Επικαιρότητα

Υγειονομικά πρωτόκολλα: Τα 100 SOS για τα ξενοδοχεία

Καθώς σε περίπου δέκα μέρες τα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας και οι οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις επαναλειτουργούν και ακολουθούν στις 15 Ιουνίου όλα τα υπόλοιπα τουριστικά καταλύματα, το υπουργείο Τουρισμού εξέδωσε τα υγειονομικά πρωτόκολλα
Protagon Team

«Διακριτική» παρακολούθηση πελατών, σχέδια για τεστ και καραντίνα των εργαζομένων που ενδεχομένως θα νοσήσουν, αναλυτικές λεπτομέρειες για τη λειτουργία πισινών, χώρων αναψυχής παιδιών κλπ., πρακτικές καθαρισμού ή απολύμανσης των δωματίων: το αναλυτικό πλαίσιο της φιλοξενίας όσων θα θελήσουν να ζήσουν εφέτος, εν μεσω πανδημίας κορονοϊού, το ελληνικό καλοκαίρι, παρουσίασε το υπουργείο Τουρισμού, ανακοινώνοντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα ισχύουν από τις επόμενες εβδομάδες.

Σε δίκλινα δωμάτια και όχι σε χώρους με κλίνες οκτώ ατόμων, όπως συνέβαινε όλες τις προηγούμενες σεζόν στα αρκετά «διάσημα» νησιά, θα διαμένουν λόγω κορονοϊού το φετινό καλοκαίρι οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία.

Την ίδια στιγμή, εάν εμφανίσουν συμπτώματα, δεν μπαίνουν σε καραντίνα 14 ημερών, αλλά κάνουν τεστ κορονοϊού και μόλις βγουν τα αποτελέσματα, το αργότερο σε 24 ώρες, αν είναι αρνητικά επιστρέφουν στην εργασία τους. Αν είναι θετικά, μπαίνουν σε καραντίνα.

Οι εργαζόμενοι θα πρέπει επίσης να εκπαιδευτούν ώστε να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα του κορονοϊου και αν κάποιους επισκέπτης εκδηλώσει κάτι ύποπτο, να ενημερώνουν άμεσα τον υγειονομικά υπεύθυνο.

Οι πελάτες θα πρέπει να ενημερώνονται κατά το check-in για τα νοσοκομεία, τους γιατρούς και τα φαρμακεία της περιοχής, όπως επίσης να τους παρέχονται και τα μέσα ατομικής προστασίας.

Τα site των ξενοδοχείων προτείνεται να δημιουργήσουν ειδική ενότητα Covid-19 για ενημέρωση των επισκεπτών τους.

Αυτά και άλλα πολλά περιλαμβάνονται στα υγειονομικά πρωτόκολλα και το σχέδιο δράσης για την προφύλαξη από τη μετάδοση του κορονοϊού, που εξέδωσε το απόγευμα της Παρασκευής το υπουργείο Τουρισμού.

Το σχέδιο δράσης θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και θα αναθεωρείται ανάλογα με τις εξελίξεις.

Κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει υγειονομικό πρωτόκολλο, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Τουρισμού που ακολουθούν.

Οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων.

Σχέδιο Δράσης
Υποπτο κρούσμα

α) του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος,

β) του ιατρού που συνεργάζονται ή του παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

Προσωπικό

Υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους του προσωπικού ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων Covid-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του. Πλάνο εκπαίδευσης (με τηλεκπαίδευση στο κινητό ή το tablet) έως 15 Ιουλίου ενός ατόμου ανά υπηρεσία (επιμέρους πρωτόκολλο) του καταλύματος, το οποίο θα αναλάβει εν συνεχεία την εκπαίδευση και του λοιπού προσωπικού.

Η εκπαίδευση σχετίζεται κατ’ ελάχιστον με τα εξής:

– Τις πηγές και τους τρόπους μετάδοσης του ιού

– Διαδικασίες ενημέρωσης των αρμοδίων του ξενοδοχείου και των ίδιων των πελατών

– Συμπεριφορά και ενέργειες σε περίπτωσης ασθένειας από το προσωπικό

-Μεθόδους και πρακτικές καθαρισμών και απολύμανσης των εντοπισμένων σημείων με βάση την επικινδυνότητα και την πιθανότητα μετάδοσης της ασθένειας

– Μεθόδους και επικοινωνιακή προσέγγιση των επισκεπτών

-Τήρηση των βασικών μέτρων αποφυγής μετάδοσης του ιού αναφορικά με επιμελή και τακτικό πλύσιμο χεριών, αποφυγή χειραψιών, τήρηση αποστάσεων, αποφυγή επαφής των χεριών με τα μάτια, μύτη και στόμα και υγιεινή της αναπνοής

-Διατήρηση αρχείων εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης της πρόσληψης για κάθε εργαζόμενο

Κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του Covid-19 τα οποία είναι:

Το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να χορηγεί σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.

Συνιστάται στο προσωπικό να μείνει στο σπίτι και να ζητήσει ιατρική βοήθεια αν παρουσιάζει συμπτώματα σχετικά με την ασθένεια, ειδοποιώντας τον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος.

Πρέπει να αποκλείεται από την εργασία άτομο με συμπτώματα και να επανέρχεται στην εργασία εάν η εργαστηριακή εξέταση είναι αρνητική.

Συνιστάται στο προσωπικό που διαμένει στο κατάλυμα να παραχωρούνται δίκλινα δωμάτια. Εάν μέλος του προσωπικού ανήκει σε ευπαθή ομάδα, συνιστάται να παραχωρούνται μονόκλινα.

Συνιστάται το προσωπικό να θερμομετριέται κάθε πρωί στο πλαίσιο ατομικής ευθύνης. Ενδελεχής έλεγχος του προσωπικού μπορεί να ακολουθήσει συναρτήσει της επιδημιολογικής εικόνας της τοπικής κοινότητας ή της περιοχής.

Αν κάποιο μέλος του προσωπικού έρθει σε επαφή με κρούσμα οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.

Αρχείο συμβάντων και GDPR

Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του καταλύματος οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος Covid-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.

Να δίδεται προσοχή στο Γενικό Κανονισμό περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και να έχουν ενημερωθεί όλοι οι επισκέπτες ότι τηρείται αρχείο για λόγους προστασίας δημόσιας υγείας.

Είναι απαραίτητη η καταγραφή και ενημέρωση του βιβλίου υπηρεσίας και συμβάντων.

Επικοινωνία

Το κατάλυμα πρέπει να κοινοποιεί τα μέτρα και τις απαιτήσεις του Προγράμματος Δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες (υπαλλήλους, ενοικιαστές, εργολάβους, προμηθευτές, επισκέπτες και το ευρύ κοινό) και ενδιαφερόμενα μέρη.

Συνιστάται η ενημέρωση της ιστοσελίδας του τουριστικού καταλύματος με ειδική ενότητα Covid-19, στην οποία θα αναρτά τα μέτρα και την νέα πολιτική του καταλύματος περί λήψης αυξημένων μέτρων υγιεινής, αλλαγές σε ωράρια λειτουργίας κοινόχρηστων χώρων, τροποποίηση διάρκειας check-in/check-out.

Αντίστοιχα, μπορεί να ακολουθήσει ενημέρωση με τα διαθέσιμα μέσα εντός του καταλύματος (π.χ. σε τηλεοράσεις κοινόχρηστων χώρων, σε τηλεοράσεις δωματίων, σήμανση προ της εισόδου στους επιμέρους κοινόχρηστους χώρους και έντυπη ενημέρωση στην υποδοχή).

Υπηρεσίες

Υπηρεσία υποδοχής 

Το προσωπικό πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής (πλύσιμο χεριών), να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες (αποφυγή χειραψιών κ.λπ.) και να ακολουθεί τους κανόνες υγιεινής.

Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.

Οταν ζητείται, να υπάρχει δυνατότητα: α) ενημέρωσης επισκεπτών για την πολιτική του καταλύματος και τα μέτρα που έχει λάβει για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών, β) παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για Covid-19, φαρμακεία κ.λπ. στην περιοχή και γ) παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας.

Συνιστάται η παροχή ενημερωτικών φυλλαδίων βασικών υγειονομικών οδηγιών μεταφρασμένων σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά.

Συμπληρωματικά, η παροχή των οδηγιών αυτών μέσω ανάπτυξης εφαρμογής σε κινητά τηλέφωνα.

Ειδικός εξοπλισμός (medical kit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο laser.

Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο.

Στη reception

Η τοποθέτηση plexiglass στην υποδοχή (τοποθέτηση πολυκαρβονικού υλικού) είναι προαιρετική .

Στην υποδοχή (reception desk) πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη (σταθερές ή μη συσκευές)

Υπηρεσίες ορόφου
Αναχωρήσεις

Δίνεται η δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο πρωτοκόλλων

Συνιστάται η απομάκρυνση διακοσμητικών αντικειμένων (μαξιλαριών, κλινοσκεπασμάτων)
Συνιστάται η απομάκρυνση κοινόχρηστων αντικειμένων πολλαπλής χρήσης όπως μενού, περιοδικά, κ.λπ.
Τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια της τηλεόρασης και του κλιματιστικού
Οι υφασμάτινες επιφάνειες (π.χ. ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία μεγαλύτερη των 70 βαθμών Κελσίου).
Ανοιγμα θυρών και παραθύρων για φυσικό αερισμό του χώρου καθημερινά
Συνιστάται σήμανση με στόχο την πληροφόρηση του πελάτη για το πότε και πώς καθαρίστηκε το δωμάτιο
Συνιστάται η τοποθέτηση ατομικών αντισηπτικών υγρών σε κάθε δωμάτιο ή συσκευής αντισηψία

Λινοθήκη- πλυντήρια
Υπηρεσίες και χώροι εστίασης

Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εστιατόρια a la carte, τα εστιατόρια με μπουφέ και αίθουσες πρωινού, τα μπαρ σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους

Παρασκευαστήρια/κουζίνα

Εστίαση

Λειτουργία εστιατορίου, μπαρ κ.λπ. σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (δείτε εδώ και εδώ)

Χώροι αναψυχής για παιδιά

Λειτουργία χώρων αναψυχής για παιδιά σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.

Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων

Λειτουργία χώρων σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο

Πόσιμο νερό -Δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης

Τα καταλύματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με την εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας «Προστασία της Δημόσιας Υγείας από τον κορoνοϊό SARS-COV-2 στα συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης» (δείτε το εδώ).

Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα, κατά την επαναλειτουργία τους πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «ESGLI Guidance for managingLegionella in building water systems during the Covid-19 pandemic».

Δίκτυο αποχέτευσης

Συνιστάται η χρήση τυπικών και καλά αεριζόμενων σωληνώσεων, όπως φρεάτια με οσμοπαγίδες και βαλβίδες αντεπιστροφής σε κρουνούς και ψεκαστήρες.

Οι οσμοπαγίδες (σιφώνια) θα πρέπει να λειτουργούν σωστά και συνεχώς. Θα πρέπει δηλαδή να έχουν πάντα νερό μέσα. Σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιείται ο χώρος για μεγάλο διάστημα θα πρέπει να προστίθεται νερό είτε προσθέτοντας το απευθείας στην οσμοπαγίδες είτε ανοίγοντας/λειτουργώντας τις συνδεδεμένες συσκευές. Αυτό θα πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με το πόσο γρήγορα εξατμίζεται το νερό από τις οσμοπαγίδες (π.χ. ανά τρεις βδομάδες).

Πισίνες, σπα κ.ά.