Θέματα

Τι κερδίζει η χώρα από την Coca-Cola 3Ε

Μια μελέτη, ανεξάρτητης εταιρείας, αναλύει την αξία για την εθνική οικονομία και για την απασχόληση από τη συνολική δραστηριότητα της Coca-Cola Τρία Εψιλον στην Ελλάδα
Σπύρος Σεραφείμ

Κατά καιρούς έχουν γραφεί πολλά για την εν λόγω επιχείρηση και τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, τα οποία συνοψίζονται σε μία ερώτηση: «Τελικά, τι κερδίζει η χώρα μας από την εγχώρια παρουσία αυτού του κολοσσού;».

Μια μελέτη έρχεται τώρα να φωτίσει την αλήθεια, με βάση στοιχεία του 2014, αναλύοντας την αξία στην εθνική οικονομία και απασχόληση από τη συνολική δραστηριότητα της Coca-Cola Τρία Εψιλον και της The Coca-Cola Company στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, στο πλαίσιο της έρευνας μελετήθηκε όχι μόνο η δραστηριότητα των δυο εταιρειών που αποτελούν το Σύστημα της Coca-Cola στην Ελλάδα -δηλαδή, η Coca-Cola Company στην Ελλάδα και η Coca-Cola Τρία Εψιλον- αλλά επίσης και οι δραστηριότητες των εταιρειών Coca-Cola HBC Μ.Ε.Π.Ε. και ΤΣΑΚΙΡΗΣ Α.Β.Ε.Ε, τοπικές θυγατρικές του Ομίλου Coca-Cola HBC AG (Coca-Cola HBC) στη χώρα μας.

Τη μελέτη την υπογράφει ο καθηγητής Ιθαν Καπστάιν, επικεφαλής της ομάδας της Steward Redqueen, της ανεξάρτητης εταιρείας που εξειδικεύεται σε μελέτες κοινωνικο-οικονομικού αποτυπώματος. Ο Ιθαν Καπστάιν είναι επισκέπτης καθηγητής στη Σχολή Woodrow Wilson του Πανεπιστημίου του Princeton και ανώτερος σύμβουλος επί των Οικονομικών στο Αμερικανικό Ινστιτούτο για την Ειρήνη, ενώ υπηρετεί ως Γενικός Διευθυντής Ερευνας στο Ινστιτούτο Διεθνούς Ηγεσίας McCain. Με τη Steward Redqueen ο καθηγητής συνεργάζεται στις μελέτες οικονομικού αποτυπώματος.

Η μελέτη παρουσιάζει την άμεση, έμμεση και επαγόμενη συμβολή που δημιουργεί η 3Ε στην ελληνική οικονομία και απασχόληση, υπολογίζοντας:

1. Tην προστιθέμενη οικονομική αξία, δηλαδή το σύνολο των εσόδων που εισπράττουν:

2. Tις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης (full-time equivalents – FTE) που υποστηρίζουν.

Η δραστηριότητα αυτή, από την προμήθεια πρώτων υλών, τη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων, τη συνεργασία με την αγορά και τα σημεία πώλησης, τις υπηρεσίες marketing και επικοινωνίας των προϊόντων, συνθέτει την προστιθέμενη αξία που δημιουργείται για τη χώρα από όλες αυτές τις εταιρείες και τα χιλιάδες άτομα που συνεργάζονται σε αυτή την αλυσίδα στην Ελλάδα.

Ερευνα με Νομπέλ

Ακολουθώντας τη -βραβευμένη με Νομπέλ- μεθοδολογία τού μοντέλου «εισροών-εκροών», αυτή η μελέτη αναλύει το κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα που προκύπτει στην Ελλάδα από όλα τα στάδια της δραστηριότητας: από την παραγωγή, συσκευασία, διακίνηση (τοπικοί παραγωγοί και προμηθευτές για πρώτες ύλες και υπηρεσίες), μέχρι την προώθηση και την τελική διάθεση των προϊόντων (χονδρεμπόριο και λιανεμπόριο).

(Το παραπάνω βίντεο είναι μια παραγωγή της Coca-Cola)

Σε όλους τους τομείς υποστηρίζονται εισοδήματα, φορολογικά έσοδα και θέσεις εργασίας. Υπολογίζεται έτσι η προστιθέμενη οικονομική αξία, δηλαδή το σύνολο των εσόδων που εισπράττουν τα νοικοκυριά (από τις αμοιβές εργαζομένων και προμηθευτών), οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις (με τη μορφή κερδών και αποταμιευμένου κεφαλαίου) και το Κράτος (μέσω των φορολογικών εισφορών), αλλά και η συμβολή στην απασχόληση, δηλαδή οι θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης (full-time equivalents – FTE) που υποστηρίζονται σε κάθε επιμέρους στάδιο.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, που παρουσιάστηκαν από τον καθηγητή Kapstein, η συνολική προστιθέμενη αξία της δραστηριότητας αυτής της εταιρείας ανέρχεται σε €924 εκατ. (ποσό που ισοδυναμεί με το 0,5% του ΑΕΠ), δηλαδή για κάθε €1 άμεσης προστιθέμενης αξίας, δημιουργούνται €7 στην ελληνική οικονομία. Οι άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται ανέρχονται σε 21.300, ενώ για κάθε άμεση θέση εργασίας υποστηρίζονται άλλες 11 έμμεσες θέσεις στην ελληνική οικονομία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης για την οικονομική συμβολή και την προστιθέμενη αξία που δημιουργείται για τον κλάδο, τους πελάτες και συνεργάτες, τους προμηθευτές και συνολικά για την εθνική οικονομία, η δραστηριότητα της Coca-Cola Τρία Εψιλον και The Coca-Cola Company στην Ελλάδα:

Μια ενδιαφέρουσα παράμετρος της έρευνας αφορά στην ανάλυση της αξίας που δημιουργείται από την εγχώρια παραγωγή των προϊόντων. Ολα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη ότι μέρος της προηγούμενης αξίας θα υπήρχε ακόμη και χωρίς την τοπική παραγωγή.

Τα μεγέθη που αντιστοιχούν αποκλειστικά στην παραγωγή των προϊόντων στην Ελλάδα

Το κοινωνικό και οικονομικό αποτύπωμα αυτής της εταιρείας στη χώρα μας προκύπτει από την οικονομική δραστηριότητα που προκαλούν σε όλη την αλυσίδα αξίας, από την παραγωγή, συσκευασία, προώθηση και διακίνηση των προϊόντων της. Τοπικοί προμηθευτές και παραγωγοί εξαρτώνται από τις ανάγκες της εταιρείας σε πρώτες ύλες, ενώ το χονδρεμπόριο και το λιανεμπόριο βασίζονται στη διακίνηση και πώληση των προϊόντων της. Και προς τις δύο κατευθύνσεις υποστηρίζουν εισοδήματα, φορολογικά έσοδα και θέσεις εργασίας και, κατά αντιστοιχία, το ίδιο ισχύει και για τους συνεργάτες της στη δική τους αλυσίδα αξίας.

Με τη γλώσσα των αριθμών

Με λίγα λόγια, η εγχώρια αλυσίδα αξίας που δημιουργείται κάθε φορά που ένας καταναλωτής επιλέγει τα προϊόντα της εν λόγω εταιρείας αποφέρει έσοδα στο ελληνικό κράτος, εισοδήματα σε ελληνικά νοικοκυριά και υποστηρίζει χιλιάδες θέσεις εργασίας – άμεσα και έμμεσα.

Παρουσιάζοντας αυτή τη μελέτη, ο καθηγητής Καπστάιν επισήμανε σχετικά: «Αυτή η μελέτη καταδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που έχουν οι δυναμικές επιχειρήσεις στην οικονομία. Δείχνει πώς οι εταιρείες δημιουργούν οφέλη όχι μόνο για τις ίδιες, αλλά για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται ένα πολλαπλό αποτύπωμα με θετικό αντίκτυπο πέρα από την εταιρεία, στην απασχόληση και στους σχετικούς κλάδους συνολικά».

Συστάσεις χωρίς… αλκοόλ

Με παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα στην ελληνική αγορά, εδώ και 47 χρόνια, η Coca-Cola Τρία Εψιλον, μέλος του Ομίλου Coca-Cola HBC, αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία μη αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα. Μέσω ενός δικτύου εγκαταστάσεων σε όλη την Ελλάδα, που περιλαμβάνει 25 γραμμές παραγωγής και μονάδες διανομής, παράγει και εμπορεύεται τόσο τα προϊόντα τής The Coca-Cola Company (Coca-Cola, Fanta, Sprite, Powerade, Nestea, illyissimo και τα mixers Schweppes), όσο και τα προϊόντα που έχει αναπτύξει ως εταιρεία (Amita, Frulite και το εμφιαλωμένο νερό ΑΥΡΑ), τα snacks TSAKIRIS, ενώ επίσης διανέμει τα ενεργειακά ποτά Monster. Η Coca-Cola Τρία Εψιλον προσφέρει, επίσης, ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο αλκοολούχων ποτών, που περιλαμβάνει προϊόντα των οίκων Edrington, Ισιδώρου Αρβανίτου, Brown-Forman και Gruppo Campari.

Η Coca-Cola Hellas είναι θυγατρική εταιρεία της The Coca-Cola Company με ευθύνη για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα. Η εταιρεία είναι υπεύθυνη για τη χάραξη στρατηγικής μάρκετινγκ των προϊόντων της και παρέχει τεχνογνωσία και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα προϊοντικής και εταιρικής επικοινωνίας, καθώς και υπηρεσίες για τη διασφάλιση των ποιοτικών ελέγχων των προϊόντων στις τρεις χώρες. Τα προϊόντα της The Coca-Cola Company που διατίθενται στην Ελλάδα είναι τα Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Zero χωρίς καφεΐνη, Fanta, Powerade, Sprite, Nestea, illyissimo Caffe, illyissimo Macchiato, illyissimo Cappuccino.