| CreativeProtagon
Επικαιρότητα

Χόλιγουντ: Σήμα κινδύνου – οι ταινίες δεν κόβουν εισιτήρια

Πότε ήταν η τελευταία φορά που πήγατε σινεμά; Μια σειρά από «βόμβες» στα ταμεία -ακόμη και το «Mad Max: Furiosa» έκοψε απρόσμενα λίγα εισιτήρια- έχει παγώσει την κινηματογραφική βιομηχανία
Protagon Team

Κάποτε ένας παράγοντας του Χόλιγουντ συνέκρινε την άγρια εμπορική πραγματικότητα της κυκλοφορίας μιας ταινίας με το πήδημα από αεροπλάνο: «Δεν διαφέρει από κάποιον που πέφτει με αλεξίπτωτο. Η επιτυχία μιας ταινίας αποδεικνύεται σε μόνο μία προσπάθεια. Αν το αλεξίπτωτο δεν ανοίξει, είναι νεκρή» δήλωσε ο Ρόμπερτ Εβανς, παραγωγός ταινιών όπως οι τεράστιες επιτυχίες «Νονός» και «Chinatown», αναμεταδίδει στους βρετανικούς Times από το Λος Αντζελες ο Κίραν Σάουθερν.

Σύμφωνα με αυτή την αναλογία, τα μέχρι στιγμής στοιχεία του 2024 αποδεικνύονται ιδιαίτερα θανατηφόρα. Το σύνολο του φετινού box office αναμένεται να τερματίσει περίπου κατά 25%, ή 800 εκατ. δολάρια, κάτω σε σχέση με πέρυσι και 40% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Οι πιο πρόσφατες προβλέψεις ήρθαν αφού το box office κατέγραψε το Σαββατοκύριακο της Ημέρας Μνήμης τις χειρότερες εισπράξεις των τελευταίων 43 ετών, προσαρμοσμένες σύμφωνα με τον πληθωρισμό. Οι πωλήσεις εισιτηρίων μεταξύ Παρασκευής και Δευτέρας υπολογίστηκαν σε 128,3 εκατ. δολάρια, όταν πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν 205 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Comscore.

Οι ελπίδες για επιτυχία το Σαββατοκύριακο των διακοπών είχαν εναποτεθεί στο «Furiosa», ένα prequel του «Mad Max» με πρωταγωνιστές την Ανια Τέιλορ-Τζόι και τον Κρις Χέμσγουορθ. Η παραγωγή της ταινίας δράσης κόστισε 168 εκατ. δολάρια και πολλοί περίμεναν ότι θα πυροδοτούσε την καλοκαιρινή κινηματογραφική περίοδο.

Ωστόσο, το Σαββατοκύριακο η ταινία του Τζορτζ Μίλερ απέφερε περίπου 32 εκατ. δολάρια στη Βόρεια Αμερική, μόνο ένα εκατομμύριο περισσότερο από το «The Garfield Movie». Αλλες ταινίες που δεν τα έχουν πάει καθόλου καλά φέτος είναι η περιπέτεια με υπερήρωες «Madame Web» (πήρε μόλις ένα αστεράκι στα πέντε από τους Times), η ταινία δράσης του Ράιαν Γκόσλινγκ «Ο κασκαντέρ» (δύο αστεράκια από τους Times), αλλά και η… τετράστερη κινουμένων σχεδίων «IF».

Ο Μάικλ Νίντερμαν, καθηγητής Κινηματογράφου και Τηλεοπτικών Τεχνών στο Columbia College του Σικάγο, σχολίασε ότι οι φετινές πωλήσεις εισιτηρίων ήταν «εκπληκτικές» – αλλά με αρνητική έννοια. «Ο κόσμος απλώς δεν πηγαίνει σινεμά» δήλωσε στους Times. Ο αμερικανός ειδικός πιστεύει ότι το Χόλιγουντ έχει σοβαρό πρόβλημα επειδή οι νέοι δεν είναι διατεθειμένοι να αγοράζουν εισιτήρια για σινεμά, όπως κάποτε οι γονείς τους, και το κοινό είναι πλέον εκπαιδευμένο να περιμένει να φτάσει μια ταινία στο Netflix ή στο Disney Plus, αντί να τρέχει να τη δει στη μεγάλη οθόνη.

«Είναι εντελώς προφανές ότι μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων –αυτή που συχνά στήριζε τα καλοκαιρινά επιτυχημένα blockbuster, πηγαίνοντας πίσω μέχρι τα “Σαγόνια του Καρχαρία”, το πρώτο καλοκαιρινό blockbuster– δεν πηγαίνει πια σινεμά» είπε ο Νίντερμαν, προσθέτοντας ότι το Χόλιγουντ αντιμετωπίζει αυξανόμενο ανταγωνισμό από άλλες μορφές ψυχαγωγίας.

«Αν δεν βρουν τρόπο να κάνουν τις ταινίες πιο προσιτές, ιδιαίτερα στους νέους, θα γίνει κάτι ανάλογο με αυτούς που πηγαίνουν να δουν μια θεατρική παράσταση» τόνισε.

Ο Σον Μπέικερ, που την περασμένη εβδομάδα κέρδισε το κορυφαίο βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών με τη σκοτεινή κωμωδία «Anora», εξέφρασε ανάλογους φόβους στη Γαλλία, περιγράφοντας την κατάσταση του κινηματογράφου ως «πολύ τρομακτική».

Ο Ντέιβιντ Α. Γκρος, ο οποίος διευθύνει την εταιρεία συμβούλων ταινιών Franchise Entertainment Research, σημείωσε ότι οι λόγοι πτώσης των εισπράξεων στο box office μπορούν να ανιχνευθούν στην πανδημία και στις απεργίες. Ηθοποιοί και σεναριογράφοι σταμάτησαν να δουλεύουν για μήνες πέρυσι, σε μια μάχη για τους μισθούς και τις εργασιακές συνθήκες, ακινητοποιώντας το Χόλιγουντ, ενώ οι κινηματογραφικές αίθουσες είχαν παραμείνει επί μήνες κλειστές κατά τη διάρκεια της Covid, και πολλοί θεατές δεν επέστρεψαν ποτέ σε αυτές.

«Αρχίζει να ακούγεται σαν φθαρμένη δικαιολογία, αλλά είναι αλήθεια» δήλωσε ο Γκρος στους Times. «Χρειάζονται 18 έως 24 μήνες για να σχεδιαστούν, να παραχθούν και να κυκλοφορήσουν οι πιο φιλόδοξες ταινίες των στούντιο, και αυτή η διαδικασία πάγωσε για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της πανδημίας και των απεργιών. Θα χρειαστεί άλλος ένας χρόνος για να ηρεμήσουμε και να δούμε πού θα προσγειωθούμε» υπογράμμισε.

Ο Γκρος εξέφρασε επίσης την ελπίδα ότι από το πρόγραμμα των ταινιών που θα κυκλοφορήσουν φέτος το καλοκαίρι κάποιες θα μπορούσαν ξαφνικά να γίνουν επιτυχίες, ίσως το «Inside Out 2», το «Despicable Me 4» ή το «Deadpool 3».

«Τις χρειαζόμαστε [τις επιτυχίες], αλλά είναι πιο δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις. Δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζουμε πότε θα έρθουν» είπε, σημειώνοντας ότι λίγοι είχαν προβλέψει το επίπεδο επιτυχίας των blockbuster του περασμένου καλοκαιριού, «Barbie» και «Oppenheimer». Ωστόσο, η κατάσταση του box office είναι «καταθλιπτική» πρόσθεσε. «Οι πρώτοι πέντε μήνες του έτους έχουν ανοίξει μια τρύπα».