| Shutterstock
Επικαιρότητα

Υπάρχει ζήτημα ασφάλειας στο Μετρό; Τι βρέθηκε στις ράγες, τι λέει η ΣΤΑΣΥ

Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την αντικατάσταση σιδηροτροχιών συνολικού μήκους άνω των 32 χιλιομέτρων. «Το Μετρό λειτουργεί με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας», υποστηρίζει η εταιρεία
Protagon Team

Την αντικατάσταση σε ράγες συνολικού μήκους άνω των 32 χιλιομέτρων στις γραμμές 2 και 3 του μετρό της Αθήνας δρομολογεί μέσω σχετικών διαγωνισμών η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) η οποία υποστηρίζει ότι πρόκειται για ένα μέρος του σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό, είκοσι πέντε χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.

Ωστόσο η εφημερίδα «Τα Νέα» ανέφερε σε ρεπορτάζ της Παρασκευής ότι σε σημεία του δικτύου έχουν καταγραφεί την τελευταία τριετία «σημαντικές αστοχίες», και ότι λόγω του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου, «σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών».

Το ίδιο δημοσίευμα σημείωσε πως «προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα και να διατηρηθεί το επίπεδο της ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών», η ΣΤΑΣΥ εφαρμόζει ήδη προληπτικές βραδυπορίες σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται επιπλέον καθυστερήσεις στα δρομολόγια του μετρό, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει και έλλειψη συρμών.

Η εφημερίδα έγραψε συγκεκριμένα πως στον σχετικό διαγωνισμό της ΣΤΑΣΥ αναφέρεται:

«Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν από περίπου 3 έτη μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών… Καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες – βλάβες στις σιδηροτροχιές, όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου των σιδηροτροχιών (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες-πλάγιες φθορές υλικού. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν περίπου 5.400 μέτρα σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή και στο gauge corner (γωνία μέτρησης), βάθους >5 mm έως 8 mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα. Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 μέτρα σιδηροτροχιών με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6 mm (με όριο αντικατάστασης τα 10 mm)», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν εφαρμοστεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες-φθορές περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40 έως 60 km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 km/h».

Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ

Με αφορμή το παραπάνω ρεπορτάζ στα «Νέα», η ΣΤΑΣΥ διευκρινίζει ότι:

«Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.

– »Η εταιρεία κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα – και όχι μόνο προ 3ετίας – μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Καταδεικνύουν, δε, την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου.

– »Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.

– Τα δρομολόγια εκτελούνται σύμφωνα με το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, που είναι σε ισχύ, χωρίς να έχουν επηρεαστεί οι συχνότητες αυτών και να προκαλούνται καθυστερήσεις».

Σχετικά με την ασφάλεια, η εταιρεία «δηλώνει κατηγορηματικά» ότι το Μετρό λειτουργεί με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλεια και ότι η συντήρηση του δικτύου γίνεται «σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και με τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό».