Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ρίχνει πλέον όλο το βάρος στην προτεινόμενη απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035, επιδιώκοντας να ενισχύσει την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και, ταυτόχρονα, να προωθήσει τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η συνέλευση, λοιπόν, της Ευρωπαϊκής Ενωσης ψήφισε χθες, Τετάρτη, για να απαιτήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 100% μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Η εντολή ισοδυναμεί με απαγόρευση της πώλησης στο μπλοκ των 27 κρατών της Ε.Ε. νέων αυτοκινήτων που κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ.
Και είναι μάλλον εντυπωσιακό πως ακόμα και κάποιες προσπάθειες ορισμένων να αποδυναμώσουν το στόχο σε μείωση κατά 90% των εκπομπών CO₂ έως το 2035, απορρίφθηκαν.
Η Ε.Ε. ενέκρινε, επίσης, μια μείωση κατά 55% των δεικτών διοξειδίων του άνθρακα το 2030 σε σύγκριση με το 2021. Η κίνηση ενισχύει την υπάρχουσα υποχρέωση της αυτοκινητοβιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 37,5% κατά μέσο όρο στο τέλος της δεκαετίας σε σύγκριση με πέρυσι.
«Η απόκτηση και η χρήση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών θα γίνουν φθηνότερες για τους καταναλωτές», δήλωσε ο Γιαν Χουιτέμα, επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη νέα στρατηγική επί της αυτοκίνησης.
Οι περιβαλλοντολόγοι χαιρέτισαν τις αποφάσεις του κοινοβουλίου. Η «Transport & Environment», μια συμμαχία που εδρεύει στις Βρυξέλλες, δήλωσε ότι η ψηφοφορία προσφέρει «μία ευκαιρία στη μάχη για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής».
Ωστόσο, το λόμπι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας VDA επέκρινε την ψηφοφορία, λέγοντας ότι αγνοεί την ουσιαστική έλλειψη υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Προσέθεσε, επίσης, ότι η ψηφοφορία αποτελεί «μία απόφαση κατά της καινοτομίας και της τεχνολογίας». Ο ισχυρισμός παραπέμπει κατευθείαν στις απαιτήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας να εξαιρεθούν τα συνθετικά καύσιμα από την απαγόρευση, κάτι που οι ευρωπαίοι νομοθέτες απέρριψαν.
Αυτό που μένει να γίνει στη συνέχεια είναι οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της Ε.Ε. να δώσουν τη δική τους συγκατάθεση μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ή και μήνες, προτού εγκριθεί μια τελική συμφωνία για τις αυστηρότερες απαιτήσεις εκπομπών ρύπων.
Εάν εγκριθεί το ψήφισμα από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η προθεσμία για το 2035 θα είναι ιδιαίτερα σκληρή για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες έχουν επενδύσει σε ισχυρά ως ιπποδύναμη και ακριβά στην κτήση τους αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ, την ίδια στιγμή, θεωρείται ότι υστερούν σε σχέση με άλλους κατασκευαστές όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τι θα γίνει από το 2035; Οπως γράφτηκε εξ αρχής, η απαγόρευση θα αφορά την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ. Τα μεταχειρισμένα θα συνεχίσουν κανονικά. Ωστόσο, θεωρείται δεδομένο ότι τα αντι-κίνητρα και το κόστος χρήσης τους θα αυξηθεί επιπλέον με στόχο, κάποτε, τον παροπλισμό τους.