Επισκεπτόμενοι το Μουσείο Ακροπόλεως, οι τουρίστες δεν θα έχουν τη δυσάρεστη εμπειρία που θα συναντήσουν σε άλλα 60 μουσεία της χώρας | Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Επικαιρότητα

Κλειστά όλα τα πωλητήρια στα ελληνικά μουσεία!

Δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής εξέθεσε όλες τις παθογένειες στη λειτουργία του υπουργείου, αποκαλύπτοντας το κλίμα καχυποψίας που επικρατεί μεταξύ υπουργείων, αλλά και συγκεκριμένες περιπτώσεις υπερτιμολογήσεων
Κατερίνα I. Ανέστη

Η πρώτη συνάντηση του υφυπουργού Πολιτισμού Κώστα Στρατή με τους δημοσιογράφους δεν είχε καμία σχέση με τις προηγούμενες μελών της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου. Κυρίως διότι ο κ. Στρατής δεν εξέθεσε το όραμά του, ως είθισται, αλλά μίλησε αναλυτικά –συχνά εξαντλητικά αναλυτικά- για τις παθογένειες, τα μελανά σημεία, τα προβλήματα του υπουργείου, σε σχέση με το χαρτοφυλάκιο που έχει αναλάβει, και έθεσε στόχους που έχουν κυρίως σχέση με την κάθαρση και την οικονομική ανάπτυξη.

Υποσχόμενος ταυτόχρονα πως η Ελευσίνα ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021 θα έχει ένα πρόγραμμα με αριστερό αποτύπωμα – φράση που επιδέχεται μεγάλη συζήτηση, αν και ελάχιστα σταθήκαμε οι δημοσιογράφοι σε αυτό, αφού ο κύριος Στρατής τράβηξε την κουρτίνα των αμαρτωλών αληθειών για το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ), το Ταμείο Αλληλοβοήθειας και τη λειτουργία του υπουργείου.

Σκάνδαλο στο ΤΑΠ 

Την περασμένη Τρίτη ο υφυπουργός κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον Αρειο Πάγο για υπερτιμολογήσεις που σημειώθηκαν σε μεταφορική εταιρεία που συνεργάζεται με το ΤΑΠ (και άλλη μία μηνυτήρια αναφορά για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας). Οπως εξήγησε στους δημοσιογράφους, μόνο για το 2018 εντοπίστηκε τιμολόγιο της συγκεκριμένης εταιρείας προς το ΤΑΠ με υπερτιμολόγηση δέκα φορές πάνω. Δηλαδή, για εργασία 3.000 ευρώ η πληρωμή ήταν 30.000 ευρώ!

Ζητήσαμε να μάθουμε ποιοι υπογράφουν από πλευράς του ΤΑΠ αυτά τα τιμολόγια και μάθαμε ότι πρόκειται για διάφορους υπαλλήλους οι οποίοι δηλώνουν ότι η υπογραφή τους πλαστογραφήθηκε!

Σύμφωνα με τον υφυπουργό δεν είναι μεμονωμένο το περιστατικό, και γίνεται έρευνα σε βάθος χρόνου, καθώς αυτή η εταιρεία συνεργάζεται εδώ και πολλά έτη με το ΤΑΠ. Πάντως πριν από λίγες ημέρες αντικαταστάθηκε με απόφαση του ΔΣ του ΤΑΠ η διευθύντρια Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών, ενώ υπέβαλε την παραίτησή της η υπεύθυνη λογιστηρίου του Ταμείου.

Κλειστά και τα αναψυκτήρια

Δεύτερο σοκ: με την Αθήνα γεμάτη τουρίστες και το θερινό ωράριο λειτουργίας των μουσείων σε όλη τη χώρα να έχει τεθεί σε λειτουργία από 1ης Απριλίου, ο κ. Στρατής μάς ενημέρωσε ότι αυτή τη στιγμή είναι κλειστά όλα τα πωλητήρια σε όλα τα μουσεία της χώρας! Και στα 60 που εποπτεύονται πλήρως απο το υπουργείο.

Ο υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων (ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ/ΙΝΤΙΜΕ ΝΕWS)

Ταυτόχρονα τα περισσότερα αναψυκτήρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων ανά την Ελλάδα είναι κλειστά – 44 είναι κλειστά σε όλη την χώρα εδώ και μήνες, ενώ από χθες έκλεισε και το αναψυκτήριο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.Γίνονται προσπάθειες ώστε γύρω στα τέλη Ιουνίου να ανοίξουν αρκετά πωλητήρια, ενώ το θέμα των αναψυκτηρίων θα αντιμετωπισθεί με μικρές βραχυπρόθεσμες συμβάσεις διάρκειας σχεδόν ενός έτους, προκειμένου να ανοίξουν και αυτά τέλη Ιουνίου. Ετσι επιχειρείται να δοθεί μια πρώτη λύση καθώς αναμένουμε ένα ακόμα καλοκαίρι αυξημένων τουριστικών αφίξεων.

Καθώς κάποια αναψυκτήρια δεν προσελκύουν το ενδιαφέρον των επιχειρηματιών, έγινε μια σχετική ομαδοποίησή τους ώστε κάποιος που παίρνει ένα σημαντικό να παίρνει και ένα περιθωριακό αναψυκτήριο. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του αναψυκτηρίου στο Ακρωτήρι Θήρας  που όταν ο επιχειρηματίας που το πήρε είδε ότι δεν είναι «χρυσωρυχείο», όπως είπε ο υφυπουργός, το εγκατέλειψε. Οσο για αυτά που βρίσκονται στα «αζήτητα» ο υφυπουργός δήλωσε ότι υπάρχουν σκέψεις να ενταχθούν στη λογική της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας ώστε να γίνουν στέκια.

Καχυποψία

Για μια ακόμα χρονιά κυνηγάμε την ουρά μας λοιπόν. Ρωτήσαμε ανοιχτά τον κύριο Στρατή να μας απαντήσει τι πραγματικά φταίει. Μας είπε ότι προκειμένου να έχει προσληφθεί το έκτακτο προσωπικό που απαιτείται για τα πωλητήρια θα έπρεπε η σχετική διαδικασία μέχρι την προκήρυξη στον ΑΣΕΠ να έχει ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο. Διαδικασία που αυτές τις μέρες γίνεται για το 2018, η προκήρυξη αναμένεται να βγει αρχές Μαΐου σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εσωτερικής Μεταρρύθμισης. Αφού λυθεί το πρόβλημα με τη φετινή χρονιά, επιθυμεί να δρομολογήσει την οριστική και έγκαιρη λύση για τις επόμενες χρονιές. «Αν δεν το πετύχω αυτό, θα θεωρήσω ότι έχω αποτύχει».

Αντίστοιχα, το θέμα της πρόσληψης αρχαιοφυλάκων που έχει ανακοινωθεί από το 2016 –και διά στόματος Τσίπρα- δεν έχει προχωρήσει. Ο υφυπουργός άρχισε επαφές με τα συναρμόδια υπουργεία για να υλοποιηθεί η δέσμευση ενώ όταν τον ρωτήσαμε και πάλι τι φταίει ακριβώς για την καθυστέρηση, είχε την εξής απάντηση: η μεγάλη αλήθεια είναι ότι κάθε φορά που το υπουργείο Πολιτισμού ζητά υπαλλήλους, τα συναρμόδια υπουργεία το αντιμετωπίζουν με καχυποψία για το αν είναι αυτός ο πραγματικός αριθμός εργαζομένων που απαιτούνται και αν είναι αυτός ο πραγματικός αριθμός βαρδιών που χρειάζεται! Λογική και ταυτόχρονα εξωφρενική διατύπωση.

Ηλεκτρονικό εισιτήριο 

Καθώς πλησιάζει η ημερομηνία στόχος της 1ης Ιουνίου που έθεσε η διοίκηση του ΤΑΠ παρουσία της Λυδίας Κονιόρδου για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους πρώτους πέντε μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους, ο κύριος Στρατής δήλωσε ότι βρίσκει φιλόδοξο αυτό τον στόχο. Εκτίμησε ότι μπορεί να παρουσιαστούν καθυστερήσεις στις διαδικασίες του back desk, όσων δηλαδή συμβαίνουν πίσω από όσα βλέπει ο επισκέπτης.

Αποκάλυψε επίσης ότι προτίθεται να καταρτίσει ένα μίνι νομοσχέδιο με σειρά τροπολογιών που θα λύνουν ζητήματα καθυστερήσεων, όπως για παράδειγμα αυτό των βραχυπρόθεσμων συμβάσεων για τα αναψυκτήρια. Οταν ερωτήθη ο κ. Στρατής για το αποτύπωμα που θέλει να αφήσει στο υπουργείο, είπε ότι επιθυμεί να γίνει ο νόμος για το ΤΑΠ που έχει την ίδια νομοθεσία από το 1977, να μη διορίζει πλέον ο υπουργός Πολιτισμού το ΔΣ στο Ταμείο Αλληλοβήθειας, να έχουν όλοι οι πολιτιστικοί οργανισμοί που υπάγονται στο ΥΠΠΟ οργανογράμματα και ισορροπία μεταξύ καλλιτεχνικού έργου και οικονομικής διαχείρισης και κυρίως να υποστηριχθεί αυτό το έργο από τους υπαλλήλους του υπουργείου.