Τέλος τα καύσιμα σε ένα ακόμα βενζινάδικο, στο Μάντσεστερ | REUTERS/Phil Noble
Επικαιρότητα

Απίστευτο χάος με τα καύσιμα στη Βρετανία – Σε ετοιμότητα ο στρατός

Καθώς οι πολίτες εξακολουθούν να σχηματίζουν τεράστιες ουρές όπου έχει απομείνει βενζίνη, οι Εργατικοί κατηγορούν τον Μπόρις Τζόνσον ότι «κοιμήθηκε στο τιμόνι» και δεν έλαβε εγκαίρως μέτρα για την αποτροπή της κρίσης
Protagon Team

Τον βρετανικό στρατό έθεσε σε ετοιμότητα ο Μπόρις Τζόνσον για να αναλάβει τις μεταφορές καυσίμων, την ώρα που χιλιάδες Βρετανοί εξακολουθούν να περιμένουν ώρες στην ουρά αναζητώντας λίγη βενζίνη.

Πολλά βενζινάδικα έχουν εξαντλήσει τα αποθέματά τους, ενώ όσα έχουν ακόμα, έχουν ορίσει πλαφόν αγοράς από τους οδηγούς.

Η κυβέρνηση τονίζει ότι το πρόβλημα είναι ο πανικός των καταναλωτών και ότι δεν υπάρχει στην πραγματικότητα έλλειψη καυσίμων. Οι καθυστερήσεις στις μεταφορές, λόγω Brexit και αλλαγής του καθεστώτος των αδειών εργασίας των οδηγών βυτιοφόρων, έχουν προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς. Από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας, οι πολίτες σπεύδουν να προμηθευθούν βενζίνη, εξαντλώντας τα αποθέματα. Πολλοί οδηγοί, η εργασία των οποίων εξαρτάται άμεσα από τα οχήματά τους, αναγκάστηκαν να διακόψουν την εργασία τους.

Παρόλη την αναταραχή όμως, ο Τζόνσον δεν έδωσε εντολή να ξεκινήσει η συνδρομή του στρατού στις μεταφορές καυσίμων κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου τη Δευτέρα.

«Αν και η βιομηχανία των καυσίμων αναμένει ότι η ζήτηση θα επιστρέψει σε φυσιολογικά επίπεδα στις επόμενες ημέρες, είναι σωστό να λάβουμε αυτό το απαραίτητο προληπτικό μέτρο», ανέφερε σε ανακοίνωσή του, ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Κουάσι Κουάρτεγκ.

«Εφόσον χρειαστεί, η ανάπτυξη στρατιωτικού προσωπικού θα παράσχει στην αλυσίδα εφοδιασμού πρόσθετη δυνατότητα μεταφοράς καυσίμων, ως ένα προσωρινό μέτρο, ώστε να βοηθήσει στη χαλάρωση των πιέσεων που προκαλούνται από εξάρσεις στη ζήτηση καυσίμων σε τοπικό επίπεδο».

Οι οδηγοί βυτιοφόρων του στρατού θα λάβουν ειδική εκπαίδευση πριν από την ανάπτυξή τους, ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν στην αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με την αλυσίδα εφοδιασμού, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση.

Από την πλευρά τους, οι εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP, Shell και Esso, διαβεβαίωσαν ότι «υπάρχει άφθονο καύσιμο στα διυλιστήρια και στα τερματικά της Βρετανίας και ως βιομηχανία συνεργαζόμαστε στενά με την κυβέρνηση για να διασφαλίσουμε ότι τα καύσιμα είναι διαθέσιμα για παράδοση σε σταθμούς σε όλη τη χώρα».

Η απόφαση για την κινητοποίηση των ενόπλων δυνάμεων ακολουθεί την εκτεταμένη έλλειψη οδηγών φορτηγών που προκάλεσε σοβαρά προβλήματα εφοδιασμού για τους εμπόρους λιανικής και τα εστιατόρια κατά τους τελευταίους μήνες, με συνέπεια σημαντικές ποσότητες καυσίμων να μη φτάνουν στα πρατήρια εφοδιασμού.

Ουρές τη Δευτέρα, σε βεζινάδικο του Λονδίνου – REUTERS/Henry Nicholls

Η βρετανική κυβέρνηση είχε ήδη ανακοινώσει σχέδια για την έκδοση προσωρινής βίζας για 5.000 ξένους οδηγούς φορτηγών, την αναστολή της εφαρμογής νόμων περί ανταγωνισμού και την παρακίνηση πρώην οδηγών να επιστρέψουν στο επάγγελμα, στο πλαίσιο εφαρμογής μέτρων για την αντιμετώπισης της έλλειψης οδηγών.

«Καθώς αρκετά αυτοκίνητα έχουν τώρα περισσότερα καύσιμα από το συνηθισμένο επίπεδο πλήρωσής τους, αναμένουμε ότι η ζήτηση αυτή, θα επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα της μέσα στις επόμενες ημέρες, χαλαρώνοντας τις πιέσεις στα σημεία πώλησης καυσίμων των πρατηρίων. Ενθαρρύνουμε τον καθένα να αγοράσει καύσιμα, όπως θα αγόραζε κανονικά», ανέφερε κοινή ανακοίνωση των εταιριών καυσίμων.

«Προτεραιότητα στους εργαζόμενους πρώτης γραμμής»

Στο μεταξύ, εκπρόσωποι των γιατρών, των εκπαιδευτικών, των σωφρονιστικών υπαλλήλων και άλλων εργαζομένων πρώτης γραμμής ζήτησαν από την κυβέρνηση να ενεργήσει ώστε να μπορούν να ανεφοδιάζονται πρώτοι στα βενζινάδικα.

«Δεν μπορούμε να περνάμε δύο ή τρεις ώρες στις ουρές αναμονής όταν έχουμε ασθενείς να δούμε», δήλωσε μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό SkyNews ο Ντέιβιντ Ρίγκλεϊ, αντιπρόεδρος του Βρετανικού Ιατρικού Συλλογου, ζητώντας από τις αρχές να λάβουν μέτρα ήδη από σήμερα.

«Αφήστε τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής να γεμίσουν πρώτοι», είναι το σημερινό πρωτοσέλιδο της Mirror, ενώ η The Sun επικρίνει τη βρετανική κυβέρνηση, καταγγέλλοντας «το χάος και τη σύγχυση».

Η κυβέρνηση πρέπει να «ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της» μπροστά στην κρίση με τα καύσιμα και να ορίσει κάποια βενζινάδικα τα οποία θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής, ζήτησε η Unison, μια μεγάλη συνδικαλιστική οργάνωση του δημόσιου τομέα στη Βρετανία.

Η έλλειψη οδηγών, που οφείλεται τόσο στην πανδημία όσο και στο Brexit, διαρκεί μήνες, με τους Εργατικούς να κατηγορούν τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι «κοιμήθηκε στο τιμόνι» και ότι δεν παρενέβη εγκαίρως.

Το πρόβλημα έχει φτάσει και στα ράφια των σούπερ μάρκετ, τα οποία καταγγέλλουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων, ενώ τα αποθέματα σε άλλα έχουν εξαντληθεί.

«Μην γεμίζετε μπουκάλια νερού με βενζίνη!»

Το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο, που οι πολίτες σπεύδουν στα βενζινάδικα και γεμίζουν μπουκάλια νερού με βενζίνη, για αυτό και ο υπουργός Μεταφορών έκανε έκκληση στους οδηγούς να σταματήσουν αυτή την τακτική.

«Αρχίζουμε να βλέπουμε πολύ διστακτικές ενδείξεις σταθεροποίησης, οι οποίες δεν θα αποτυπωθούν ακόμα στις ουρές», δήλωσε ο Γκραντ Σαπς στο δίκτυο Sky. Πρόσθεσε ότι τα αποθέματα σε πολλά βενζινάδικα είχαν αποκατασταθεί.

«Οσο πιο γρήγορα επιστρέψουμε όλοι στις κανονικές μας αγοραστικές συνήθειες, τόσο πιο γρήγορα θα επιλυθεί αυτό –και πράγματι κάνω έκκληση στους πολίτες να το κάνουν αυτό. Ειδικότερα, όχι άλλα μπουκάλια νερού στα βενζινάδικα: είναι επικίνδυνο και δεν βοηθάει».

Ο Σαπς είπε ότι η κρίση καυσίμων οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην πανδημία της COVID που ανέστειλε τις εξετάσεις για την πιστοποίηση οδηγών φορτηγών.

«Αυτό το πρόβλημα σχεδόν αποκλειστικά προκλήθηκε από τον κορονοϊό και την αδυναμία να εξεταστούν νέοι οδηγοί μεγάλων φορτηγών κατά τα lockdown», δήλωσε ο Σαπς.

«Το Brexit, το ακούω να το αναφέρουν πολλοί, και χωρίς αμφιβολία θα έχει αποτελέσει παράγοντα. Από την άλλη, ουσιαστικά μας βοήθησε να αλλάξουμε τους κανόνες για να είμαστε σε θέση να εξετάσουμε τους οδηγούς πιο γρήγορα –ευελιξίες που αποκτήσαμε με την έξοδό μας από την ΕΕ και τη δυνατότητά μας να αλλάξουμε τη νομοθεσία», δήλωσε ο Σαπς.

Μέσα σε αυτό το χάος, οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων οκτώ ετών στη Βρετανία.