Οι κάτοικοι των ΗΠΑ καταλαμβάνουν έναν περίπλοκα χαρτογραφημένο κόσμο. Αν κάποιος γράψει στην Google «Burger King» θα του εμφανίσει δεκάδες κοντινές τοποθεσίες του γνωστού εστιατορίου γρήγορου φαγητού, μάλιστα συμπεριλαμβάνοντας και τις συντεταγμένες του.
Στον υπόλοιπο κόσμο όμως, η τοπική γνώση παραμένει τοπική. Ακόμα και όταν οι χώρες διεξάγουν απογραφές, οι πληροφορίες μένουν σε επίπεδο νομού ή επαρχίας.
Για παράδειγμα σκεφτείτε τι γίνεται με τα δεδομένα πληθυσμού. Οι κάτοικοι ζούνε σε πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα, σε μικρές πόλεις συνδεδεμένες με φάρμες ακόμα και στις παρυφές ζούγκλων. Αλλά κανείς δεν γνωρίζει που ακριβώς μένουν οι περισσότεροι από αυτούς.
Το Facebook ανακοίνωσε ότι έχει χαρτογραφήσει περίπου δύο δισεκατομμύρια ανθρώπους και το έκανε καλύτερα από κάθε άλλη παλιότερη προσπάθεια. Το εργαστήριο συνδεσιμότητας της εταιρείας ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα ότι δημιούργησε νέους καλύτερους και υψηλότερης ανάλυσης χάρτες για 20 χώρες. Αν και οι περισσότεροι βρίσκονται σε κατάσταση δημιουργίας ακόμα, και δεν θα είναι διαθέσιμοι πριν το τέλος του χρόνου. Αλλά αν είναι ακριβείς, θα είναι οι καλύτεροι φτιαγμένοι χάρτες που δημιουργήθηκαν ποτέ για αυτά τα μέρη, σύμφωνα με τον Ρόμπινσον Μέιερ στην Atlantic.
Οι χάρτες αυτοί είναι σημαντικοί γιατί αν είναι όντως ακριβείς θα σημάνουν την έναρξη μιας εποχής όπου η χαρτογράφηση υποβοηθείται από την τεχνητή νοημοσύνη.
Στις πλούσιες ανεπτυγμένες χώρες, οι αξιόπιστες πληροφορίες για τον τοπικό πληθυσμό θεωρούνται δεδομένες. Και είναι σημαντικές καθώς δίνουν σημαντικές πληροφορίες σε όσους ασχολούνται με τον αστικό σχεδιασμό, την καλυτέρευση οδικών δικτύων και άλλων. Για αυτόν τον λόγο χρειάζεται οι πληροφορίες για την πυκνότητα του πληθυσμού μιας περιοχής να είναι ενημερωμένες και αξιόπιστες. Επίσης, σε περίπτωση επιδημίας ή μετά από μία φυσική καταστροφή, τέτοιοι χάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καθοριστεί που πρέπει να δώσουν μεγαλύτερο βάρος οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας και αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων.
Το Facebook έχει βέβαια διαφορετικό ενδιαφέρον και φτιάχνει αυτούς τους χάρτες. «Κύριος στόχος της δημιουργίας αυτών των χαρτών ήταν να καθοριστεί ποια σύνδεση στο διαδίκτυο, δεδομένων κινητής τηλεφωνίας ή WiFi, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας. Στόχος μας είναι να καταλάβουμε πώς μπορούμε να αναπτύξουμε τεχνολογίες και να κατανοήσουμε πώς μπορούμε να συνδέσουμε κάθε άτομο στον πλανήτη, ειδικά αυτούς που κατοικούν έξω από τις πόλεις», δήλωσε ο Γιαέλ Μαγκουάιρ, διευθυντής και επικεφαλής του Εργαστηρίου συνδεσιμότητας του Facebook. Περίπου το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού εξακολουθεί να ζει σε απομακρυσμένες ή αγροτικές περιοχές χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο.
Η ομάδα της εταιρείας είναι επιφορτισμένη με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, αλλά και του ελέγχου εικόνων από δορυφόρους που έχει αποκτήσει, για να βελτιώσουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο στις αγροτικές περιοχές και στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Για την ακρίβεια η εταιρεία αγόρασε υψηλής ευκρίνειας δορυφορικές φωτογραφίες από την DigitalGlobe που καλύπτουν κάτι εκατομμύρια χιλιόμετρα της Γης. Ανάμεσα στις χώρες που δημιουργούνται αυτοί οι χάρτες είναι η Νιγηρία, η Κένυα, η Ουγκάντα, η Τουρκία, η Ουκρανία, το Ουζμπεκιστάν και η Ινδία.
Σύμφωνα με όσα είπε την Δευτέρα, 22 φεβρουαρίου, ο ιδρυτής της εταιρείας, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, στο Mobile World Congress 2016 που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στην Ισπανία είπε: «Πιστεύουμε ότι αυτά τα δεδομένα έχουν πολλές περισσότερες εύστοχες εφαρμογές, όπως η κοινωνικο-οικονομική έρευνα και η αξιολόγηση του κινδύνου για τις φυσικές καταστροφές».
Επίσης, συνεργάζεται με το πανεπιστήμιο της Κολούμπια και το Center for International Earth Science Information Network, για να κυκλοφορήσουν τους νέους χάρτες της, έτσι ώστε και άλλες εταιρείες και οργανισμοί να μπορούν να τα χρησιμοποιούν.
Ο Ρόμπερτ Τσεν, διευθυντής του Center for International Earth Science Information Network, πιστεύει ότι οι χάρτες θα έχουν πολλές χρήσεις πέρα από τα έργα πρόσβασης στο διαδίκτυο. «Αυτά τα στοιχεία υψηλότερης ανάλυσης θα είναι χρήσιμα στη βελτιστοποίηση της θέσης των εγκαταστάσεων υγείας και υγιεινής, στον σχεδιασμό των δικτύων ενέργειας και μεταφορών, τη βελτίωση της διαχείρισης των πόρων και την πρόσβαση σε αυτούς, και τέλος στη διευκόλυνση της ανθρωπιστικής βοήθειας», προσθέτει ο ίδιος.
Το Facebook υπολογίζει ότι έχει αναλύσει παραπάνω από 21 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα σε 20 χώρες. Και για να το καταφέρει αυτό, επεξεργάστηκε πάνω από 14 δισεκατομμύρια φωτογραφίες με το νευρωνικό δίκτυό τους. Αυτό είναι δέκα φορές περισσότερα από όλες τις εικόνες που αναλύονται καθημερινά από το Facebook.
Ο κ. Τσεν τονίζει ότι αν και τα πρώτα αποτελέσματα υπόσχονται πολλά, μένει να δούμε πόσο αξιόπιστα θα είναι. Αυτή θα είναι και ένας από τους ρόλους της ομάδας του εξάλλου. Και προσθέτει ότι έχουν δει κομμάτια αυτών των χαρτών. Αν η τεχνική λειτουργεί ο κ. Τσεν πιστεύει ότι το Facebook θα πρέπει να προσθέσει ακόμα έξι χώρες.
Και αν η πληροφορία στους χάρτες αποδειχτεί χρήσιμη θα σημάνει την νίκη πάνω σε κάτι που αποτελεί εμπόδιο σε όσους δουλεύουν με δεδομένα από δορυφόρους, την αλγοριθμική ερμηνεία των δορυφορικών εικόνων.
Στα μισά της επόμενης δεκαετίας, ένας στόλος από δορυφόρους χρηματοδοτημένους από τις εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ θα δώσει πρόσβαση στο κοινό σε περισσότερα terabytes εικόνων από ποτέ πριν. Αυτές οι εικόνες θα είναι και πιο φθηνές και θα είναι πιο σύγχρονες. Αυτό θα επιτευχθεί λόγω του χαμηλότερου κόστους δημιουργίας πυραύλων αλλά και δορυφόρων.
Αυτά τα δεδομένα δεν θα αξίζουν και πολλά αν οι εταιρείες που θέλουν να τις εκμεταλλευτούν δεν καταφέρουν να αποκρυπτογραφήσουν τις πληροφορίες από τις φωτογραφίες, χωρίς την χρήση ανθρώπινου δυναμικού.
Αρκετές νέες εταιρείες όπως η Skydox (εταιρεία που ανήκει στην Alphabet) αλλά και η Descartes Labs λένε ότι έχουν κάνει σημαντικά βήματα για να εξορύξουν τις πληροφορίες από αυτές τις εικόνες χωρίς να έχουν κάποιον να το κάνει. Είναι όλα αυτοματοποιημένα.