Η αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου με τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι από τις πιο δημοφιλείς του Μουσείου | Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Επικαιρότητα

Βρετανικό Μουσείο: Μπορούμε να συζητήσουμε μόνο «δανεισμό» των Γλυπτών του Παρθενώνα

Τι απάντησε το ίδρυμα στις ερωτήσεις της «Καθημερινής». «Εκατομμύρια επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου επωφελούνται από μια μόνιμη συλλογή που αποτυπώνει αυτό το τεράστιο τόξο της Ιστορίας το οποίο έχει διαρκή αντίκτυπο στην ανάδυση του σύγχρονου κόσμου», το επιχείρημα περί κατοχής των μνημείων
Protagon Team

Το Βρετανικό Μουσείο δεν συζητάει την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα –όμως είναι ανοιχτό στον δανεισμό τους. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από δήλωση εκπροσώπου του Μουσείου στην «Καθημερινή», η οποία δημοσίευσε την Τετάρτη σειρά ερωτημάτων προς το βρετανικό ίδρυμα και την απάντηση-δήλωση που έλαβε.

Οπως σημείωσε η «Καθημερινή» στο άρθρο του Βασίλη Κωστούλα, το Βρετανικό Μουσείο αποδομεί την προοπτική επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα και επιμένει να στηρίζει την επιχειρηματολογία του για την υπόθεση στη βάση της «επέκτασης της δημόσιας πρόσβασης» στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά –με το σκεπτικό, δηλαδή, ότι στο Λονδίνο βλέπουν περισσότεροι τα μνημεία που πήρε πριν δύο αιώνες από την Ακρόπολη ο λόρδος Ελγιν.

Επίσης υπογραμμίζει ότι έχει θερμές σχέσεις με την UNESCO, η οποία αναλάβει διαμεσολαβητικό ρόλο μεταξύ του ελληνικού και του βρετανικού υπουργείου Πολιτισμού, ενώ ξεκαθαρίζει ότι δεν προγραμματίζονται συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών.

Η «Καθημερινή» έστειλε στο Βρετανικό Μουσείο οκτώ ερωτήσεις:

1. Πώς αξιολογείτε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης; Θα συζητούσαν οι βρετανικές Αρχές το ενδεχόμενο επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα; Υπό ποιους όρους και προϋποθέσεις;

2. Είναι απόφαση του Βρετανικού Μουσείου ή της βρετανικής κυβέρνησης;

3. Είναι σε εξέλιξη διμερείς επαφές για την υπόθεση; Ποια είναι η διαδικασία; Θα ακολουθήσουν κι άλλες συναντήσεις μέσω της UNESCO;

4. Πόσο σημαντικό είναι το συγκεκριμένο μνημείο για τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου;

5. Το Βρετανικό Μουσείο έχει επιστρέψει ποτέ κάποιο έκθεμα στη χώρα προέλευσης; Οι υποστηρικτές της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα θεωρούν –σε όρους παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς– ότι η καλύτερη τοποθεσία για να δει κανείς τα Γλυπτά από κοντά είναι στην Αθήνα, κάτω από τον Παρθενώνα. Ποια είναι η γνώμη σας;

6. Τι γνωρίζετε για τις συνθήκες υπό τις οποίες τα Γλυπτά μεταφέρθηκαν από την Ακρόπολη στο Λονδίνο;

7. Πώς αξιολογείτε σήμερα το επίπεδο συντήρησης των μνημείων της Ακρόπολης στην Ελλάδα;

8 Εκτός από την παραμονή στο Λονδίνο και την επιστροφή στην Αθήνα, θα υπήρχαν και τρίτες εναλλακτικές; Μία πρόταση, για παράδειγμα, εισηγείται αντίγραφα από πεντελικό μάρμαρο στο Βρετανικό Μουσείο και τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που θα δείχνει στους επισκέπτες πώς τα αυθεντικά Γλυπτά επέστρεψαν στην Αθήνα.

Η απάντηση-δήλωση του Βρετανικού Μουσείου στην «Καθημερινή» ήταν η ακόλουθη:

«Το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να επιβεβαιώσει ότι δεν έχουν γίνει ούτε προγραμματίζονται νέες συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Πάντα απολαμβάναμε μια θετική και συνεργατική σχέση με την UNESCO και με συναδέλφους από ιδρύµατα σε όλο τον κόσμο – συμπεριλαμβανοµένου του Μουσείου της Ακρόπολης στην Αθήνα. Το Μουσείο είναι πάντα πρόθυμο να εξετάσει αιτήματα για δανεισμό οποιωνδήποτε εκθεμάτων από τη συλλογή – δανείζουμε μεταξύ 4.000-5.000 αντικειμένων κάθε χρόνο. Για παράδειγμα, 170 αρχαία ελληνικά αντικείμενα περιοδεύουν στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία όπου θα φτάσουν και θα εμπνεύσουν νέους θεατές, προτού επιστρέψουν στο Μουσείο.
Αυτά τα όμορφα έργα τέχνης αγαπιούνται από μια παγκόσμια κοινότητα και πιστεύουµε ότι η δημόσια πρόσβαση θα πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο αυτών των συνομιλιών – πολύ συχνά οι συζητήσεις περιορίζονται σε νομικίστικο και ανταγωνιστικό πλαίσιο αντί να επικεντρώνονται στο πώς να μοιραστούν τα γλυπτά με έναν ευρύτερο κόσμο.

Ο ρόλος ενός σύγχρονου μουσείου είναι να παρέχει ένα μέρος όπου αυτά τα αντικείμενα πυροδοτούν τη δημιουργικότητα και βοηθούν τους ανθρώπους να κατανοήσουν το παρελθόν, να διαμορφώσουν το παρόν και να προετοιμαστούν για το μέλλον. Πάντα πιστεύαμε ότι αυτά τα έργα βοηθούν τους επισκέπτες να αγκαλιάσουν αυτό το όραμα.

Η αρχαία πόλη-κράτος της Αθήνας ήταν ένα από τα κορυφαία έθνη της Ανατολικής Μεσογείου, μια πολιτιστική και στρατιωτική δύναμη που συναγωνιζόταν την πανίσχυρη Περσία. Εκατομμύρια επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου επωφελούνται από μια μόνιμη συλλογή που αποτυπώνει αυτό το τεράστιο τόξο της Ιστορίας το οποίο έχει διαρκή αντίκτυπο στην ανάδυση του σύγχρονου κόσμου.

Η εμβάθυνση της δημόσιας πρόσβασης, η δημιουργία νέων τρόπων και ευκαιριών για διαμοιρασμό και κατανόηση των συλλογών σε ολόκληρο τον κόσμο, παραμένει στον πυρήνα όσων επιδιώκει να επιτύχει το Βρετανικό Μουσείο.

Το Βρετανικό Μουσείο έχει θερμές σχέσεις με την UNESCO, δουλεύοντας μαζί της για την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς στο Ιράκ και τώρα στην Ουκρανία, προστατεύοντάς την για τις μελλοντικές γενιές. Γι’ αυτόν τον λόγο το Μουσείο πιστεύει ακράδαντα ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην επίδειξη της σημασίας της αρχαίας Αθήνας στο πλαίσιο των αρχαίων πολιτισμών που τη διαμόρφωσαν –Αίγυπτος και Ασσυρία– και μεταγενέστερων πολιτισμών που εμπνεύστηκαν από αυτήν. Δεν έχουν γίνει νέες συνομιλίες. Πιστεύουμε ότι η επέκταση της δημόσιας πρόσβασης είναι το πραγµατικό ζήτημα. Τα υπόλοιπα γλυπτά είναι θραύσματα – μόνο το 50% των πρωτότυπων έχει σωθεί. ∆εν θα υπάρξει ποτέ μια “μαγική στιγμή” κατά την οποία όλα τα γλυπτά θα επανενωθούν. Τα σωζόμενα γλυπτά στην Αθήνα μιλούν για την αρχαία ιστορία αυτής της μεγάλης πόλης, στο Λονδίνο μιλούν στην ιστορία του κόσμου και σε εκατομμύρια επισκέπτες από όλο τον κόσμο. ∆ύο συμπληρωματικές ιστορίες στις οποίες τα Γλυπτά του Παρθενώνα παίζουν αναπόσπαστο ρόλο.

Υπάρχουν αντίγραφα των Γλυπτών του Βρετανικού Μουσείου στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου εκτίθενται μαζί με τα εναπομείναντα γλυπτά που αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα τις τελευταίες δεκαετίες.

Η ψηφιακή σάρωση παίζει σημαντικό ρόλο στην έρευνα και έχει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει νέες ανακαλύψεις για πολλά διαφορετικά αντικείμενα, συµπεριλαμβανομένων των Γλυπτών του Παρθενώνα. Συνεχίζουμε να διερευνούμε την προσέγγισή μας στην ψηφιακή σάρωση για να κατανοήσουμε πλήρως τις δυνατότητές της ως μέρος της ευρύτερης δουλειάς μας. Για παράδειγμα, πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι πολύτιμο για την εξέταση των συνδέσεων μεταξύ των θραυσμάτων και της πρόσφατης πρωτοποριακής έρευνας σχετικά με την πολυχρωμία των Γλυπτών του Παρθενώνα».