Το μπλε Williams θα είναι ένα από τα αυτοκίνητα που θα συγκεντρώσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον στην έκθεση NEC Classic Motor Show, στις 12 και 13 Νοεμβρίου, στη Μ. Βρετανία | Silverstone Auctions
Θέματα

Clio Williams: Ποιος τυχερός θα πάρει αυτή την υπέροχη «μούσα»;

Στην αρχαιότητα η Κλειώ ήταν η μούσα της ιστορίας. Και στο νεότερο αυτοκινητικό λεξικό αυτό το θρυλικό εργαλείο της Renault είναι το απόλυτο αυτοκίνητο που έγραψε ιστορία στα προσθιοκίνητα hot hatch. Πριν λίγες ώρες ο οίκος Silverstone Auctions «ανέβασε» το σπάνιο «λαχείο» που περιμένει στην κληρωτίδα
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Το Renault Clio Williams που βλέπετε, γράφει στο οδόμετρο 92.742 χιλιόμετρα. Ή 57.964 μίλια, καθότι το συγκεκριμένο είναι δεξιοτίμονο. Δεν είναι πολλά για ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς για σχεδόν τριάντα χρόνια. Έρχεται παρέα με ένα πλήρες αρχείο ιστορικού και μιας φροντίδας, στοργής και προδέρμ, που, όπως λέει ο δημοπρατικός οίκος, το συνόδευσε από την πρώτη μέρα ιδιοκτησίας του.

Το Clio Williams ανήκει, αξιωματικά πλέον, στη χρυσή λίγκα των λεγόμενων «youngtimers», των αυτοκινήτων, από τη δεκαετία του ’80 κυρίως και εντεύθεν, που μαγνητίζουν το νέο κύμα επενδυτών. Και πώς να μην ανήκει σε μια τέτοια λίστα τούτο το αγαπημένο; Ήταν τόσο «ειδικό» για προσθιοκίνητο, τόσο χαρισματικό κινηματικά. Μόνο μπλε, με τον κωδικό «449 Sports Blue» και τις χρυσές Speedline στους τροχούς, το Williams ανήκει στα καλύτερα FWD που φτιάχτηκαν ποτέ. Προσωπικά, θεωρώ πως αισθητικά στέκεται ακόμη και σήμερα ανετότατα, στρίβει υποδειγματικά και είναι τελείως cult. Ίσως να ‘δινα και ένα νεφρό για πάρτη του. Άλλωστε, για αυτό ο Θεός μας έδωσε δύο.

Ο χρόνος πέρασε με χάρη πάνω από το Clio Wlliams. Το κόσμημα δεν κυκλοφορεί συχνά ανάμεσα μας. Τουλάχιστον δεν έχoυμε τύχει να δούμε εμείς και πολλά ορίτζιναλ. Όχι τίποτα μαϊμουδιές με ψεύτικα φτερά και χρυσά σπρέϊ απ’ το σούπερ μάρκετ

Το Williams -που, εντάξει, δεν είχε καμία σχέση με την ομώνυμη ομάδα της Φόρμουλα 1 αλλά το 1993 ήταν χρήσιμη η σύνδεση με την κορωνίδα του motorsport ως εμπορική σημειολογία που να σπρώξει τις πωλήσεις- δεν ήταν απλώς ένα υπερκυβισμένο Clio 16S. Είχε ουσιαστικές διαφορές σε σχέση με το «απλό» – που, εδώ που τα λέμε, και το απλό μια χαρά ήταν. Όμως, το Williams είχε άλλες βαλβίδες, πιο άγριους εκκεντροφόρους, διαφορετικό στρόφαλο, φαρδύτερο εμπρός μετατρόχιο, ενισχυμένο κιβώτιο, πιο φαρδείς τροχούς, ψαλίδια παρόμοια με του Renault 19 16V, προφανώς πιο σφιχτή ανάρτηση και, βέβαια, εκείνο το μεταλλικό ταμπελάκι με τον αύξοντα αριθμό για αυτή την καταραμένη τη ματαιοδοξία. Αυτό που βλέπετε στην κεντρική φωτό.

Το χειροκίνητο πεντάρι κιβώτιο με το οποίο έβγαινε αποκλειστικά το Clio Williams. Γρήγορο, όχι τόσο γλυκό όσο αντίστοιχα γιαπωνέζικα, και με φαρδύ λεβιέ που χαιρόσουν να χουφτώνεις

Βέβαια, για να τα λέμε όλα, οι Γάλλοι την έκαναν την πατατιά. Ενώ είχαν υποσχεθεί στους αρχικούς πελάτες τους πως θα είναι αυστηρή η παραγωγή (κάτι που εξ ορισμού ενισχύει ακόμα περισσότερο το συλλεκτικό χαρακτήρα), στη συνέχεια έβγαλαν τα Williams 2 και Williams 3. Τα οποία ήταν επίσης σε μπλε αλλά σε μια ελαφρώς πιο φωτεινή απόχρωση, αυτήν με κωδικό 432 Monaco Blue. Εντάξει, ήταν η σχεδόν απρόσμενη ζήτηση, βλέπετε. Τι να κάνει και η Renault; Ενώ αρχικά υπολόγιζε μόνο όσα χρειάζονταν για την ομολογκασιόν (2.500 μονάδες), έφτιαξαν σε πρώτη φάση 3.800. Όμως, καθώς ξεπουλήθηκαν με το καλημέρα, πρόσθεσαν άλλες 1.600 μονάδες. Το χρήμα ουδείς εμίσησεν.

Τριάκτινο τιμόνι με ωραία, γραμμική αίσθηση (καμία σχέση με τις ηλεκτρικές κρεμαγιέρες που ακολούθησαν στα επόμενα Clio) και μπλε διάκοσμος. Το «γραφείο» της οδήγησης

Στη συνέχεια, το Williams πέρασε απ’ τα τεστ του ειδικού Τύπου. Συγκέντρωσε διθυράμβους (το αξιόπιστο βρετανικό περιοδικό evo το έχει κατατάξει στην 6η θέση ανάμεσα στα αυτοκίνητα της δεκαετίας), κρέμασε σαγόνια σε πίστες, αγώνες, αναβάσεις και, κάπως έτσι, η Renault αποφάσισε να φτιάξει κι άλλα. Συνολικά, κατασκευάστηκαν 12.100 μονάδες.

Η θέση οδήγησης δεν ήταν ιδανική, όμως τα τύπου μπάκετ καθίσματα συγκρατούσαν ικανοποιητικά το σώμα στις καμπές ενώ ήταν και αρκετά αναπαυτικά δεδομένου του σπορ χαρακτήρα

Ναι, το 1994, το Williams ήταν το απόλυτο, οδηγοκεντρικό, ατμοσφαιρικό hot hatch της τελευταίας εικοσαετίας, πριν τα προσθιοκίνητα ερωτοτροπείσουν με τούρμπο, 300 ίππους, μεγαλύτερες διαστάσεις και πεντάθυρα αμαξώματα. Ανόθευτο, με συμμετοχικό πίσω άξονα, ντιρέκτ και σοφά ομοιογενές ως έλεγχο αμαξώματος, μικρό για να αισθάνεσαι πιο έντονα το σασπένς της ταχύτητας και αρκετά ανθεκτικό στην πίεση. Το μόνο που δεν με βόλεψε ήταν η γωνία του καθίσματος σε σχέση με το τιμόνι, ένα θέμα που συνέχιζε να με ταλαιπωρεί ακόμα και στα Clio RS Mk3. Τι να κάνουμε; Ουδείς τέλειος και ακόμα και οι «μάγοι» της Renault Sport είχαν τα κολλήματά τους.

Συγγνώμη αλλά δεν ξαναβγαίνει τέτοιο. Προσθιοκίνητο για να κρατήσεις για πάντα στο γκαράζ και να το δείχνεις στο γιο σου όταν γεράσεις