Aπό το τετ α τετ Μητσοτάκη - Ζάεφ στο περιθώριο του συνεδρίου του Economist | MIA
Επικαιρότητα

Ζάεφ: Ευγνώμων σε Μητσοτάκη για το άνοιγμα του πρώτου «πράσινου διαδρόμου» οικονομικής συνεργασίας

Υπεγράφη η διακυβερνητική συμφωνία για τον μήκους 123 χλμ αγωγό με τη Βόρεια Μακεδονία. Το ύψος της επένδυσης αναμένεται να φθάσει τα €110 εκατ. ευρώ. Μέχρι τα τέλη του έτους η τελική επενδυτική απόφαση
Protagon Team

Παρουσία του πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ, του πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ και της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, υπεγράφη την Παρασκευή η διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας.

Ο αγωγός φυσικού αερίου που θα συνδέει τα συστήματα των δύο χωρών ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου για τον εφοδιασμό της περιοχής με φυσικό αέριο, αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού της γειτονικής χώρας διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας και βοηθά την απανθρακοποίηση της οικονομίας της,, σημείωσε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας μετά την υπογραφή της συμφωνίας με τον υπουργό Οικονομίας της γείτονος, Κρέσνι Μπεκτέσι.

Οπως είπε ο υπουργός Ενέργειας, ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 123 χιλιόμετρα και θα συνδέει το ελληνικό σύστημα στη Ν. Μεσημβρία με το σύστημα της Β. Μακεδονίας στο Νεγκότινο. Θα έχει μεταφορική ικανότητα 1,5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο με δυνατότητα διπλασιασμού ενώ το ύψος της επένδυσης αναμένεται να φθάσει σε 110 εκατ. ευρώ. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί ως το τέλος του έτους ή στις αρχές του 2022.

Για ιστορική στιγμή, μετά από πολυετείς προσπάθειες της κυβέρνησης Ζάεφ, μίλησε ο κ. Μπεκτέσι, τονίζοντας πως η συμφωνία είναι σημαντική για τη διαφοροποίηση των πηγών, την ασφάλεια και τη σταθερότητα εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής.

Η διακυβερνητική συμφωνία υπεγράφη στο περιθώριο του συνεδρίου του Εconomist που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Κατά την ομιλία του στο συνέδριο, ο Kώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στους στόχους της ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής και στις επενδύσεις ύψος 44 δισ. ευρώ που αναμένονται στον τομέα ως το 2030 ενώ ανέφερε ότι με τα κίνητρα που δόθηκαν πλέον ένα στα δέκα νέα οχήματα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά ή plug in υβριδικά.

Ο διευθύνων σύμβουλος του αγωγού IGI Poseidon,  Pierre Vergerio έκανε γνωστό ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο επαρκούν για την κάλυψη της τοπικής ζήτησης αλλά και για τη διοχέτευση ποσότητας 25 δισ. κυβικών μέτρων προς την Ευρώπη μέσω του αγωγού EastMed ή σε υγροποιημένη μορφή. Ανέφερε δε ότι «είμαστε έτοιμοι να λάβουμε την τελική επενδυτική απόφαση» καθώς το έργο του EastMed είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά ανταγωνιστικό.

Την ιδιαίτερη ικανοποίησή του για τη σημερινή υπογραφή για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με την Ελλάδα, εξέφρασε μιλώντας στο συνέδριο του Economist, ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ.

«Είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα θα υπογραφτεί η συμφωνία μεταξύ της National Energy Resources της Βόρειας Μακεδονίας και της ΔΕΣΦΑ για ένα μεγάλο πρότζεκτ 100 εκατ. ευρώ. 54 εκατ. ευρώ είναι το ποσοστό συμμετοχής της Βόρειας Μακεδονίας και αφορά τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου», δήλωσε.

Εξέφρασε μάλιστα την εκτίμηση πως ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου θα ανοίξει μεγάλες ευκαιρίες όχι μόνο για τη Βόρεια Μακεδονία, αλλά για όλα τα Δυτικά Βαλκάνια και πως θα φέρει διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου.

Στην ομιλία του ο κ. Ζάεφ εστίασε στο project των «πράσινων διαδρόμων» οικονομικής συνεργασίας, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που άνοιξε τους «πράσινους διαδρόμους» με τη Βόρεια Μακεδονία.

«Είμαι ιδιαίτερα ευγνώμων που ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε το πρώτο βήμα για το άνοιγμα του πρώτου ‘πράσινου διαδρόμου’ και ενθάρρυνε κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες να συνεχίσουν και να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Ελλάδας» ανέφερε, ενώ όπως έκανε γνωστό, κατά της  διάρκεια της πανδημίας έγιναν στη χώρα του 15 νέες επενδύσεις από την Ελλάδα, ύψους 100 εκατ. ευρώ.