Το αεροδρόμιο της γερμανικής πρωτεύουσας αναμένεται να παραδοθεί στη λήθη του χρόνου, με την έναρξη της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου «Βίλι Μπραντ» το 2020. Ωστόσο, όπως σημειώνει εκτενές ρεπορτάζ της Corriere, έπειτα από σχετικό δημοψήφισμα που διενεργήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, το 56,1% των Βερολινέζων τάχθηκε υπέρ της διατήρησής του, οπότε το Τέγκελ θα μεταμορφωθεί σύντομα σε έναν πολυχώρο πολιτισμού, όπου θα διοργανώνονται εκδηλώσεις και συναυλίες.
Ενα μεγάλο νάιτκλαμπ
Ο βρετανικός Guardian και η γερμανική Der Tagesspiegel μιλάνε πλέον ξεκάθαρα για ένα σχέδιο που σκοπό έχει να μεταμορφώσει το Τέγκελ σε ένα τεράστιο νυχτερινό κέντρο με συναυλιακούς χώρους και νάιτκλαμπ. Μάλιστα, η αρμόδια επιτροπή του Βερολίνου, που επιβλέπει τη δημιουργία και λειτουργία όλων των κλαμπ της πρωτεύουσας, επισκέφθηκε πρόσφατα τον χώρο προκειμένου να αξιολογήσει την καταλληλότητά του για παρόμοιες χρήσεις.
Ενίσχυση της μουσικής κληρονομιάς
Σχετική έρευνα που εκπονήθηκε για λογαριασμό της επιτροπής αυτής αποφάνθηκε ότι τα υπόστεγα των αεροπλάνων και ο πύργος ελέγχου μπορούν εύκολα να μετατραπούν σε χώρους αφιερωμένους στη μουσική. Η κεντρική ιδέα είναι η ενίσχυση της μουσικής κληρονομιάς του Βερολίνου, της απόλυτης κοιτίδας της ευρωπαϊκής ηλεκτρονικής σκηνής.
Το Βερολίνο επανεφευρίσκει τον εαυτό του
Το σχέδιο για τη δημιουργία ενός χώρου… mega club στηρίζεται στην ιδέα της «βιομηχανικής μετατροπής», όπως αυτή συνέβη και σε άλλες περιπτώσεις, πχ. στην περιοχή της Ανσάλντο στο Μιλάνου. Ουσιαστικά, πάντως, ο σχεδιασμός έρχεται ως απάντηση στη θέληση των Βερολινέζων να μην γκρεμιστεί το αγαπημένο τους αεροδρόμιο, όπως αυτή εκφράστηκε στο δημοψήφισμα του 2017.
Η ιστορία του Τέγκελ
Το διεθνές αεροδρόμιο Berlin Tegel «Otto Lilienthal Airport» (TXL) αποτελεί τον κύριο αερολιμένα της πρωτεύουσας της Γερμανίας. Βρίσκεται περίπου 8 χλμ. βορειοδυτικά από το κέντρο του Βερολίνου, στο Τέγκελ στην περιοχή Reinickendorf. Το αεροδρόμιο χτίστηκε το 1948 για τη γερμανική πολεμική αεροπορία και πήρε το όνομά του από τον κορυφαίο γερμανό αεροπόρο Οτο Λίλιενταλ. Η εμπορική του χρήση ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1960. Υποτίθεται πως θα έμπαινε «λουκέτο» το 2012, αλλά αυτό όλο και αναβάλλεται.
Ο αποκλεισμός του Βερολίνου
Ο αποκλεισμός του Βερολίνου (24 Ιουνίου 1948 – 11 Μαϊου 1949) ήταν μια από τις μεγαλύτερες διεθνείς κρίσεις του Ψυχρού Πολέμου. Τότε που η Σοβιετική Ενωση έθεσε περιοριστικά μέτρα στις χερσαίες μετακινήσεις προς το Δυτικό Βερολίνο, καθιστώντας αδύνατη την προσβασιμότητα προς εκείνη την πλευρά της πόλης, στερώντας ταυτόχρονα από τους κατοίκους της τη δυνατότητα τροφοδοσίας τους από βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα και φάρμακα. Στις 26 Ιουνίου του 1948, αντιδρώντας στον σοβιετικό αποκλεισμό, αμερικανικά αεροσκάφη C-47 άρχισαν να προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Τέμπελχοφ, μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους τροφίμων και άλλων εφοδίων, οπότε κρίθηκε σκόπιμη και η δημιουργία ενός δεύτερου αεροδρομίου για την αποσυμφόρηση του Τέμπελχοφ. Οπερ και εγένετο: το Τέγκελ χτίστηκε στον πρώην γαλλικό τομέα και συνέδραμε στην κατάσταση.
Οχι μόνο το αεροδρόμιο
Το Βερολίνο προέβη πριν χρόνια και σε μια δεύτερη «μεταμόρφωση» του αστικού τοπίου, αυτή στο πάρκο Γκλάισντράιεκ, μια τριγωνική έκταση 260.000 τ.μ. πολύ κοντά στο σημείο όπου είχε χτιστεί το Τείχος του Βερολίνου. Μετά την πτώση του όμως, αυτή η τεράστια έκταση πρασίνου που γειτνιάζει με την Alexander Platz και την Potsdamer Platz, έπεσε στα χέρια ιδιωτικών εργολάβων, οι οποίοι με τη σειρά τους έχτισαν μεγάλα οικοδομικά συμπλέγματα. Σήμερα το πάρκο διοικείται από την ιδιωτική εταιρία Gruen Berlin, η οποία διαχειρίζεται σχεδόν όλους τους χώρους πρασίνου της πρωτεύουσας.
Το παράδειγμα του πάρκου Τεμπελχόφερ
Το πρώην αεροδρόμιο Τέμπελχοφ, που έκλεισε το 2008, έχει πλέον μετατραπεί σε πάρκο που διαθέτει διαδρομές μήκους έξι χλμ. για ποδηλασία, σκέιτμπορντ και τζόγκινγκ. Είναι μεγαλύτερο ακόμη και από το Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης. Στο παλιό αεροδρόμιο όχι μόνο ιδρύθηκε η αεροπορική εταιρία Lufthansa, τον Ιανουάριο του 1926, αλλά είναι το μέρος όπου ο Γάλλος Αρμάν Ζίπφελ έκανε την πρώτη του αεροπορική επίδειξη το 1909 με το διπλάνο του.