Ο σπουδαίος Πέδρο Αλμοδόβαρ ήταν ο θριαμβευτής του 81ου Φεστιβάλ της Βενετίας, που θεωρείται ότι συχνά αποτελεί προπομπό των Οσκαρ, καθώς ανοίγει τη «σεζόν των βραβείων»: το βράδυ του Σαββάτου τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία του «The Room Next Door», την πρώτη του αγγλόφωνη, στην οποία πρωταγωνιστούν η Τζούλιαν Μουρ, η Τίλντα Σουίντον και ο Τζον Τορτούρο.
Ο 74χρονος Ισπανός έκανε μια ταινία για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία και παραλαμβάνοντας το βραβείο μίλησε υπέρ αυτού που περιέγραψε ως «θεμελιώδες δικαίωμα».
«Πιστεύω ότι το να αποχαιρετούμε αυτόν τον κόσμο σωστά και με αξιοπρέπεια είναι θεμελιώδες δικαίωμα κάθε ανθρώπου», τόνισε, προτρέποντας «τους πιστούς όλων των θρησκειών να σέβονται και να μην παρεμβαίνουν σε ατομικές αποφάσεις για το θέμα αυτό».
«Οι άνθρωποι πρέπει να είναι ελεύθεροι να ζουν και να πεθαίνουν όταν η ζωή τους είναι αφόρητη», υπογράμμισε.
Με έναν παράξενο τρόπο ο θρίαμβος αυτός του Αλμοδόβαρ, ακουμπούσε ένα άλλο δραματικό σημείο της τελετής απονομής στη Μόστρα. Ήταν η στιγμή που ανακοινώθηκε ότι το βραβείο για την καλύτερη ερμηνεία πήγαινε στη Νικόλ Κίντμαν, η οποία πλέον είναι και φαβορί στα Όσκαρ, για τον ρόλο της στο «Babygirl» της Χαλίνα Ρέιν.
Η 57χρονη Αυστραλή, όμως, που είχε κλέψει την παράσταση κατά την άφιξή της στη Βενετία, δεν ήταν εκεί, το βράδυ του Σαββάτου, για να παραλάβει το βραβείο.
Η Κίντμαν είχε βρεθεί στη Μόστρα στις πρώτες μέρες του φεστιβάλ, στα τέλη Αυγούστου, αλλά στο μεταξύ είχε φύγει για το Λος Αντζελες για άλλη πρεμιέρα, αυτή του φιλμ «The Perfect Couple». Ομως επέστρεψε καθώς το βραβείο για την ερμηνεία της στο «Baby Girl» έμοιαζε σίγουρο — και ήταν. Ομως δεν πήγε στην τελετή απονομής, καθώς είχε μόλις μάθει ότι είχε πεθάνει η μητέρα της…
Η σκηνοθέτης του «Baby Girl», Αλίνα Ρέιν, παρέλαβε το βραβείο εκ μέρους της Νικόλ Κίντμαν και διάβασε σημείωμά της – ήταν σπαρακτικό:
«Μόλις έμαθα ότι έχασα την μητέρα μου και ενώ είχα έρθει ξανά στη Βενετία για να παραλάβω αυτό το βραβείο, έπρεπε να τρέξω πίσω. Η ειρωνεία που ενώνει τη χαρά της τέχνης με την σκληρότητα της ζωής με συγκλονίζει. Η καρδιά μου έχει ραγίσει σήμερα..»
Ξεχωριστό ενδιαφέρον στη βραδιά στη Βενετία είχε η βράβευση της Σάρα Φρίντλαντ στο παράλληλο τμήμα, Orizzonti, για το φιλμ «Familiar Touch».
Η Φρίντλαντ που τιμήθηκε ως πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός, κατήγγειλε «ως εβραία αμερικανίδα καλλιτέχνης» τη «γενοκτονία που διαπράττει το Ισραήλ στη Γάζα» παραλαμβάνοντας το δικό της βραβείο κατά την τελετή λήξης της 81ης Μόστρα της Βενετίας.
«Ως εβραία αμερικανίδα καλλιτέχνης, πρέπει να σημειώσω ότι δέχομαι αυτό το βραβείο την 336η ημέρα της γενοκτονίας που διαπράττει το Ισραήλ στη Γάζα και του 76ου έτους κατοχής», δήλωσε από τη σκηνή του Palazzo del Cinema.
«Πιστεύω ότι είναι ευθύνη μας, ως εργαζόμενοι στον κινηματογράφο, να χρησιμοποιούμε τις θεσμικές πλατφόρμες μέσω των οποίων εργαζόμαστε για να βρεθεί λύση στο θέμα της ατιμωρησίας του Ισραήλ στην παγκόσμια σκηνή. Είμαι αλληλέγγυα προς τον παλαιστινιακό λαό στον αγώνα του για απελευθέρωση», πρόσθεσε.
Η Σάρα Φρίντλαντ, βέβαια, δεν αναφέρθηκε στην φρικτή επίθεση των τρομοκρατών της Χαμάς στο Ισραήλ την 7η Οκτωβρίου.
Οι νικητές της 81ης Μόστρα της Βενετίας ανακοινώθηκαν απόψε κατά την τελετή λήξης του παλαιότερου φεστιβάλ κινηματογράφου στον κόσμο.
Ακολουθεί ο κατάλογος των νικητών των βραβείων που απονεμήθηκαν:
– Χρυσός Λέοντας καλύτερης ταινίας: «The Room Next Door» του Πέδρο Αλμοδόβαρ (Ισπανία)
– Αργυρός Λέοντας – Μεγάλο βραβείο της Επιτροπής: «Vermiglio» της Μάουρα Ντελπέρο (Ιταλία – Γαλλία – Βέλγιο)
– Αργυρός Λέοντας καλύτερης σκηνοθεσίας: «The Brutalist» του Μπρέιντι Κόρμπετ (Βρετανία)
– Coupe Volpi καλύτερης γυναικείας ερμηνείας : Νικόλ Κίντμαν στο «Babygirl» της Χαλίνα Ρέιν (ΗΠΑ)
– Coupe Volpi καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Βενσάν Λιντόν στο «The Quiet Son» των Ντελφίν Κουλέν και Μιριέλ Κουλέν (Γαλλία)
– Βραβείο καλύτερου σεναρίου: Μουρίλο Χάουζερ και Εϊτόρ Λορέγκα για την ταινία «I’m Still Her» του Βάλτερ Σάλες (Βραζιλία – Γαλλία)
– Ειδικό βραβείο της Επιτροπής : «April» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι (Γαλλία – Ιταλία – Γεωργία)
– Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ταλέντο: Πολ Κιρσέρ στο «Leurs enfants après eux» των Λουντοβίκ Μπουκερμά και Ζοράν Μπουκερμά (Γαλλία)