το μοντέλο.

Η επιλογή δεν θα εξαρτάται από την εκάστοτε εταιρεία και τα στερεότυπα που πιθανότατα κυριαρχούν στις αίθουσες συσκέψεων, θα προκύπτει κατευθείαν από τη δική μας συνθήκη. Είσαι εσύ, μόνος, μπροστά στην οθόνη και θέλεις να δεις το ρούχο πάνω σε κάποιον σαν εσένα. Δεν θες φίλτρα ωραιοποίησης εκεί, θες την ωμή αλήθεια.

ΥΓ.: Οι εταιρείες θα κερδίσουν μειώνοντας τα έξοδα. Ναι, φυσικά, θα συμβεί και αυτό με τα μοντέλα ΤΝ. Θα γλιτώσουν τα κάστινγκ, τις φωτογραφίσεις, τα κέτερινγκ, τα πηγαινέλα. Θα χρειαστούν, ίσως, περισσότερους προγραμματιστές στις ιστοσελίδες τους. Είπαμε, με την τεχνολογία κάτι χάνεις και κάτι κερδίζεις. Ο δρόμος για το βιώσιμο περνάει και μέσα από αυτό το διττό μονοπάτι.