Έχουν περάσει ακριβώς έντεκα χρόνια από το τέλος της παραγωγής του Mazda RX-8, το 2012. Ο μαζεμένων διαστάσεων Wankel κινητήρας που φορούσε το «Ρο-Χι» (όπως το λέγαμε χάριν συντομίας στην ημεδαπή) ήταν ταμάμ για την ελληνική πραγματικότητα. Μόλις 1,3 λίτρα, τρελή ντρίμπλα στο παρανοϊκό φορολογικό σύστημα που τιμωρεί ένα πιστόνι αν είναι μερικά χιλιοστά μεγαλύτερο, στην πράξη ισοδυναμούσε με δυομισάλιτρο, στρόφαρε σα μοτοσικλέτα, χαμήλωνε το κέντρο βάρους καθότι κόμπακτ σχεδίασης, το «Ρο-Χι» δεν ήξερε τι σήμαινε η λέξη «υποστροφή», απέδιδε 192 και 231 ίππους αναλόγως έκδοσης και δε χρειαζόσουν ένα νεφρό για να το αγοράσεις. Μπόνους ότι το RX-8, σχεδιαστικά, έδειχνε περισσότερο σπορ απ’ όσο άντεχε ο γείτονας. Πολλά στόματα άνοιξαν τον Απρίλη του 2003 όταν πρωτοπαρουσιάστηκε. Κρίμα που, μερικά χρόνια αργότερα, αποδομήθηκε το σενάριο εμπορικής επιτυχίας του, όπως έχει αναλυτικά γραφτεί. Ωστόσο, σ’ αυτά τα έντεκα χρόνια που μεσολάβησαν από τότε που σταμάτησε η παραγωγή του RX-8, η ιαπωνική εταιρεία δε σταμάτησε να έχει στο βάθος του μυαλού της την επαναφορά του Wankel.
Έτσι, λίγους μήνες πριν, τώρα δα, Ιούνιος του ’23, παρουσίασε το MX-30 e-Skyactive R-EV – ουφ, άντε να το θυμάσαι όλο αυτό. Ως γνωστόν, δεν πρόκειται για την ανάσταση του Wankel κινητήρα όπως τον ξέραμε αφού, ουσιαστικά, στη συγκεκριμένη περίπτωση ο περιστροφικός κινητήρας χρησιμοποιείται για την κίνηση της γεννήτριας του ηλεκτροκινητήρα αυτού του plug-in υβριδικού SUV.
Επίσης, η επικαιρότητα λέει πως, αυτές τις μέρες, στο Διεθνές Σαλόνι του Τόκιο, όλοι έμειναν να θαυμάζουν το πανέμορφο κονσεπτικό Mazda Iconic SP. Πολλά γράφονται για το εάν αυτό το εκπάγλου καλλονής κουπέ -πρέπει να είναι το ωραιότερο σχήμα που έχει υπάρξει ποτέ με σήμα της Mazda στο καπό- θα αποτελέσει τον προπομπό του διαδόχου του RX-7. Ίσως και του MX-5; Χμμμ…. για το τελευταίο κρατάτω μικρό καλάθι. Όμως αν η Mazda αποφασίσει να φέρει ξανά στην αγορά το θρυλικό FD, μάλλον θα πρέπει να ζυγίσει πολύ προσεκτικά τις τσέπες της. Τι εννοώ: το Iconic SP -ξαναλέμε ως concept car- έχει δύο ρότορες (βλ. Wankel), ηλεκτροκινητήρα, γεννήτρια, ενώ χαρακτηρίζεται ως ικανό να καίει και υδρογόνο. Δεν ξέρω, όλος αυτός ο συνδυασμός ακούγεται εξαιρετικά τεχνολογικά κομπλικέ σε επίπεδο παραγωγής και ενδεχόμενης απόσβεσης για το μπάτζετ μιας μικρής εταιρείας, όπως η Mazda. Κι αυτό με τη διευκρίνιση πως επισήμως η Mazda έχει καταθέσει ένα σωρό πατέντες για το συνδυασμό ενός Wankel κινητήρα με διάφορους συνδυασμούς. Το «ύφασμα» το ξέρει. Τόσα λεφτά υπάρχουν;
Σε κάθε περίπτωση, όπως προαναφέρθηκε, η Mazda μετράει δεκαετίες με την τεχνογνωσία του Wankel. Ήδη από την άνοιξη του 1967. Όταν, δηλαδή, η Γαλλία έβραζε από τα γεγονότα του Μάη του ’67 και του Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ, στην άλλη πλευρά του πλανήτη, στην Ιαπωνία, συντελούνταν ένα μηχανολογικό θαύμα. Γεννιόταν εκείνο το κομψό κουπέ, το Mazda Cosmo Sport (110S) που πρωτοφόρεσε ένα ρότορα στα σωθικά του. Έκτοτε έτρεξε πολύ νερό στο μύλο των μοντέλων της με Wankel κινητήρα. Από το Mazda R100, τα RX-3, τα RX-2, τον Μάρτιο του 1978 με την πρώτη γενιά του RX-7 και ένα σωρό άλλα μοντέλα. Μέχρι τώρα, δηλαδή, Φθινόπωρο του 2023, με το MX-30 e-Skyactive R-EV – αμ, έλα που δεν το θυμάσαι με τίποτα όλο αυτό το βαφτιστικό.
Τέλος πάντων, αν όντως βγει το Iconic SP κάποτε στην παραγωγή και είναι τόσο κουκλί, σαν μίνι-Φεράρι, μαζεμένο με μόλις 4,15 μέτρα και λίγα, αναλογικά για την εποχή, 1.450 κιλά, θα είναι μια στιγμή γιορτής για την ιαπωνική εταιρεία. Ίσως, ποιος ξέρει, και για την επόμενη γενιά σπορ αυτοκινήτων. Τα «καρπούζια» είναι πολλά για μια μικρή μασχάλη, αλλά η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Έστω κι αν ο «θείος» Wankel δεν θα φτύνει φλόγες από τις πίσω εξατμίσεις ενός τουμπανιασμένου, «κακού» RX-7.