Οι ειδικοί μετέφεραν το πετρέλαιο από το «FSO Safer» (αριστερά) στο «The Nautica» μέσω ενός σωλήνα (δεξιά) | SAFER TECHNICAL COMMITTEE/Handout via REUTERS
Επικαιρότητα

Υεμένη: Ο ΟΗΕ πρόλαβε τεράστια οικολογική καταστροφή

Μετά από προσπάθειες που κράτησαν χρόνια, συγκεντρώθηκαν τα χρήματα και βρέθηκε η εταιρεία που απομάκρυνε ένα εκατ. βαρέλια πετρελαίου από εγκαταλειμμένο και επικίνδυνο τάνκερ
Protagon Team

Ηταν μία «ωρολογιακή βόμβα» έτοιμη να εκραγεί στα παράλια της Υεμένης προκαλώντας μία τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή.

Το γερασμένο σούπερ τάνκερ «FSO Safer» είχε εγκαταληφθεί, φορτωμένο πετρέλαιο, στα ανοιχτά της εμπόλεμης χώρας, θύμα και αυτό του εμφυλίου ανάμεσα στις κυβερνητικές δυνάμεις και τους αντάρτες Χούτι.

Ο ΟΗΕ ξεκίνησε διεθνή εκστρατεία για να βρει βοήθεια από άλλα κράτη, σε εξοπλισμό και ειδικούς, που θα μετέφεραν το πετρέλαιο σε ασφαλές μέρος.

Οπως ανέφερε ο Guardian, μετά από προσπάθειες που κράτησαν χρόνια, βρέθηκε βοήθεια και η μεταφορά περισσότερων από ένα εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα, αποφεύγοντας την περιβαλλοντική καταστροφή.

Σε δήλωσή του την Παρασκευή, ο Φαρχάν Χακ, αναπληρωτής εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, δήλωσε ότι η επιχείρηση απέτρεψε μια «μνημειώδη περιβαλλοντική και ανθρωπιστική καταστροφή».

Μια διεθνής ομάδα άρχισε να απορροφά το πετρέλαιο από το εγκαταλειμμένο πλοίο στις 25 Ιουλίου.

Σχεδόν όλο το πετρέλαιο βρίσκεται τώρα σε ένα δεξαμενόπλοιο που ονομάζεται «MOST Yemen».

Πάνω το «Nautica» και κάτω το «Safer» κατά την επιχείρηση απομάκρυνσης του πετρελαίου – SAFER TECHNICAL COMMITTEE/Handout via REUTERS

Πριν από τη μεταφορά, το «Safer», το οποίο η Υεμένη χρησιμοποιούσε ως πλωτή εγκατάσταση αποθήκευσης και εκφόρτωσης, είχε τέσσερις φορές περισσότερο πετρέλαιο από ό, τι χύθηκε στην καταστροφή του Exxon Valdez το 1989 στην Αλάσκα, μια από τις χειρότερες οικολογικές καταστροφές στον κόσμο, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

Διεθνείς οργανισμοί και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων είχαν προειδοποιήσει εδώ και χρόνια για την πιθανότητα διαρροής ή έκρηξης του δεξαμενόπλοιου, το οποίο δεν είχε συντηρηθεί και είχε κατεστραμμένους σωλήνες και θαλασσινό νερό στο μηχανοστάσιο.

«Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι τα Ηνωμένα Έθνη και μια εξαιρετικά ευρεία ομάδα εταίρων κατάφεραν να αποτρέψουν το χειρότερο σενάριο μιας καταστροφικής πετρελαιοκηλίδας στην Ερυθρά Θάλασσα”, δήλωσε ο Ντέιβιντ Γκρέσλι, συντονιστής ανθρωπιστικής βοήθειας του ΟΗΕ στην Υεμένη.

Το τάνκερ είναι αγκυροβολημένο έξι χιλιόμετρα από τα δυτικά λιμάνια της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης, Χοντέιντα και Ρας Ισα, μια στρατηγική περιοχή που ελέγχεται από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούτι, οι οποίοι βρίσκονται σε πόλεμο με τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση της Υεμένης.

Οι αντιμαχόμενες πλευρές κατηγορούσαν η μία την άλλη για την παρεμπόδιση της επιχείρησης διάσωσης για την απομάκρυνση του πετρελαίου έως ότου μια πρωτοβουλία υπό την ηγεσία του ΟΗΕ κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στο πλοίο και να συγκεντρώσει χρήματα από διεθνείς δωρητές.

Η μεταφορά σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο σε ένα σχέδιο που χρειάζεται πρόσθετη χρηματοδότηση για να μεταφέρει το πετρέλαιο μακριά και να μετακινήσει το δεξαμενόπλοιο.

Ο ΟΗΕ δήλωσε ότι μια μικρή ποσότητα πετρελαίου παρέμεινε μέσα στο κύτος του «Safer»και ότι η ομάδα οιάσωσης έπρεπε να εγκαταστήσει ένα ασφαλές σύστημα για την πρόσδεση του τάνκερ αντικατάστασης σε βαθιά νερά».

«Τα περισσότερα από τα 1,14 εκατ. βαρέλια έχουν απομακρυνθεί», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΟΗΕ. «Ωστόσο, λιγότερο από το 2% του αρχικού φορτίου πετρελαίου παραμένει αναμεμειγμένο με ιζήματα που θα αφαιρεθούν κατά τον τελικό καθαρισμό του πλοίου».

Ο Γκρέσλι είπε σε δημοσιογράφους, σε συνέντευξη Τύπου από την Υεμένη, ότι κατά τη διάρκεια της φάσης καθαρισμού θα εφαρμοστεί πλύση με θαλασσινό νερό «για να εξαχθεί όσο το δυνατόν περισσότερο υγρό πετρέλαιο», και τα ιζήματα που έχουν αναμειχθεί με πετρέλαιο θα αφαιρεθούν σε άλλο λιμάνι.

Είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει η δεύτερη φάση καθαρισμού.

Οι ΗΠΑ κάλεσαν άλλες χώρες να συμβάλουν για να ολοκληρωθεί η επιχείρηση.

«Ο ΟΗΕ χρειάζεται επειγόντως τη διεθνή κοινότητα και την οικονομική υποστήριξη του ιδιωτικού τομέα για να καλύψει το εναπομείναν κενό χρηματοδότησης ύψους 22 εκατομμυρίων δολαρίων που απαιτείται για την ολοκλήρωση της εργασίας και την αντιμετώπιση όλων των εναπομείναντων περιβαλλοντικών απειλών”, δήλωσε ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Αντόνι Μπλίνκεν.

Το δεξαμενόπλοιο, ιαπωνικής κατασκευής, που χρονολογείται από τη δεκαετία του 70, πωλήθηκε στην κυβέρνηση της Υεμένης κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 80 για να αποθηκεύσει έως και τρία εκατομμύρια βαρέλια που αντλούνται από πετρελαιοπηγές στην επαρχία Μαρίμπ της ανατολικής Υεμένης.

Το πλοίο έχει μήκος 360 μέτρα και 34 δεξαμενές αποθήκευσης.

Ο Πίτερ Μπερντόφσκι, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακών υπηρεσιών Boskalis, δήλωσε ότι το φορτίο του «Safer» ήταν τώρα μέσα σε ένα «σύγχρονο δεξαμενόπλοιο».

Ο ΟΗΕ υπέγραψε συμβόλαιο με μια θυγατρική της Boskalis, την SMIT Salvage, για να αφαιρέσει το πετρέλαιο.

Ο Μπερντόφσκι συνεχάρη τους ειδικούς της εταιρείας για «την εκτέλεση του έργου κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες στην Ερυθρά Θάλασσα».