Ερχεται η πρώτη ψηφιακή «έξυπνη» πάνα για μωρά η οποία θα είναι εφοδιασμένη ειδικούς αισθητήρες που θα ενημερώνουν τους γονείς εάν το καμάρι τους έχει λερωθεί και πρέπει να αλλαχτεί ή συνεχίζει να παίζει ή να κοιμάται ήσυχο.
Ηδη όμως έχει ξεσπάσει μια έντονη πολεμική στο Διαδίκτυο ανάμεσα στους φανατικούς της τεχνολογίας που χαιρετίζουν την επικείμενη έλευση αυτής της πρωτοποριακής πάνας που υπόσχεται να διευκολύνει σημαντικά τους πατέρες και τις μητέρες όλου και τους «παλαιάς κοπής» γονείς οι οποίοι δεν αντιλαμβάνονται τι εξυπηρετεί η καταφυγή στα μικροτσίπ και στις συνδέσεις Bluetooth, δεδομένου ότι η οσμή, η υγρασία και το κλάμα του μωρού αποτελούν αδιάσειστες ενδείξεις ότι πρέπει να αλλαχτεί.
Φαίνεται, όμως, πως η εποχή μας δικαιώνει τους λάτρεις της τεχνολογίας γιατί αισθητήρες και μικρόφωνα και κάμερες χρησιμοποιούνται για την εξ αποστάσεως επιτήρηση των μωρών εδώ και πολλά χρόνια. Και το πεδίο εφαρμογής της τεχνολογίας του αποκαλούμενου «Διαδικτύου των Πραγμάτων» (Internet of Things) διευρύνεται ολοένα και περισσότερο με τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης να ανάβουν τους προβολείς των αυτοκινήτων όταν αυτά εισέρχονται σε κάποια σήραγγα ή νυχτώνει και να ελέγχουν ένα ολόκληρο νοικοκυριό, γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή σχεδόν τα πάντα, από το ποιος χτυπάει το κουδούνι της εξώπορτας έως το τι υπάρχει στο ψυγείο.
Σχετικά με την ψηφιακή πάνα η ουσιαστική είδηση έγκειται στο γεγονός πως μια τεχνολογία που υπάρχει ήδη αλλά αξιοποιείται από λίγους, θα καταστεί σύντομα προϊόν μαζικής κατανάλωσης χάρη στη σύμπραξη δύο παγκόσμιων κολοσσών: της Google και της Procter & Gamble. Η Lumi, η τεχνολογία ελέγχου της πάνας που ανέπτυξαν οι ερευνητές της Verily, της εταιρείας του ομίλου Alphabet-Google που ειδικεύεται στην ανάπτυξη προϊόντων που διευκολύνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων, θα πωλείται από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο από την Pampers, την αμερικανική μάρκα μωρουδιακών και παιδικών προϊόντων που ελέγχεται από την Procter & Gamble σε συσκευασίες που θα εμπεριέχουν μια ειδική εφαρμογή, ένα φορμάκι με τους αισθητήρες συν τις «έξυπνες» πάνες.
Το οικονομικό κίνητρο της P&G είναι ξεκάθαρο: δεδομένης της μείωσης των γεννήσεων στις αναπτυγμένες χώρες, για να μπορέσει να αυξήσει τα έσοδά της θα πρέπει να πωλεί πάνες μεγαλύτερης αξίας. Συγχρόνως, όμως, τα στελέχη της αμερικανικής πολυεθνικής έχουν κατά νου πως η ανταγωνιστική Huggies που ελέγχεται από την Kimberly-Clark, πειραματίζονται από πέρυσι με πάνες που ειδοποιούν τους γονείς, μέσω ενός sms, όταν το σπλάχνο τους πρέπει να αλλαχτεί.
Οσον αφορά τους καταναλωτές – σημειώνει σε κείμενό του ο Μάσιμο Γκάτζι της Corriere della Sera – θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι διανύουμε μια περίοδο «ανθρωπολογικού μετασχηματισμού του Homo Sapiens, ο οποίος όχι μόνον εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από το έξυπνο κινητό του, αλλά ωθείται να χρησιμοποιεί ολοένα και λιγότερο τις φυσικές του ικανότητες και τις αισθήσεις του (όραση, όσφρηση, ακοή) τις οποίες αντικαθιστά η τεχνολογία».
Ειδικά για τις «έξυπνες» πάνες θα πρέπει να γνωρίζουμε επίσης πως οι κυρίαρχοι της ψηφιακής τεχνολογίας, οι οποίοι επικρίνονται έντονα για την τάση τους να εφευρίσκουν νέες υπηρεσίες, αξιοποιώντας ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, θα μπορούν, πλέον, να συγκεντρώνουν πληροφορίες για τα νεογέννητα παιδιά όλου του κόσμου.
«Θα χρησιμοποιήσουμε τα δεδομένα στο σύνολό τους, όχι μεμονωμένα, και μόνο για την ανάπτυξη νέων προϊόντων χρήσιμων για το κοινό», διαβεβαιώνει η Google-Alphabet. Η οποία, ωστόσο, αναγνώρισε πρόσφατα πως παραβίασε την ιδιωτικότητα πλήθους ανηλίκων με μια άλλη δική της εταιρεία, το YouTube: κατέληξε σε συμφωνία με την ομοσπονδιακή επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ για την καταβολή προστίμου ύψους πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, αφότου παραδέχτηκε πως συνέλεξε προσωπικά δεδομένα παιδιών ηλικίας κάτω των 13 ετών, παραβιάζοντας τη σχετική νομοθεσία για την προστασία των ανηλίκων στο Διαδίκτυο.