«Χαλάρωσε κούκλα μου. Τα μαλλιά θα σου κόψουν, τρίχες είναι. Δεν θα σου κόψουν το πόδι». Ε ναι, είναι μια ένοχη απόλαυση να διαβάζεις τα σχόλια στο twitter μετά από κάθε επεισόδιο του GNTM. Είναι και μια ωραία γείωση, σύνδεση με την πραγματικότητα, τη στιγμή που αχνίζει η οθόνη από το δράμα για την απώλεια του τρόπαιου – μια κοτσίδα, ένα φυσικό καστανό, το σωστό φόρεμα. Kαι όμως, δεν είναι η μόδα. Είναι η τάση, το trendy, αυτό που έχει γίνει η νέα θρησκεία στην ελληνική τηλεόραση και στο ελληνικό Ιnstagram, ακριβώς τη στιγμή που διεθνώς σημαντικοί δημιουργοί κάνουν ένα βήμα πίσω, αυτοσαρκάζονται και είναι πρόθυμοι ακόμη και να παρωδήσουν την μόδα – χωρίς να κάνουν όμως την παραμικρή έκπτωση στην ποιότητα και στο στυλ. Ναι γίνεται.
Ο σχεδιαστής Τομ Φορντ, της στιλπνής, αδιαπραγμάτευτης πολυτέλειας και θηλυκότητας που συχνά γίνεται σκληρά ελιτίστικη, δεν δίστασε λίγο πριν το fashion show του στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης να κάνει μια απολαυστική σειρά βίντεο με την κωμική ηθοποιό Σελέστ Μπάρμπερ.
Είναι η περσόνα του Instagram με τους 5 εκατομμύρια ακολούθους που έγινε παγκόσμια γνωστή επειδή «αντιγράφει» αισθησιακές, εντυπωσιακές φωτογραφίες και διαφημίσεις μόδας με πρωταγωνίστριες διάσημα μοντέλα και σταρ. Ο Τομ Φορντ την έντυσε με ρούχα της κολεξιόν του. «Suck in» γρύλλιζε o σχεδιστής καθώς προσπαθούσε να την στριμώξει σε ένα κολλητό μαύρο μίντι φόρεμα, «hop hop» καθώς ανέβαζε τη φούστα της. Και αυτή άφηνε μικρά ουρλιαχτά πόνου για να σπεύσει να διευκρινίσει «μην ανησυχείς, είναι ο ήχος που κάνω όταν είμαι ευτυχισμένη». Τα βίντεο έγιναν viral και ο Tom Ford γέλασε δυνατά στα μούτρα όσων θεωρούν την αποσπώμενη ζελατίνα που καλύπτει την μόδα τόσο πολύτιμη όσο η ιατρική. Η κουλτούρα της μόδας και της ομορφιάς με τα πανομοιότυπα στυλ πήρε μια πρώτη μικρή ρωγμή απηχώντας την Κοκό Σανέλ «για να είσαι αναντικατάστατη, πρέπει αν είσαι μοναδική».
Αυτό το κυνικό, αυτοσαρκαστικό στοιχείο που καταργεί τον ναρκισσισμό και δείχνει πως το όμορφο δεν είναι απαραίτητα ωραίο, ένιωσα να αναδύεται πρόσφατα στην επίδειξη μόδας του Απόστολου Μητρόπουλου με την εύγλωττη αναγραφή «Fashioff» σε κάποια ρούχα (το fuck off συναντά το fashion, σκέφτηκα) και την ανακοίνωση «Fashion has changed». Η μόδα άλλαξε, όσο εμείς ακκιζόμασταν λίγο πριν το κλικ της επόμενης φωτογραφίας.
Ο Μητρόπουλος είναι από τους σχεδιαστές που ευλαβικά πιστεύουν στην απόλυτη ακρίβεια, την λατρεία του ιδανικού πατρόν, ενώ τα τυπώματα που κάνει στα υφάσματα απλά δεν μπορούν καν να βρουν μιμητές (ρούχα του έχουν φορέσει μεταξύ άλλων η Μάιλι Σάιρους και η Ντέπι Μαζάρ η ηθοποιός κολλητή φίλη του Κιθ Χέρινγκ και της Μαντόνα ). Προδιαγραφές υψηλής ραπτικής που δεν αυτοπαγιδεύεται, με στέραιο πάτημα στα εικαστικά, αναφορές ωδές σε σπουδαίους ζωγράφους και γλύπτες από τον Πικάσο ως τον Ντάμιεν Χιρστ, εμβαπτισμένες στην ποπ κουλτούρα του περιοδικού Face, του Πρινς, της Μαντόνα. Διότι χρειάζεται να έχεις όλες αυτές τις αναφορές μαζί με την άψογη τεχνική για να μπορέσεις να ξεπεράσεις την ματαιόδοξη, υπνωτική μαρμότα της μόδας. Και τότε μόνο μπορείς να την δεις στην καλύτερη μορφή της.
Mέσα στην αποθήκη της Γκαλερί Ζουμπουλάκη στα Πετράλωνα, η κολεξιόν του διατρανώνει λοιπόν ότι η μόδα έχει αλλάξει. Φαρδιά χούντις που νιώθεις ότι έχουν μια γλυπτική βαρύτητα, πάνω από μεταλλικής υφής μακριές φούστες με στενές πιέτες, παντελόνι φόρμας με συγκλονιστικό στενής γραμμής με τονισμένους ώμους δερμάτινο σακάκι, φαρδιά φούστα με αλλεπάλληλες ραφές υφασμάτων κάτω από φαρδιά ζακέτα φόρμας. Και μαζί αξεσουάρ της καθημερινής μας ζωής. Κύματα υφασμάτων και χρωμάτων, αλλεπάλληλα, που έφεραν κωδικούς μόδα, τέχνης και streetlife αισθητικής, όχι στείρες εικόνες των κυρίαρχων προδιαγραφών.
Η δικτατορία των κανόνων της μόδας στα δημιουργικά εργαστήρια καταλύεται – απομένει η επιφάνεια του Ιnstagram και των τηλεοπτικών σόου. Τα χει πει όλα ο ιταλός αυτοκράτορας της μόδας που έκανε την Μέδουσα έμβλημα του οίκου του. «Μην ακολουθείς τις τάσεις. Μην ανήκεις εσύ στην μόδα, αλλά αποφάσισε τι είσαι, τι θέλεις να εκφράσεις με τον τρόπο που ντύνεσαι και τον τρόπο που ζεις». Ε ναι, ο Τζιάνι Βερσάτσε.