«Είμαι πραγματιστής και δεν μου αρέσουν οι ιδεολογίες», υποστήριξε ο γάλλος υπουργός Παιδείας, συνομιλώντας με την Αναΐς Τζινόρι, ανταποκρίτρια της La Repubblica στο Παρίσι. Και αυτό εξηγεί πώς ο 54χρονος τεχνοκράτης πολιτικός έχει καταφέρει να κερδίσει την πλειονότητα των 860.000 εκπαιδευτικών και των 12,3 εκατομμυρίων μαθητών της Γαλλίας, μιας χώρας, δηλαδή, όπου το ζήτημα της Παιδείας απασχολεί ιδιαίτερα την κοινή γνώμη, δεδομένης της μειωμένης αποδοτικότητας του γαλλικού εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα με τις σχετικές λίστες του ΟΟΣΑ. Η τελευταία επανάσταση του Μπλανκέ αφορά το περίφημο Μπακαλορεά και τη μείωση των γραπτών εξετάσεων με την προσθήκη μιας προφορικής συνέντευξης κατά το πρότυπο των Ιταλών.
Kατά τη διάρκεια ενός γρήγορου γεύματος στο γραφείο του ο γάλλος υπουργός ανέφερε μεταξύ άλλων: «είμαι πιο ριζοσπαστικός από όσο δείχνω». Γεγονός που ισχύει, λαμβάνοντας υπόψη την πρόθεσή του να αυξήσει τις ώρες διδασκαλίας της αραβικής γλώσσας στα σχολεία της Γαλλίας. Γιατί σήμερα πολύ νέοι Γάλλοι μαθαίνουν τη γλώσσα των γονιών τους και της θρησκείας τους σε τζαμιά και ισλαμιστικά κέντρα όπου καραδοκεί ο κίνδυνος της ριζοσπαστικοποίησης. «Δεν μπορούμε να προσποιούμαστε ότι δεν βλέπουμε το πρόβλημα. Η διδασκαλία των αραβικών θα πρέπει να γίνεται στα δημόσια σχολεία, σε απόσταση ασφαλείας από σκοταδιστικές δυνάμεις και δίχως θρησκευτική χροιά», εξήγησε ο Μπλανκέ.
Τάσσεται επίσης υπέρ της επαναφοράς της μαθητικής ποδιάς, υπέρ της υποχρεωτικής διδασκαλίας των λατινικών και των αρχαίων ελληνικών, υπέρ των απαιτητικών καθηγητών. Ταυτόχρονα, ωστόσο, είναι έτοιμος να εκφράσει τον θαυμασμό του για τις πρωτοποριακές μεθόδους της ιταλίδας παιδαγωγού Μαρία Μοντεσόρι αλλά και να διορίσει πρόεδρο του Εθνικού Επιστημονικού Συμβουλίου για την Παιδεία, έναν διακεκριμένο νευροεπιστήμονα, τον Στανισλάς Ντοέν.
Άγνωστος έως και πριν από έναν χρόνο, μέσα σε λίγους μήνες ο υπουργός Παιδείας της Γαλλίας κατέληξε να γίνει ο απόλυτος σταρ της γαλλικής κυβέρνησης, καθώς είναι ο μόνος που κατάφερε να εφαρμόσει με επιτυχία την στρατηγική τού «συγχρόνως», το δόγμα του «en même temps» – αναφέρει χαρακτηριστικά η ιταλίδα δημοσιογράφος – που τόσο πολύ εκτιμά ο πρόεδρος της Γαλλίας. «Οι γονείς γνωρίζουν ότι όταν το ζήτημα είναι η Παιδεία, πρέπει να είναι κανείς ταυτόχρονα και απαιτητικός και καλοπροαίρετος», λέει.
Ο Μπλανκέ έγινε γνωστός και πέρα από τα σύνορα της πατρίδας του χάρη στην απόφασή του να απαγορεύσει τη χρήση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία της Γαλλίας. «Πρόκειται για ένα σωστό μέτρο που αυξάνει την ελευθερία και αποτελεί ένα μήνυμα που απευθύνεται σε ολόκληρη την κοινωνία», υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας πως ακόμα και οι ενήλικες δυσκολεύονται να ζήσουν εκτός του Διαδικτύου. «Η Παιδεία οδηγεί στην αυτονομία και, κατ’ επέκταση, στην ελευθερία. Το κύριο ζήτημα των ημερών μας αφορά το πώς θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε έναν βαθμό ανθρωπιάς σε έναν κόσμο ολοένα και πιο τεχνολογικό. Πρόκειται για μια πρόκληση που εντοπίζεται σε πολλούς τομείς είτε πρόκειται για την οικολογική μετάβαση είτε για τον ισλαμιστικό φονταμενταλισμό ή για την εξέλιξη της οικονομίας και της εργασίας».
Όσον αφορά την Παιδεία αυτή καθαυτή, ο Μπλανκέ απορρίπτει την ιδέα μιας μάθησης σε διαρκή εξέλιξη που θα ακολουθεί τυφλά την αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας. Δεν απορρίπτει τη δια βίου μάθηση, αλλά θεωρεί πως για να μπορεί να μαθαίνει κάποιος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του θα πρέπει πρώτα να έχει διδαχτεί και να γνωρίζει ήδη κάποια πράγματα. Δεν αρνείται πως η Google και Wikipedia διευκολύνουν σημαντικά τη μάθηση και τη διάδοση της γνώσης αλλά πιστεύει ακράδαντα πως «όσο πιο βαθιά εισερχόμαστε σε έναν κόσμο στον οποίο είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε πώς να προγραμματίζουμε ένα υπολογιστή, τόσο πιο ενδιαφέρον έχει να γνωρίζουμε την ιστορία της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας ή της αρχαίας Ελλάδας. Όσο περισσότερο παγκοσμιοποιείται η επικοινωνία, τόσο πιο σημαντικό είναι να ξέρουμε να μιλάμε σωστά με τον διπλανό μας».
Ο Μακρόν ο οποίος λάτρευε τη δασκάλα γιαγιά του και είναι παντρεμένος με μια πρώην καθηγήτρια του αύξησε, από τα 50 στα 51,3 δισεκατομμύρια ευρώ, τους πόρους που προορίζονται για την εφαρμογή των πολικών του Ζαν Μισέλ Μπλανκέ, το έργο του οποίου επικροτούν και εκπρόσωποι της αντιπολιτευόμενης Κεντροδεξιάς, ειδικά το ενδιαφέρον που δείχνει για τα σχολεία της περιφέρειας. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, στα δημοτικά σχολεία των «μπανλιέ», των υποβαθμισμένων προαστίων, σε κάθε τάξη και δάσκαλο αντιστοιχούν έως δώδεκα, το πολύ, παιδιά. «Πρόκειται για ένα στοχευμένο μέτρο με στόχο την καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων», εξήγησε ο ο γάλλος υπουργός.