| CreativeProtagon
Επικαιρότητα

Χιλιάδες πτήσεις στην Ευρώπη δέχτηκαν ρωσικές παρεμβολές στο GPS

Μόνο στη Βρετανία, περισσότερες από 2.300 πτήσεις της Ryanair έχουν αναφέρει περιστατικά παρεμβολών από τον περασμένο Αύγουστο, ενώ συνολικά περίπου 46.000 αεροσκάφη κατέγραψαν προβλήματα με το GPS όταν πετούσαν πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα την ίδια χρονική περίοδο
Protagon Team

Από τον περασμένο Αύγουστο, δεκάδες χιλιάδες πτήσεις στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο έχουν αναφέρει προβλήματα που σχετίζονται με παρεμβολές στο σύστημα πλοήγησης GPS (Global Positioning System – Παγκόσμιο Σύστημα Τοποθεσίας). Οι παρεμβολές θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι προέρχονται από τη Ρωσία.

Οπως γράφει ο Guardian, μόνο στη Βρετανία, περισσότερες από 2.300 πτήσεις της Ryanair έχουν αναφέρει περιστατικά παρεμβολών στο GPS από τον περασμένο Αύγουστο, σύμφωνα με έκθεση, καθώς και 1.400 πτήσεις της Wizz Air, 82 της British Airways και τέσσερις της easyJet.

Συνολικά, περίπου 46.000 αεροσκάφη κατέγραψαν προβλήματα με το GPS όταν πετούσαν πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα την ίδια χρονική περίοδο, ανέφερε η Sun, με βάση την ανάλυση των αρχείων καταγραφής πτήσεων στον ιστότοπο GPSJAM.org. Τα περισσότερα από τα προβλήματα στο GPS που αναφέρονται στον ιστότοπο παρουσιάστηκαν στον εναέριο χώρο της Ανατολικής Ευρώπης.

Το δορυφορικό σύστημα GPS αποτελεί μέρος του συστήματος πλοήγησης αεροσκαφών και οποιαδήποτε παρεμβολή σε αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια της πτήσης.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου επιβεβαίωσε τον Μάρτιο ότι ένα αεροπλάνο της RAF που μετέφερε τον υπουργό Αμυνας, Γκραντ Σαπς, έχασε το σήμα GPS του ενώ πετούσε κοντά στον ρωσικό βαλτικό θύλακα του Καλίνινγκραντ, επιστρέφοντας στη Βρετανία από την Πολωνία.

Αν και η Ντάουνινγκ Στριτ ενημέρωσε ότι η απώλεια δεν απείλησε την ασφάλεια του αεροσκάφους, μια πηγή στο υπουργείο την περιέγραψε ως «εξαιρετικά ανεύθυνη κίνηση».

Ο Διεθνής Σύνδεσμος Αεροπορικών Μεταφορών και ο Οργανισμός Ασφαλείας της Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) πραγματοποίησαν σύνοδο κορυφής τον Ιανουάριο για να συζητήσουν τις παρεμβολές στο GPS και την αποστολή ψευδών σημάτων στους δέκτες των αεροσκαφών. Ο EASA ανέφερε μια απότομη αύξηση στον αριθμό τέτοιου είδους παρεμβολών.

Ενώ ο EASA θεωρεί ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση της απειλής, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (CAA) υποβάθμισε τον κίνδυνο και είπε ότι η εμπλοκή συνδέεται συχνά με στρατιωτική δραστηριότητα, αλλά δεν σημαίνει ότι εμπορικά αεροπλάνα στοχοποιούνται άμεσα.

Ο Γκλεν Μπράντλεϊ, επικεφαλής των πτήσεων στην CAA, είπε στον Guardian: «Η αεροπορία είναι μια από τις ασφαλέστερες μορφές ταξιδιού και υπάρχουν πολλά πρωτόκολλα ασφαλείας για την προστασία των συστημάτων πλοήγησης σε εμπορικά αεροσκάφη. Η εμπλοκή του GPS δεν επηρεάζει άμεσα την πλοήγηση ενός αεροσκάφους και, ενώ είναι γνωστό ζήτημα, αυτό δεν σημαίνει ότι συμβαίνει σκόπιμα».

Εκπρόσωπος της Ryanair δήλωσε: «Τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί αύξηση των παρεμβολών στο GPS που έχει επηρεάσει όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Τα αεροσκάφη της Ryanair διαθέτουν πολλαπλά συστήματα αναγνώρισης της θέσης του αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένου του GPS. Εάν κάποιο από τα συστήματα εντοπισμού θέσης, όπως το GPS, δεν λειτουργεί, το πλήρωμα, ως μέρος των τυπικών διαδικασιών λειτουργίας, μεταβαίνει σε ένα από τα εναλλακτικά συστήματα».

Ενας εκπρόσωπος της easyJet είπε ότι υπάρχουν «πολλαπλά συστήματα πλοήγησης στα εμπορικά αεροσκάφη, καθώς και διαδικασίες για να μετριάζουν τα προβλήματα με το GPS που μπορεί να προκύψουν για διάφορους λόγους».