Earth Photo: Ενας πλανήτης σε κίνδυνο
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η φωτογραφία έχει τη δύναμη να επιστήσει την προσοχή μας στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας. Φωτογράφοι και κινηματογραφιστές από όλον τον κόσμο συμμετείχαν και φέτος στον διαγωνισμό Earth Photo 2024. Βουνά που καίγονται, παγετώνες που λιώνουν και τοξικές υδάτινες οδοί είναι ορισμένα από τα ανησυχητικά φαινόμενα που απεικονίζονται στις επιλεγμένες φωτογραφίες των φιναλίστ
Ελέφαντες στην Αμπάρα της Σρι Λάνκα τρώνε σκουπίδια επειδή δεν υπάρχει αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων. Ενας ελέφαντας βρέθηκε τραυματισμένος αφού έφαγε έναν αυτοσχέδιο εκρηκτικό μηχανισμόEarth Photo 2024/Damith Osuranga Danthanarayana
▲
Ο κρατήρας Νταρβάζα, στο Τουρκμενιστάν, είναι ένα φρεάτιο φυσικού αερίου που διανοίχτηκε από σοβιετικούς μηχανικούς το 1971, αλλά κατέρρευσε, αναγκάζοντάς τους να του βάλουν φωτιά για να αποτρέψουν τη διαφυγή δηλητηριωδών αερίων. Καίει για πάνω από μισό αιώνα και αναμένεται να καίει τις επόμενες δεκαετίεςEarth Photo 2024/Liz Miller Kovac
▲
Ινδουιστής κάνει το προσκύνημα Chhath Puja κατά μήκος του ποταμού Γιαμούνα, στο Δελχί. Ωστόσο η ιερή οδός είναι πλέον μολυσμένη και οι τοξίνες της θέτουν σε κίνδυνο τόσο τους πιστούς όσο και το οικοσύστημαEarth Photo 2024/Sandipani Chattopadhyay
▲
Η Ροξάν Μπούνστρα εξετάζει ένα υγιές δέντρο κοραλλιών (Acropora palmata) στο φυτώριο Tavernier του Coral Restoration Foundation, το μεγαλύτερο υποβρύχιο φυτώριο κοραλλιών στον κόσμο, στη Φλόριντα. Ο ακραίος θαλάσσιος καύσωνας το περασμένο καλοκαίρι προκάλεσε μαζική λεύκανση των κοραλλιών στο Florida Keys, έναν ύφαλο που είχε ήδη μειωθεί κατά 90%Earth Photo 2024/Jennifer Adler
▲
Η Φαράχ Σάλεμ, μετανάστης καλλιτέχνης από την Αραβική Χερσόνησο, εξερευνά την έννοια του σπιτιού στις ΗΠΑ. Στο έργο της αναζητά συνδέσεις μεταξύ των ερήμων του τόπου καταγωγής της και των νοτιοδυτικών ερήμων των ΗΠΑ. Σε αυτή την εικόνα περιπλανάται σε προστατευμένες περιοχές άγριας φύσης, συμμετέχοντας σε ιδιωτικές, επανασχεδιασμένες τελετουργικές πρακτικές που συνηχούν με τις ρίζες της στην έρημοEarth Photo 2024/ Farah Salem
▲
Το «Green Packing» ανήκει σε μια σειρά έργων που απεικονίζουν συνθήκες και πραγματικότητες σε εργοστάσια συσκευασίας αβοκάντο, όπως το «Aztecavo» στην πολιτείας Μιτσοακάν, όπου με εργασία σε 24ώρες βάρδιες καθ' όλη τη διάρκεια του έτους παράγονται περίπου 1,8 εκατ. τόνοι αβοκάντο ετησίως, με το 80% των εξαγωγών να κατευθύνονται στις ΗΠΑ. Η αύξηση της παραγωγής αβοκάντο οδήγησε σε μαζική αποψίλωση των δασών, μέσω της παράνομης καύσης και της υπερβολικής χρήσης φυτοφαρμάκων, που μολύνουν τα υπόγεια ύδατα, χωρίς να διαφαίνεται στον ορίζοντα κάποια μελλοντική αλλαγή. Η CONAFOR (Εθνική Επιτροπή Δασών) ανέφερε ότι από τα 1.800.000 στρέμματα που εντοπίστηκαν, τα 1.400.000 βρίσκονται στην πολιτεία Μιτσοακάν. Η καλλιέργεια του αβοκάντο φέρνει στο Μεξικό έσοδα 2,5 δισ. δολαρίων ετησίως, αλλά δελεάζει τα καρτέλ ναρκωτικών και υποκινεί τη βίαEarth Photo 2024/ Axel Javier Sulzbacher
▲
Η εικόνα «Changing Landscapes» δείχνει πώς καλύπτονται οι παγετώνες στην Ελβετία για να σταματήσουν να λιώνουν. Οι παγετώνες της χώρας έχουν χάσει το ένα τρίτο του όγκου τους τα τελευταία δέκα χρόνιαEarth Photo 2024/Anna Korbut
▲
Η εικόνα με τις βάρκες-λουλούδι σε μολυσμένα νερά είναι μέρος ενός project με τίτλο «Ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στις ευάλωτες κοινότητες κατά μήκος της ακτής του Βιετνάμ», που χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα και το UNDP (Πρόγραμμα Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών). Τα μαγκρόβια δάση που περιβάλλουν περιοχές όπως το Μπάου Τσα Τσάι στην επαρχία Κουάνγκ Νγκάι του παράκτιου Βιετνάμ αποτελούν σημαντική ασπίδα ενάντια στους καταστροφικούς τυφώνες που πλήττουν κάθε χρόνο την ακτή. Δυστυχώς, τα μαγκρόβια δέντρα έχουν εξαντληθεί με τα χρόνια, εξαιτίας της αύξησης του πληθυσμού, της κλιματικής αλλαγής και της αυξημένης χρήσης νερού για ιχθυοκαλλιέργειεςEarth Photo 2024/ Alex Cao
▲
Τις τελευταίες δεκαετίες ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής λιώνει γρήγορα, όπως και οι παγετώνες. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα κλιματικά μοντέλα, το 2030 η περιοχή μπορεί να είναι σχεδόν απογυμνωμένη από πάγο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριούEarth Photo 2024/ Arnfinn Johansen
▲
«Οι άνθρωποι και η άγρια ζωή πετιούνται συνεχώς σαν σκουπίδια» σχολίασε η φωτογράφος από τη Νότια Κορέα, που τράβηξε αυτή τη φωτογραφία κατά τη διάρκεια συλλογής απορριμμάτων σε μια παραλία. Οκτώ άνθρωποι, μεταξύ των οποίων και τρία παιδιά, μαζεύοντας σκουπίδια από τον ωκεανό, συνειδητοποίησαν ότι προέρχονταν από πολλές διαφορετικές χώρεςEarth Photo 2024/Elrea Song
▲
Ενα μοναχικό δέντρο είναι ορατό στον υγροβιότοπο γλυκού νερού Νίκλι στο Κισόργκαντζ του Μπαγκλαντές. Ο υγροβιότοπος απέχει περίπου 110 χλμ. από την πρωτεύουσα Ντάκα και υποχωρεί στην αρχή της ξηρής περιόδου, για να γίνει καταπράσινος, με ορυζώνεςEarth Photo 2024/ Mominul Momin
▲
Eνας αγρότης βαδίζει σε πεζούλες με καλλιέργειες στη Νότια Κίνα, που θυμίζουν χρωματική παλέτα. Η εικόνα είναι έργο ενός 14χρονου μαθητή από τη Σαγκάη που του αρέσει να φωτογραφίζει τοπία και ανθρώπους όταν ταξιδεύει μαζί με τους γονείς τουEarth Photo 2024/ Raymond Zhang
▲
Ο αγρότης Λία Ματόντο ποζάρει μπροστά σε ένα τμήμα δάσους που μόλις έχει καθαρίσει και κάψει, στην Μπούντα, ένα χωριό της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό. Το ξύλο θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ξυλάνθρακα και θα πωληθεί στην πρωτεύουσα, Κινσάσα. Η γεωργία και η παραγωγή ξυλάνθρακα είναι οι δύο κύριες αιτίες αποψίλωσης των δασών στη λεκάνη του ΚονγκόGwenn Dubourthoumieu
▲
Πανί πλοίου που έφτιαξε ο πατέρας του νορβηγού φωτογράφου, σηκωμένο από χαρταετό στο Λίνγκορ, το χωριό του παππού του, «το καλύτερα διατηρημένο χωριό της Ευρώπης» σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Με το έργο του «Seaborne» περιηγείται στην πλούσια ναυτική ιστορία του χωριού, αντιμετωπίζοντας παράλληλα τις παγκόσμιες περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις του σήμεραEarth Photo 2024/ Ole Brodersen
▲
Πολλοί από τους λειχήνες που αναπτύσσονται στα εύκρατα τροπικά δάση του Εξμουρ, στην κομητεία του Σόμερσετ στη νοτιοδυτική Αγγλία, είναι σημαντικοί δείκτες της ποιότητας του αέρα και της βιοποικιλότητας των οικοτόπων. Για τη δημιουργία της σειράς «Arborea», η φωτογράφος πήρε λειχήνες από αυτά τα αρχαία δάση και τους εμπότισε σε χημικό διάλυμα μέχρι να σχηματιστούν κρύσταλλοι. Ενα καλλιτεχνικό πείραμα που μιμείται τις επικρατούσες οικολογικές και κλιματικές κρίσειςEarth Photo 2024/ Elizabeth Woodger
▲
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15