Το φιλμ «Druk» ή «Another Round» του δανού σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ, που θα προβληθεί στην Ελλάδα με τίτλο «Ασπρο πάτο», αναδείχτηκε τον περασμένο Δεκέμβριο Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία, εξασφαλίζοντας συνολικά τέσσερα βραβεία στην τελετή απονομής των 33ων Βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, η οποία για πρώτη φορά διεξήχθη διαδικτυακά από το Βερολίνο, λόγω πανδημίας.
Ο Τόμας Βίντερμπεργκ κέρδισε το βραβείο του καλύτερου Ευρωπαίου Σκηνοθέτη και μοιράστηκε το βραβείο του καλύτερου Ευρωπαίου Σεναριογράφου με τον Τομπίας Λίντχολμ, ενώ ο πρωταγωνιστής της ταινίας Μαντς Μίκελσεν (γνωστός από τις ταινίες «Rogue One» και «Casino Royale») τιμήθηκε με το βραβείο του καλύτερου Ευρωπαίου Ηθοποιού.
Ακόμη, η ταινία είναι υποψήφια για τέσσερα βραβεία Bafta, μεταξύ των οποίων του καλύτερου σκηνοθέτη και του καλύτερου ηθοποιού για τον Μίκελσεν. Επίσης αναμένεται η υποψηφιότητά της για δύο Όσκαρ, μία από τις οποίες στην κατηγορία καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Οπως αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του στο BBC, κάθε βραβείο που κερδίζει η ταινία –όπως και η ίδια η ταινία– είναι αφιερωμένο στη μνήμη της 19χρονης κόρης του Ιντα, η οποία συμμετείχε στο καστ του «Another Round», αλλά σκοτώθηκε σε αυτοκινητικό δυστύχημα, τέσσερις ημέρες μετά την έναρξη των γυρισμάτων.
«Αυτή η ταινία είναι εξαιρετικά ιδιαίτερη για μένα, γιατί έχασα την κόρη μου κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων και έτσι την κάναμε, για να τιμήσουμε τη μνήμη της», εξηγεί ο Τόμας Βίντερμπεργκ, «Λάτρευε το έργο, και έτσι κάθε διάκριση που παίρνει, είναι διάκριση για εκείνη», λέει.
«Στην αρχή ήταν σχεδόν αδύνατο να συνεχίσουμε, όλοι διαλυθήκαμε. Ο μόνος τρόπος να συνεχίσουμε ήταν να το κάνουμε για εκείνη. Γι’ αυτό και το όνομα της κόρης μου υπάρχει στο τέλος της ταινίας. Μου έδινε έναν λόγο να σηκώνομαι το πρωί, έκανα κάτι για εκείνη. Είχα ένα νόημα, παρ’ όλο που όλα φαίνονταν χωρίς νόημα», λέει ο δυστυχής πατέρας και προσθέτει ότι οι συνθήκες της δημιουργίας της έκαναν την ταινία «πιο σπουδαία».
«Ξεκίνησε ως ταινία για το αλκοόλ και τη φιλία, αλλά στη συνέχεια είχαμε τη φιλοδοξία να αναβαθμίσουμε το “Another Round” και να κάνουμε μια ταινία για τη ζωή. Όχι μόνο να είμαστε ζωντανοί αλλά να ζούμε. Η ταινία συμβαίνει στην τάξη της Ιντα, με τους φίλους της, στο σχολείο τους, και κατά κάποιον τρόπο δοξάζει τα νιάτα και τη ζωή που έκανε», εξηγεί ο σκηνοθέτης.
Ο Μαντς Μίκελσεν υποδύεται τον Μάρτιν, έναν καθηγητή Ιστορίας. Ο Μάρτιν μαζί με τους συναδέλφους του Τόμι, Πέτερ και Νικολάε (τους ρόλους παίζουν αντίστοιχα οι Τόμας Μπο Λάρσεν, Λαρς Ραντε και Μάνους Μιλάνγκ) κάνουν ένα πείραμα για να δουν αν το αλκοόλ μπορεί να τους βοηθήσει να ανακαλύψουν τη χαμένη «joie de vivre» (χαρά για ζωή) και την πνευματική ευστροφία της νεότητάς τους.
Οι σεναριογράφοι Τόμας Βίντερμπεργκ και Τομπίας Λίντχολμ εμπνεύστηκαν από τη θεωρία του νορβηγού ψυχολόγου Φιν Σκόρντερουντ, που υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι γεννιούνται με μειωμένο –κατά 0,5%– επίπεδο αλκοόλ στο αίμα. «Αν το είχαμε, θα ενίσχυε, όπως υποστηρίζει, τη δημιουργικότητα, το θάρρος και την έμπνευση», λέει ο Βίντερμπεργκ.
Και συμπληρώνει ότι ψάχνοντας «επίσης την παγκόσμια ιστορία, έμαθα και απόλαυσα το γεγονός ότι έχουν γίνει τεράστια επιτεύγματα από ανθρώπους που ίσως ήταν μεθυσμένοι». Οι δύο σεναριογράφοι βρήκαν «συναρπαστικό ό,τι το ποτό, το οποίο είναι κοινωνικά αποδεκτό, μπορεί να εξυψώνει τους ανθρώπους και να εξυψώνει καταστάσεις, αλλά επίσης σκοτώνει ανθρώπους και ταυτόχρονα καταστρέφει οικογένειες».
«Θέλαμε να κάνουμε ένα αφιέρωμα στο αλκοόλ, αλλά είναι αυτονόητο ότι θέλαμε επίσης να δώσουμε μια εικόνα με πολλές αποχρώσεις. Ωστόσο ποτέ δεν θέλαμε να ηθικολογήσουμε αλλά ούτε και να διαφημίσουμε το αλκοόλ», συμπληρώνει. Ο σκηνοθέτης τονίζει ακόμα ότι «τα γυρίσματα ήταν εντελώς στεγνά, χωρίς καθόλου αλκοόλ». Ωστόσο «την περίοδο της προετοιμασίας και στις πρόβες, παίξαμε λίγο με το ποτό, στο πλαίσιο της έρευνας», λέει στο BBC.
Ο Τόμας Βίντερμπεργκ και ο Μαντς Μίκελσεν είχαν συνεργαστεί και παλιότερα στο «Κυνήγι» («The Hunt»), μια από τις καλύτερες ταινίες του 2012. Η ταινία είχε θέμα την παιδική κακοποίηση και ήταν επίσης υποψήφια για Όσκαρ, Bafta και Χρυσές Σφαίρες. Και ο Μίκελσεν τιμήθηκε για την ερμηνεία του με το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Καννών.
Ο Βίντερμπεργκ μιλάει με θαυμασμό για τον πρωταγωνιστή της ταινίας του: «Ο Μαντς είναι εξαιρετικός ηθοποιός, είναι σαν το καλύτερο όργανο που μπορείς να έχεις σε μια ορχήστρα, πιστεύω ότι έχουμε φτάσει πολύ μακριά και οφείλεται σ’αυτόν», λέει και συμπληρώνει ότι «αυτή η ταινία αποδεικνύει το εύρος του: είναι ένας κατεστραμμένος άνθρωπος στα πρόθυρα της κατάθλιψης, που, όπως όμως θα δείτε, καταλήγει σε έναν χορό. Δείχνει τη δύναμή του ως ηθοποιός. Είναι εκπληκτικό αυτό που έκανε».
Η ταινία σημείωσε μεγάλη επιτυχία στο box office της Δανίας πέρυσι όταν άνοιξαν οι κινηματογράφοι, πράγμα ανακουφιστικό για τον σκηνοθέτη, που ήταν «νευρικός γιατί είναι μια ταινία γεμάτη ποτά, ανόητη κατανάλωση αλκοόλ και ένα άνοιγμα χορευτικό σε έναν κόσμο εγκλεισμού και θανάτου και οικονομικής κρίσης».
«Ανησυχούσα ότι θα φαινόταν ελαφρώς άσχετη, αλλά συνέβη το αντίθετο. Νομίζω ότι υπήρχε ανάγκη για αυτήν την παράλογη, πολύ φυσική συμπεριφορά. Οι άνθρωποι φαίνεται ότι αγάπησαν την ταινία που στάθηκε ακόμη πιο τυχερή», λέει με ανακούφιση ο δανός σκηνοθέτης.